mrbentsen Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Har nettopp flyttet til ny leilighet i Trondheim hvor tv og internett er inkludert. Det er altibox som er leverandør. Det er 1 uttak til kabel på nett, hvor jeg først tok fra uttaket bort til altiboxen som er koblet til tvn og det funker helt fint. Prøvde så med en switch fra utttaket, og med enda en kabel til altiboxen og det funket fint. Prøvde så med enda en kabel fra switchen til pcn men det funket ikke. Prøvde på 2 forskjellige pcer. Prøvde så å koble rett fra uttaket til pcene og det funket heller ikke. Får kun opp ingen internett tilgang på begge 2. Jeg skjønner ingenting når tvn funker fra uttaket men ingen av pcene. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 du kan ikke benytte deg av samme uttak på tv/pc, hjemmesentralen har en egen utgang beregnet for pc. Lenke til kommentar
mrbentsen Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 du kan ikke benytte deg av samme uttak på tv/pc, hjemmesentralen har en egen utgang beregnet for pc. Men visst det er kun 1 uttak i leiligheten, kan jeg ringe altibox å få dem til å splitte signalet eller lignende? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Signalet kan splittes ja, men jeg er usikker på om altibox gjør det for deg. Eier du leilighet, eller bare leier du? Hvis du leier, så må du neste høre med huseier om hvordan du skal få gjort det. Her vi bor, så leier vi, og huseier har satt opp en router ved altibox sentralen, + at han har lagt kabel til tv i stua. Han mente vi skulle kjøre trådløst på data, men om jeg fant bedre løsninger som ikke gikk utover han på noen måte, så var det greit for han. I begynnelsen så tok jeg en kabel fra hans router, som gikk inn i en cat-5 splitter, sammen med en kabel fra tv uttaket på altibox sentralen. Satte også opp en splitter i stua, hvor jeg så hentet ut både data og tv signaler, noe som fungerte greit, men bare gir 100mb/s i nettverkshastighet. Dette ble for lite for meg, når jeg flyttet serveren min inn på rommet hvor altibox sentralen er. Da endte jeg opp med å kjøpe 2 netgear switcher som støtter VLAN (virtuelle nettverk), satte opp den ene inne ved altibox sentralen (hvor da server, tv signal og router er tilkoblet), så går det en kabel derifra og inn til stua, hvor den andre switchen er, og signalene da blir splittet opp, så en port går kun til tv signaler, en port er uplink (kjører begge signaler) og resten av portene går som vanlig nettverk, og er ikke påvirket av tv i det heletatt Dette gir meg også gigabit tilkobling mellom utstyr og i stua, og serveren min på det andre rommet Lenke til kommentar
mrbentsen Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Signalet kan splittes ja, men jeg er usikker på om altibox gjør det for deg. Eier du leilighet, eller bare leier du? Hvis du leier, så må du neste høre med huseier om hvordan du skal få gjort det. Her vi bor, så leier vi, og huseier har satt opp en router ved altibox sentralen, + at han har lagt kabel til tv i stua. Han mente vi skulle kjøre trådløst på data, men om jeg fant bedre løsninger som ikke gikk utover han på noen måte, så var det greit for han. I begynnelsen så tok jeg en kabel fra hans router, som gikk inn i en cat-5 splitter, sammen med en kabel fra tv uttaket på altibox sentralen. Satte også opp en splitter i stua, hvor jeg så hentet ut både data og tv signaler, noe som fungerte greit, men bare gir 100mb/s i nettverkshastighet. Dette ble for lite for meg, når jeg flyttet serveren min inn på rommet hvor altibox sentralen er. Da endte jeg opp med å kjøpe 2 netgear switcher som støtter VLAN (virtuelle nettverk), satte opp den ene inne ved altibox sentralen (hvor da server, tv signal og router er tilkoblet), så går det en kabel derifra og inn til stua, hvor den andre switchen er, og signalene da blir splittet opp, så en port går kun til tv signaler, en port er uplink (kjører begge signaler) og resten av portene går som vanlig nettverk, og er ikke påvirket av tv i det heletatt Dette gir meg også gigabit tilkobling mellom utstyr og i stua, og serveren min på det andre rommet Jeg bare leier en leilighet under huseieren. Sentralen står oppe hos han og det er kun 1 utgang til nettverk nede i min leilighet, hvor kun tvn funker. Sitter på trådløsen han sin nå, men det er ikke bra signal og har en stasjoner jeg helst vil ha kablet nettverk. Så må jeg strekke en kabel fra hans sentral i oppe etasjen, ned til min fra sentralen? Eller er det en enklere løsning får oss begge hvor jeg kan få en kablet stasjoner? Takker for svar! Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det enkleste for deg er nok å bruke 2 nettverkssplittere.. som f.eks disse. Men da er det en fordel at det er veggbokser i begge ender av kabelen, ellers kan du vel kanskje bruke skjøtestykker, som da har hunn-kjønn tilkobling i begge ender Det disse gjør, er å gjøre om 2 kabler til 1. Altså, oppe hos huseier så kobler du tv signal inn i ene porten, og data signal i den andre porten, kabelen som går ut av splitteren skal gå ned til deg, hvor den andre splitteren kobles til, og du da kan hente ut både data og tv signaler fra hver sin port. Har du litt nettverkserfaring, så kan du lage sånne splittere selv, ved f.eks å sette opp en dobbel veggboks nede og oppe, hvor du da splitter kabelen. Det er 4 par med kabler i en nettverkskabel, men for 100mbit så trengs det kun 2 par. Er du avhengig av gigabit, så må du enten legge opp en ekstra kabel, eller gjøre som meg, og kjøpe et par litt mer avanserte switcher. *Eksempel på oppsett: Hos huseier: Kabel fra altibox tv utgang --> port 1 på splitter Kabel fra nettverk --> port 2 på splitter Kabel som går ut fra splitter --> kabel som går ned til deg (evt inn i et skjøtestykke for å få riktig kjønn). Nede hos deg: Kabel som går fra huseier --> kabel som går ut fra splitter Port 1 på splitter --> Altibox tv dekoder Port 2 på splitter --> Stasjonær pc (evt en switch om du vil ha flere porter). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå