Gå til innhold

Årsaken til mye vold og annen krim i Oslo

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å gå rundt i byen på natta. Helt folkefritt.

Har også hengt på en god del skitne "utesteder" og slikt. Jeg går rundt hvor som helst, når som helst. Uten en eneste bekymring. Jeg har bare sett èn eneste slåsskamp i hele mitt liv, og den så jeg på gaten rett under vinduet til leiligheten min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også liker å gå i byen om natten når det ikke er folk. Men i helgene og i og rundt strøket i Oslo og om natten da så er det mye drit som skjer.

Men i bydelene som ligger rundt og i utkanten av den tjukkeste bykjernen så er det som regel alltid fint å ferdes men det er litt for stille og det er ikke mange steder hvor jeg kan få kjøpt mat hvis jeg blir sulten og det er så møkkete og stygge benker overalt og parkene er veldig ofte små og møkkete.

Noe annet som jeg misliker med Oslo er at folk er sure og smiler lite. Dem er i generelt dårlig humør og forvirra. Også har vi ungdommer som skal være tøffe. Ingen by hvor jeg ser mer stygge og sure folk enn i Oslo. Man skal vente lenge før det kommer noen å smiler. Av alle byer så er København favorittbyen min og der er det vanskelig å være deppa. Folk smiler mye, de er vennlige, de liker å prate med folk, lett å få venner der. Det er store og rene parker og alle plantene og dyrene som lever i parkene ser mye bedre og friskere ut enn parkene i Oslo. Folk i både Sverige og Danmark ser bedre ut enn nordmenn. De er også mer vennlige, skikkelige, disiplinerte og høflige. Jeg vet ikke hvorfor Norge skiller seg ut så mye fra DK og Sverige men jeg har reist mye og jeg ser forskjell på folk ettersom hvor jeg er. Forøvrig så er folk fra trøndelag og oppover mye friskere og skiller seg ut til det positive fra folk på østlandet. Folk ved vestlandet er også ganske bra men det meste av østlandet i Norge er ødelagt dersom vi ser på holdninger, helse og levesett hos folk. Det er ikke bare Oslo.

Lenke til kommentar

Litt enig angående menneskene. Men jeg trur ikke dette er spesielt for Oslo. Alle nordmenn i hele landet er sånn. Jeg også elsker dansker, bra folk.

Ja, og til og med svensker. Jeg snakker ikke av følelser, synspunkter eller andre faktorer. Jeg snakker på et rent bilde av hvordan jeg ser skandinavia. Har ofte lurt på hvorfor nordmenn er så kortvokste, små og svake i forhold til dansker som ser mer friske og bedre ut samtidig som de har en helt annen oppførsel og holdning. Har ofte lurt på hva dette kommer av. Nordmenn ser mer ut som de er underernærte og mer fattige. Det er sjeldent man ser norske folk som er bra.

Folk i Sverige og DK har liksom bedre profiler, mer tydelige stereotypisiteter... Det er liksom mer fragrence i forhold til nordmenn.

Lenke til kommentar
Artig å høre om "krigssonene" når man selv bor i Oslo. Har selv kjent folk fra temmelig små steder som var livredde for å dra til Oslo, og skvatt da de ble snakket til av en neger på togstasjonen. Om man blir litt kjent skjønner man fort at det ikke er fult så farlig som det kanskje kan virke.
Artig å høre hvordan de som selv bor i Oslo forsøker å få frem noen gode ord om den mislykkede byen sin. Dette var et godt forsøk men så lenge jeg har selv bodd i Oslo i 15 år og vært sporadisk i byen etter dette i 10 år så kan du ikke si at jeg ikke kjenner byen. Jeg kjenner byen svært godt i fra strøket og helt til utkanten. Jeg flytta vekk i fra Oslo fordi vennene mine som jeg hadde i byen og rundt byen ble mer og mer ødelagt på grunn av generelt tøffe miljø. De begynte med dop, de ble voldtatt, de fikk sprøyter med heroin mot sin egen vilje, de ble ranet, de ble utsatt for vold, de begynte med mer og mer dop. I dag så er de fleste døde, arbeidsledige, syke og uføre på grunn av dritten som de har vært utsatt for. Jeg har alltid vært mer forsiktig men det betyr ikke at jeg ikke liker spenning. Jeg fikk nok og jeg tok et valg, jeg kunne fortsette å bo i byen eller flytte og jeg flyttet etter å mista alle vennene mine og byen blir jo ikke noe bedre. Det er det samme som skjer hvert år.

Og det som skjer hvert år er at politiet er litt oppover karl johan og rundt byen på de rolige stedene for å få seg mat. Ellers i hverdagen så er de mye tilstede ved Oslo S og Bussterminalen for å vise seg frem til turistene som kommer. Skjer det noe annet så hører vi alltid at etterforskningskapasiteten er sprengt.

Sivilpoliti som driter seg ut har jeg sett ofte i Oslo. Det er noen av de største klovnene jeg har sett men jeg tenker at enten så var det en lærlinger eller folk som jobber for mye.

Det som var artig var at jeg sto på en bru ved bussterminalen å røyket meg en joint før bussen også etter 4-5 trekk så kommer 3 politifolk med ei bikkje som drar så hardt som jeg aldri har sett før og politiet sleper seg etter. De går fort og aggresivt. Jeg ser de, de ser ikke meg. Jeg tenker; faen der er snuten og jeg capper jointen og kaster gloa bort til et askebeger. Også måtte jeg legge jointen og lighteren opp i posen før jeg begynte å gå i mot Oslo S. De så meg heldigvis ikke og jeg gikk i fred resten av kvelden. Dersom dette hadde vært meg og jeg hadde vært politiet så ville jeg faktisk ha sett meg selv med en gang. Jeg vet ikke hva som skjedde eller hva de skulle. Kanskje de skulle sjekke folk som kom i fra utlandet. Jeg tror uansett at det vanskelig å bruke hund og jeg tror ikke at man kan stole på hunder når det gjelder å finne narkotika. Jeg tror heller at det er mer samarbeid mellom hund og fører slik at de plukker ut potensielle røykere og bærere av narkotiske stoffer. Da kan de få gjort så mye mer enn å bare gå bort til en person og bare si "hei, det lukter narkotika når vi ser på deg. Kan vi sjekke hva du har i lommene?"

Oslo er tragisk! Paralellene mellom en dårlig by med dårlige folk blir bare større og kontrastene til en god by med bra folk synes mye bedre etter å ha vært i flere andre store byer i utlandet. Jeg har flere opphold på 2-3 mnd i både London, Køben, Stockholm, Brussel, New Jersey, Seattle for å nevne noen... Jeg vet godt hva jeg ser, ikke ser og hva jeg sier og ikke sier. Så ikke kom til meg en gang til å si at Oslo er en bra by.

Oslo er en dårlig by med dårlige folk... Ferdig!

kremt, vet ikke helt hva jeg skal si.

Trist at du har vokst opp i ett dårlig miljø og hadde venner som tok dårlige valg, men resten av innlegget ditt blir rett og slett for usaklig. Men igjen, Oslo er en relativt stor by, og om du ikke tar ansvar for deg selv men oppsøker "tvilsomme" miljøer vil du gjerne havne på kjøret. Sånn er livet. Jeg har bodd i Oslo hele livet og aldri hatt slike problemer. Såklart, man har eksperimentert litt og tatt en blås, men jeg har ingen venner som har havnet på kjøret og omtrent alle jeg kjenner er fornøyde med byen de bor i. Jeg sier ikke dermed at det ikke finnes dårlige miljøer eller ommråder, der er jo kanskje du eksempelet på andre enden av skalaen, men å betegne Oslo som misslykket og oslofolk som dårlige folk bærer mer preg av hormoner enn noe annet.

For min del er Oslo en by som har begge verdener. Du har det pene og det stygge, og det å betegne hele byen som enten heller virker fryktelig lite gjennomtenkt. Forskjellen mellom Korsvoll og Tøyen er foreksempel enorm.

Lenke til kommentar

Det som er synd er at jeg har rulleblad så jeg må dra til Canada også til USA med buss for å komme inn. Har sinnsykt lyst til å flytte over men det kan bli vanskelig. Jeg vil anbefale deg også å dra til amerika eller få deg venner i nord amerika. Det er noe helt annet enn i vår lille del av verden. Jeg har også møtt folk som ikke har hørt om Norge. Så ja, jeg har reist en del på eventyr ^^

Off topic: Kan du ikke bare ta fly direkte til USA? Bare svar "nei" på spørsmålet om du har rulleblad. Har hørt om flere som har gjort dette mange ganger. Men det er vel slik at om man først har søkt om visum så kan man ikke lenger bruke den elektroniske søknaden...?

Lenke til kommentar

Ikke personlig, nei. Men et enkeltmenneskets observasjoner er verdiløse. Jeg vil se statistikk.

Ikke personlig, nei. Men et enkeltmenneskets observasjoner er verdiløse. Jeg vil se statistikk.

