Gå til innhold

Nybegynner, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Nybegynner, trenger sårt hjelp!

Jeg er en gutt(mann?) på 23 år som ønsker å komme igang med litt seriøs trening. Har en normalt bygdkropp med en liten søt pondus, som dessverre(?) må vekk. Skal begynne på treningssenter, så apparater vil være tilgjengelig for meg. Trener også alene, så er generelt skeptisk til benkpress, grunnet dårlig skuldre

Er ganske ny i treningsverdenen, og kunne derfor gjerne tenke meg å få litt hjelp med å sette opp et treningsprogram! Kan trene fra 3-4 ganger i uken, og vil da begynne øktene min tidlig om morgenen.

Har også dårlig kunnskap om feks hva Squat, Curl og Press er, så utdyp gjerne om dere har muligheten/gidder.

Mine trenings mål

En noe lavere fettprosent

Styrke rygg og skuldre (Noe jeg sliter litt med)

Større under- og overarmer

Ha mer ork i hverdagen

Økt sengekapasitet for madamen sin skyld ;)

Har heller ikke greie på noe særlig kosthold, og synes det er tungvint å lære seg alt dette med kalorier, karbohydrater osv. Så kom gjerne med konkrete forslag til feks frokost, lunsj, middag og kvelds.

PS: Spiser frokost 30 min før trening, så burde kanskje være lett fordøyelig?

Takk på forhånd for alle seriøse tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut RYP. Der står det meste du trenger.

Ellers kan eg anbefale å starte av rolig og ta deg god tid me å øve på teknikken. La kroppen venne seg til trening. Så kan du begynne å øke vekter/intesitet/antall dager du trener.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er jeg ferdig med første uke i grunnprogrammet! Deilig å endelig få begynt og motivasjonen mangler det ikke på.

En ting bare - Jeg føler ofte at jeg har mer å gå på etter trening selv om jeg ofte får failure på noen av øvelsene. Er dette helt normalt, eller burde jeg da øke intensitet?

PS: er sjeldent støl dagen etter, med unntak av første gang jeg trente.

Endret av nikrus
Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med første uke i grunnprogrammet! Deilig å endelig få begynt og motivasjonen mangler det ikke på.

En ting bare - Jeg føler ofte at jeg har mer å gå på etter trening selv om jeg ofte får failure på noen av øvelsene. Er dette helt normalt, eller burde jeg da øke intensitet?

PS: er sjeldent støl dagen etter, med unntak av første gang jeg trente.

Poenget med RYP er ikke at du skal være knekt etter du har forlatt treningssenteret. Om jeg ikke tar feil er grunnprogrammet basert på fem treningsøkter i uka, og du skal kunne klare dette uten å bli overtrent. Når du går over til "ekstrem muskelvekst" må du nok belage deg på noe tyngre vekttrening og mer mat.

At du som nybegynner er støl etter de første dagene er helt normalt. Jeg var det samme, men etter noen uker forsvant det, uansett hvor hardt jeg trente. Det er rett og slett bare kroppen som blir vant med endringene.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

viss du vil ha sixpack må fettet taes.

Vil ikke få noe serlig synlig sixpack viss det ligger 2-3cm fett over musklene.

Brenne fett er utrolig effektivt med en kombinasjon av vekttrening og cardio som de kaller det.(løpe)

anbefaler denne billige dingsen her til å måle fett med.

https://www.tn.no/butikk/produkt/fettkaliper

Det er også mye mer motiverende i overgangsfasen der det tilsynelatene ikke skjer en dritt verken med vekt eller fasong.

Med å måle med den dingsen ser du fort at du bytter ut fett med muskler.

Anbefaler også RYP som posterne over gjør.

Lenke til kommentar

Trener med RYP 3 økter i uka, slik det dtår i innledningen. Står ikke noe spesielt om selve grunnprogrammet.

Har bestilt fettprosent klype dingsen.

Er noe usikker på kostholdet mitt:

Frokost 0600:

100g havregryn

2 kapsler med multivitanin

30g protein

1ss tran

Lunsj 1100:

Har gratis kantine på jobb, begrenset med hva jeg får i meg her.

2 skiver grovt brød med ost og skinke

Midagg 1700:

100g grovpasta

100g karbonadedeig/kylling/laks/kalkun

+salat

Kvelds:

Omelett med

5 eggehvitter

1 eggeplomme

1 paprika

1 chili

+div krydder

Er ca. 177-180 høy og veier rundt 80-85kg.

Endret av nikrus
Lenke til kommentar

Høres ut som du hopper uti den dype enden.

For nybegynnere så kan det være mot sin hensikt å drive å være så hardbarka på hvor mange gram man får i seg av ditt og datt. Veldig ofte at man hopper av lasset fordi det blir veldig kjedelig, veldig fort.

Håper det ikke gjelder for ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Tror ikke det skulle være noe problem å holde det gående. Er veldig innstilt på å gjøre mest mulig ut av trening min for å tilbake energien jeg tidligere hadde.

Begynte i ny jobb for 6-7 måneder siden hvor det er mye sitting og lite aktivitet og merket allerede etter de to-tre første ukene at formen ble dårligere og dårligere, og midjen ble større og større. Jeg har helt fram til jeg byttet jobb vært i god form, da jeg hadde en særlig aktiv jobb tidligere.

Formen jeg er i nå er mitt livs dårligste, og det suger. Jeg har innsett at jeg kan ikke huske fortsette med den livsstilen jeg har hatt og ha den jobben jeg har nå. Da kommer jeg til å få helseplager senere i i livet.

Anser meg selv som disiplinert da jeg har gjennomført tidligere bragder som å slutte med diverse ulovligheter, og sigaretter.

Så det her gjør jeg ordentlig, eller så gjør jeg det ikke i det hele tatt :)

EDIT; Kom gjerne med foralag til forbedringer av kostholdet mitt.

Endret av nikrus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nybegynner, trenger sårt hjelp!

Jeg er en gutt(mann?) på 23 år som ønsker å komme igang med litt seriøs trening. Har en normalt bygdkropp med en liten søt pondus, som dessverre(?) må vekk. Skal begynne på treningssenter, så apparater vil være tilgjengelig for meg. Trener også alene, så er generelt skeptisk til benkpress, grunnet dårlig skuldre

Er ganske ny i treningsverdenen, og kunne derfor gjerne tenke meg å få litt hjelp med å sette opp et treningsprogram! Kan trene fra 3-4 ganger i uken, og vil da begynne øktene min tidlig om morgenen.

Har også dårlig kunnskap om feks hva Squat, Curl og Press er, så utdyp gjerne om dere har muligheten/gidder.

Mine trenings mål

En noe lavere fettprosent

Styrke rygg og skuldre (Noe jeg sliter litt med)

Større under- og overarmer

Ha mer ork i hverdagen

Økt sengekapasitet for madamen sin skyld ;)

Har heller ikke greie på noe særlig kosthold, og synes det er tungvint å lære seg alt dette med kalorier, karbohydrater osv. Så kom gjerne med konkrete forslag til feks frokost, lunsj, middag og kvelds.

PS: Spiser frokost 30 min før trening, så burde kanskje være lett fordøyelig?

Takk på forhånd for alle seriøse tilbakemeldinger :)

Kan anbefable Starting Strength (en bok) av Mark Rippetoe (http://startingstrength.com/index.php/site/products). Har du en kindle app til ett nettbrett så får du kjøpt den på amazon.com.

Her er en variant av SS programmet: http://newbie-fitness.blogspot.no/2007/01/stripped-5x5.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...