Gå til innhold

God månedslønn, men trenger tips til sparing.


Thieves

Anbefalte innlegg

Okei, jeg skal gå rett på sak.

 

Jeg er 18 år, snart 19 år. Jeg har en veldig god månedslønn,

den ligger på ca. 60.000,- til 80.000,- i måneden.

 

Jeg bor fortsatt hjemme så har ingen huslån. Men har en bil jeg betaler 4000,- i måneden for (finansiert).

 

Nå som jeg tjener såpass bra vil jeg være smart, å prøve å få mere penger ut av pengene. Frem til nå har jeg vært veldig sløv og sløst bort masse penger.

 

 

Jeg har tenkt litt på å sette inn en god del på BSU konto, ettersom jeg snart har tenkt å bygge meg hus. Men i mellomtiden har jeg tenkt å kjøpe meg en leilighet. Har vært og sett på en leilighet midt i sentrum her, og den vart bygd i 2011, så den er veldig ny og veldig fin, og akkurat passe størelse for meg og kjæresten min. Den koster 1,5 millioner ca.

 

Jeg har allerede begynt å spare til egen kapital, og har planlagt å gå inn med 300.000,- og få lån på resten. Jeg vil da betale ca. 9000,- i måneden med nedbetalingstid på 15 år. Og det har jeg råd til, og kunne tenke meg å gjøre.

 

Skal etterhvert kjøpe en bil til kjæresten min også, så kan vel regne 3-4 tusen i måneden på den også.

 

Så går det jo fort en 15.000,- i måneden på litt mat og klær osv.

 

 

Har da regna meg fram til at jeg vil ha utgifter på ca. 32.000,- i måneden, og da vil jeg fortsatt sitte igjen med 20 - 40 tusen i måneden.

 

 

Hva mener dere jeg burde gjøre med det jeg sitter igjen med hver måned? Sette inn på høyrentekonto?

 

Og har dere forslag til endringer i det andre jeg har satt opp som utgifter? Har jeg masse unødvendige utgifter syntes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lucky fuck, kan jeg spørre hva du driver med?

 

Men enkelste måten å spare på er å ha faste trekk pr måned, hvis du sitter igjen med 20-40k etter at du har betalt alle regninger, mat og klær, så hvorfor ikke kaste 90% av dette inn på sparekonto? Du kan jo spare opp den årlige BSU'en på en måned, så resten av året kan du jo sette av 20-40k på sparekonto.

 

Etter 1 år har du da spart opp 240-480k (hvis du sparer ALT du kan spare etter ting er betalt).

 

Dette er mer enn nok for egenkapital for en ok leilighet, kommer an på hvor du bor. Men med så høy lønning i så lav alder, så hadde jeg tippa du jobba offshore eller noe innen olje, og da bor du mest sannsynlig i rogaland en plass. Men enkelte it-yrker har også veldig høyt betalt månedslønn, og da blir det vanskeligere å tippe hvor du bor xD

 

Et annet tips er at du bør få den en slik spareordning som gjør at du ikke kan overføre eller ta ut penger av kontoen uten at du må fysisk i banken.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Høyrentekonto er bra. Jo mer penger du har der, jo bedre rente får du, og dermed mer penger på konto. Vanlig rente der er 3.30 %.

 

BSU er bra det også, men er ofte begrenset med tanke på hvor mye du kan ta innpå i året og hvor mye du kan ha totalt. BSU er elendig og patetisk i min bank; maks 12 000 i året, og maks 150 000 totalt, tror jeg.

 

Fastrente er også lurt, men da "låser" du pengene en viss tid, til de blir overført til høyrentekontoen eller brukskontoen din.

Lenke til kommentar

Hehe, jobber ikke offshore, og bor ikke i Rogaland.

 

Jobber med nettverksmarkedsføring. Mer vil jeg ikke oppgi, vil ikke at dette skal bli en tråd som jeg prøver å informere folk. Men vil du vite mer, kan du gjerne sende meg en personlig melding.

 

Tilbake til sparingen. Jeg kommer nok til å gjøre som du sier, å sette det jeg har igjen hver måned inn på sparekonto.

 

Det som også er en mulighet er jo å nedbetale alt jeg har av lån først. Har finansiert en Audi A5, og har vel igjen 300.000,- å betale på den. Men litt kjipt å bruke mye penger hver måned. Syntes det egentlig er veldig greit å betale 4000,- i måneden. Men kanskje jeg ikke burde finansiere noe av bilen jeg kommer til å kjøpe til kjæresten min.

 

Har også en drøm om å kjøpe en leilighet/feriehus i Marbella etterhvert, men det får jeg heller spare opp til.

 

Men da er vel det lureste å sette penger inn på sparekonto.

 

Men er ikke fond en god ide?

 

Har vel også planer om å satse litt i aksjer etterhvert, ettersom jeg har en god venn som er meget dyktig innen det.

 

 

Må bare prøve å finne en løsning hvor jeg sparer en del penger og ikke tøyser bort alt.

Lenke til kommentar

Jeg ville hvertfall betalt mer enn 4k i måneden på bilen. Øker du til 10k halvverer du nedbetalingstiden, og du sparer i tillegg renter. Da sitter du igjen med mellom 50 og 70k i måneden. Jeg skjønner at du synes det er dumt å bruke mye penger i måneden på bilen - hvem vil ikke bruke minst mulig? - men virkelig. Du har tenkt å kjøpe bil til damen din, da burde du kunne betale litt mer på din egen også.

 

Hvilke andre lån har du som du bør få betalt ned? Betal ned så mye som mulig så fort som mulig.

 

Jeg forstår godt at det er gøy å ha 76k i måneden å bruke på klær, fest, bensin osv - men herre min hatt - det er jo flere ganger mer enn kameratene dine må ha. De fleste på din alder skal jo begynne med studier nå, så tenk hvor mye du har i forhold til aldersgruppen din. Og er det ikke deilig å se en minst mulig sum på minussiden av saldoen?

Lenke til kommentar

Men er ikke fond en god ide?

 

På lengre sikt er fond normalt sett bedre enn høyrentekonto, men jeg leste her om dagen at de siste 10 år har fond hatt gjennomsnittlig avkastning på ca 0%. Altså har høyrentekonto generelt sett vært en bedre måte å spare på denne perioden.

 

Hvis du har tenkt å bruke pengene du sparer om 5-10 år så ville jeg satt en del i fond. Du finner fond med lav risiko og høy risiko. Hvor mye du vil "satse" må du avgjøre selv. På Finansportalen kan du sammenligne fond for å se kostnader og avkastning siste år.

Lenke til kommentar

Putt kr 20.000 i BSU med en gang, og forvalt resten avhengig av hvor mye risiko du er villig til å ta.

 

Hvis jeg hadde hatt din lønn ville jeg nok gått for ca 30/30/40 mellom aksjer, indeksfond og høyrente. Hvis du derimot ikke har anledning til å tape noe ville jeg heller satt alt på høyrente eller evt litt i aksjefond. Vær oppmerksom på at enkelte fond tar skyhøye gebyrer. Tidshorisont på investeringen er også veldig relevant når du begynner å bevege deg bort fra høyrente.

 

Jeg ville ikke brukt sammenligningen mellom avkastning i aksjefond og høyrente de siste 10 årene som grunnlag i en slik vurdering.

 

Hvilken rente har du på billånet?

 

Frihetensregn: Hvilken bank bruker du? Høres veldig spesielt ut med 12000, det vanlige er 20000. 150 000 er felles for alle banker, du får uansett ikke skattefradrag for sparing utover 150 000 på BSU.

Lenke til kommentar

BSU er bra det også, men er ofte begrenset med tanke på hvor mye du kan ta innpå i året og hvor mye du kan ha totalt. BSU er elendig og patetisk i min bank; maks 12 000 i året, og maks 150 000 totalt, tror jeg.

BSU er regulert av staten til 20 000 i året og maks 150 000 i innskudd. Rentene er ikke inkludert i de 150 000.

Lenke til kommentar

Ja, ser ut som jeg får betale litt mer på bilen ja. Har veldig god rente på billånet etter som jeg får ansatt rente fra Santander.

 

Har som sagt ca. 300.000,- igjen å betale for bilen. Kanskje det ville vært lurt å bruke pengene jeg har begynt å spare for å kjøpe leilighet til å betale ned på bilen. Har mulighet til å betale ned 100.000,- ca. på bilen. Og jeg kan vel ringe å høre om jeg kan betale 10.000,- i måneden i stedenfor 4.000,-

 

Da vil jo bilen bli fort nedbetalt. Men det vil jo gå utover sparingen til leiligheten.

 

Og ja, jeg tar meg en tur i banken for å høre litt om BSU. Blir vel til å sette inn 20.000,- der.

 

Er vel ikke mye å hente, men litt er det vel.

Lenke til kommentar

Betal ned på alle lån så mye du kan, MLM pyramider har ikke rykter for seg til å leve lenge, slik at om noe skjer en eller annen dag - selskapet slutter å betale for seg - et eller annet skjer så sitter du ikke _så_ i saksa.

 

Kaste på seg faste utgifter på 32k i mnd uten å ha noen som helst erfaring, utdanning eller CV er ganske ubrukelig i arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar

Husk at det er lurt med en buffer på 2-3 månedslønner om du til slutt eier både bil og leilighet selv. Tilfelle du får noen uventet kjedelige utgifter der.

Regn også med ganske høy (del)kasko om du kjøper deg bil og du er under 25 år, men det ser ut til du har råd til det :)

 

En annen ting du kan spare til er ferieturer langtvekkistan(Asia-ish). Ganske greit å ta 3-4 ukersturer til slike plasser før du begynner å etablere deg med barn og slikt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil jo bilen bli fort nedbetalt. Men det vil jo gå utover sparingen til leiligheten.

Med untak av at du trenger litt egenkapital, så har det ikke noe å si.

Når bankene beregner hvor mye du kan låne så legger de sammen alle lånene dine, så lånesummen blir ikke forandret om pengene går til billånet kontra sparing.

Lenke til kommentar

WiSLE: Du har helt riktig, vet jo aldri hvor lenge sånne nettverksmarkedsføring selskap varer.

Derfor er jeg helt enig i at det kan bli skummelt å pådra seg mye lån som jeg ikke har råd til å betale om det en dag går i vasken.

 

Det jeg kommer til å gjøre er å ta ut litt mere etterhvert, og begynne å betale kraftig ned på billånet og få det ferdig. Og samtidig spare en god del penger på konto.

 

 

Har også en "feriekonto" som jeg spytter inn 3-5 tusen i måneden også. Den brukes når vi vil på en ferie.

Kom nettop hjem fra 2 uker i Aruba, hvor det var helt fantastisk. Så "feriekontoen" er noe jeg vil fortsette med. Alltid godt å komme seg vekk fra vinterværet noen ganger i året.

Lenke til kommentar

Har mulighet til å betale ned 100.000,- ca. på bilen. Og jeg kan vel ringe å høre om jeg kan betale 10.000,- i måneden i stedenfor 4.000,-

 

Og ja, jeg tar meg en tur i banken for å høre litt om BSU. Blir vel til å sette inn 20.000,- der.

 

Er vel ikke mye å hente, men litt er det vel.

Hvis det ikke er noe uvanlig med lånet ditt burde du få lov å cashe inn hele billånet på en gang.

 

I tillegg til at du får en god rente og penger i bakhånd når du skal kjøpe leilighet fra BSU, er det skattefrie penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...