Statistikk er som oftest basert på anmeldelser, og da vil man få lav kriminalitetsscore om folk har liten tiltro til oppklaring fra politiets side. Altså at folk ikke leverer anmeldelse.

Lenke til kommentar

Da kom det en politibil forbi, og den snudde, og kjørte opp på siden og spurte om jeg hadde det bra. Ingen i Texas spaserer i 40 varmegrader for moro skyld. Jada, sa jeg, jeg er norsk. Vi gjør sånt... :wee:

Geir :)

Dette er ikke for å være snill. I USA går man kun om man er sterkt beruset eller har gjort noe ulovlig. Alle andre kjører bil.

Lenke til kommentar

og jeg har heller aldri sett en slosskamp.

Seriøst? Jeg tror deg ikke. Jeg har blitt skallet til fordi jeg ikke hadde røyk og bomme. Forbanna bolere, dro frem kniven og ropte 'BØ' og da fant han veien fort.

For ikke å snakke om alle gangene man er ute på natten alene, og folk kretserr rundt deg, folk som vil rane deg blind( følger etter deg i en god stund).

Det er jo selvfølgelig noe helt annet hvis man har venner med seg. Men når jeg er alene, så bærer jeg kniv. (og er jeg fullt klar over straffen hvis jeg blir att, men jeg regner med det er bedre å få 9k i bot enn å bli grisebanket og ranet)

Det er flere ganger det har kommet flere folk til meg, og prøvd å presse meg.

Kanskje fordi jeg var 175 og tynn som en fjøl at jeg var et enkelt mål? Tja, er veldig glad for at jeg flyttet til nord-norge.

Frihet og frisk luft!

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Pussig hvordan noen kan gå rundt og aldri oppleve noe, mens andre knapt kommer innenfor bygrensen før de ranes, voldtas og trues.

Lenke til kommentar

Pussig hvordan noen kan gå rundt og aldri oppleve noe, mens andre knapt kommer innenfor bygrensen før de ranes, voldtas og trues.

Må innrømme jeg stusser på det samme. Finnes vell uendelig med forklaringer men kanskje det er forskjell på folk? Eller kanskje folk forteller det de vil fortelle.

Lenke til kommentar

Jeg tror forklaringen er enkel: Det er ikke så vanvittig mye vold i Oslo. Selv om det står om voldsepisoder i avisen nesten hver eneste dag så betyr det at bare en liten brøkdel av byens befolkning er utsatt for det årlig. Det vil være noen som har opplevet det, og mange som ikke har det. Så har du de som kjenner noen som har opplevd det, eller kjenner noen som har sagt de kjenner noen som. Og tar du med de så blir det en del folk i gruppen som vet om all volden, og poster om den her.

I følge politiet er det 8 voldsepisoder i Oslo pr. 1000 innbyggere. Av dem er bare en fjerdedel slik at det medfører personskade, altså et par promille. De færreste av disse igjen begås med kniv eller annet våpen.

Vanker du i voldsutsatte miljøer så er selvsagt sjansen større enn hvis du bare er i byen for å gå på kino.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
I følge politiet er det 8 voldsepisoder i Oslo pr. 1000 innbyggere. Av dem er bare en fjerdedel slik at det medfører personskade, altså et par promille. De færreste av disse igjen begås med kniv eller annet våpen.

Hmm, som en av de som har fått kjenne på kniven er min teori til "Årsaken til mye vold og annen krim" simpelthen inkompetansen å se blandt de som påberoper seg ansvaret (og ett monopol) for å forhindre dette.

Om man aktivt går inn for å kriminalisere selvforsvar, vel da er det fritt frem for alle kriminelle.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanvittig mye vold i Oslo. Selv om det står om voldsepisoder i avisen nesten hver eneste dag så betyr det at bare en liten brøkdel av byens befolkning er utsatt for det årlig.

Jeg vil tro det er svært mange tilfeller som ikke blir omtalt i media. De fleste av tilfellene hvor jeg personlig kjenner ofrene har ikke blitt omtalt i media, bortsett fra et par episoder.

I følge politiet er det 8 voldsepisoder i Oslo pr. 1000 innbyggere.

Som sagt så er det tilsvarende tallet i New York 3,9 pr. 1000 innbyggere. I Norge/Oslo er vi på en sterkt stigene kurve med et tafatt politi og styre samt et lovverk som nærmest beskytter de kriminelle. Tenker f.eks. saken hvor lensmannen risikerer påtale for å gjøre jobben sin.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...