PuterDude Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hei! Jeg skal bare kjøpe meg en enkel Casio digital klokke på Amazon, som koster ca 60,- kr. Jeg har lyst til å slenge med en bok når jeg først handler, og bøker er jo toll- og avgiftsfrie. Er man nødt til å betale toll for hele pakken dersom de tollbelagte varene er på under 200,- kr, men den totale summen overstiger tollgrensen? Takk for svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 For det første: Ikke toll, moms. Vesentlig forskjell. For det andre: Det skal ikke gjøre det dersom de merker pakken din skikkelig. 1 Lenke til kommentar
PuterDude Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 For det første: Fett nok, moms. For det andre: Takk for svar, er du sikker på dette? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Når varer uten frakt har en verdi på under 200 skal du ikke betale moms. Har det en verdi over 200 skal du betale moms av både varen og frakta. Hvis verdimerking mangler eller tollvesenet mener den er urealistisk/feil gjør de ofte et anslag du må betale eventuell moms av dette. Får du et krav selv om den skal være under momsgrensa er det din jobb å sannsynliggjøre riktig verdi. Dette gjøres enklest ved å fremvise kvittering. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Spørsmålet var vel om varer som ikke er momsbelagte (bøker) teller med mot denne 200-kronersgrensen. Og svaret på det, som Herr Brun sa, er nei. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 "Sendinger som inneholder både avgiftsfrie og avgiftspliktige varer Bestiller du avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én og samme sending, må du fortolle forsendelsen dersom samlet verdi på de avgiftspliktige varene overstiger 200 kroner. Eksempler: En sending inneholder både en avgiftsfri bok til 500 kroner - til eget bruk av privatperson en avgiftspliktig CD til 199 kroner I dette tilfellet er hele sendingen avgiftsfri. En sending inneholder både en avgiftsfri bok til 500 kroner - til eget bruk av privatperson to avgiftspliktige CD-er til 199 kroner pr. stk. I dette tilfellet må du betale merverdiavgift av CD-enes verdi og eventuell frakt og forsikring frem til norsk grense." 1 Lenke til kommentar
sillasilla Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Det er ikke toll på varer under 200,- men man kan bli fakturert moms, og utlegg av moms;/ vi bor i en barnehave Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 vi bor i en barnehave Kjenner du til andre land som ikke har lignende regler? Andre land som det kunne være aktuelt å flytte til, mener jeg. Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Det er ikke toll på varer under 200,- men man kan bli fakturert moms, og utlegg av moms;/ vi bor i en barnehave Nei, det er ikke toll på svært mange varer, selv om verdien er på over 200,- Som det tidligere i tråden allerede er svart, er dette MERVERDIAVGIFT, også kalt moms. Denne er på 25%, og man må som oftest betale en "fortollingsavgift" til selskapet (feks. Posten) som foretar momsbehandlingen på pakken din. Enkelte varer, feks. klær, er det toll på (10,7% sist jeg sjekket). Og i tillegg må man betale moms. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå