Gå til innhold

Siv.øk. i utlandet - noen med erfaringer?

ulf1

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal søke på siviløkonom neste år. I utgangspunktet er planen NHH, men da jeg ikke vet om jeg kommer inn der (skal ta opp fag i år, men tror jeg kommer til å ligge på grensa!) vurderer jeg å søke noen skoler i utlandet også.

Er det noen som har erfaringer med skoler med siv.øk i europa? Tenker i hovedsak på Tyskland, Frankrike, Storbritannia og beneluxlandene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet burde du ikke søke i "utlandet"(et enormt land....) fordi du ikke kommer inn i Norge, men fordi du har lyst til det. Og i det faget snakker man vel ikke om studentfabrikker i Øst-Europa som i medisin, men om mer eller mindre lokale studiesteder i ulike land? Økonomtitlers verdi avhenger nok mye mer av studiestedets prestisje enn f eks på medisin.

Lenke til kommentar

Godt poeng! Synes det er "tryggest" å ta studiet i Norge, og heller ta to semester i løpet av de fem årene. Tenkte bare å ha en plan B. Men med tanke på den prosessen jeg må gjennom da er det kanskje like greit å gi 100% og satse på å komme inn på NHH :-)

Men som sagt så har jeg veldig lyst til å ta to semester i utlandet, er det da noen som har tips til skoler?

Lenke til kommentar

NHH har utveksling til en del skoler. Usikker på om du kan utveksle både bachelor og master, men du kan i hvert fall utveksle ett semester. Kanskje to.Regner med også BI har gode utvekslingsordninger.

http://www.nhh.no/no/studentsider/utveksling.aspx

Når det gjelder Norge vs. utlandet ville jeg også rådet til å ta utdanningen i Norge. I hvert fall hvis du har tenkt å ha arbeidskarrieren din her. Om du vil jobbe internasjonalt er det noe annet. Min oppfatning er at dagens ledere (norske) velger fra skoler de kjenner til. Det være seg NHH, BI, NTNU eller lignende. Enten fordi de har gått der selv, men også fordi skolene har bygget seg om et rykte her til lands. Gitt at du studerer på en skole som ikke er Harvard, Yale, Insead, o.l., kan det være ansetteren må sjekke opp studiestedet for å ha en viss formening om bakgrunnen din. Noe det absolutt ikke er sikkert at vedkommende gidder hvis han har 300 gode søknader. Mine tanker rundt det.

Hvilken skole du evt. bør velge i utlandet kommer helt an på hva du har lyst til og hva du vil med "karrieren". Hvis du vil kombinere strandliv,fest og moro med studier, er sikkert et universitet i Australia eller kanskje vestkysten av USA tingen? På vestkysten av USA finner du blant annet Berkeley, som er en ganske anerkjent skole. Så her kan man nok få både solid vitnemål og strandliv. Igjen - det kommer helt an på hva du vil. Har du sinnsyke ambisjoner kan du søke på Ivy-league-skolene i USA, Insead i Frankrike, LBS i UK, o.l. Hvis ikke er det vel bare å søke etter varme steder, universiteter i nærheten og finne ut om pakken frister. Verre er det ikke.

Kan forøvrig trygt anbefale NHH. Det er en god skole med flott studentmiljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...