Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For folk flest her til lands forstår hvordan man snakker til politiet.

Å være så vanskelig som mulig mot politiet lovlig, da har man kanskje noe å skjule og.

Nei, er den trenden man må få bort..Man skal være vanskelig hvis de er urimelige ovenfor deg og din individuelle frihet til å bevege seg ute..

Har noe med å passe på sine rettigheter..

Endret av DaniNichi
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Helt uenig. Man er større som menneske dersom man opptrer med verdighet, høflighet og dannelse uansett hvordan man blir møtt.

 

Lar man seg sette ut av uhøflig oppførsel og blir uspiselig selv, så er man litt Redneck imho.

No shit, er det jeg skrev tidligere i tråden man skal heve seg over drittsekker og ikke bli en selv..

Man skal ikke underlegge seg alt politiet gjør mot deg og det har ikke noe med å være drittsekk eller vanskelig, sivil ulydighet har sin plass..

Myndigheter gjennom sivilisasjonen har gang på gang tråkket på sitt egent folk, så stå opp for sine rettigheter er ekstremt viktig også i Norge..

 

Som eks

Politi: Hei vi er ifra Politiet, hva er navnet ditt ?

Meg: Ola Nordman etc etc

Politi: har du legitimasjon ?

Meg: Nei dessverre, glemte lommeboka min hjemme

Politi: da må vi sjekke om du har legitimasjon

Meg: hva er grunnlaget for det? jeg har jo gitt deg både person nr,adresse, samt navnet mitt ?

Politiet: har du noe skjule ?

Meg: Nei, men jeg har faktisk rettigheter i dette landet til å spørre hvorfor jeg skal utsettes for noe som jeg føler er ydmykende, det regner jeg med du forstår.

 

Hvor er man drittsekk her ? hvor er man urimelig her ?

 

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt uenig. Man er større som menneske dersom man opptrer med verdighet, høflighet og dannelse uansett hvordan man blir møtt.

 

Lar man seg sette ut av uhøflig oppførsel og blir uspiselig selv, så er man litt Redneck imho.

No shit, er det jeg skrev tidligere i tråden man skal heve seg over drittsekker og ikke bli en selv..

Man skal ikke underlegge seg alt politiet gjør mot deg og det har ikke noe med å være drittsekk eller vanskelig, sivil ulydighet har sin plass..

Myndigheter gjennom sivilisasjonen har gang på gang tråkket på sitt egent folk, så stå opp for sine rettigheter er ekstremt viktig også i Norge..

 

Som eks

Politi: Hei vi er ifra Politiet, hva er navnet ditt ?

Meg: Ola Nordman etc etc

Politi: har du legitimasjon ?

Meg: Nei dessverre, glemte lommeboka min hjemme

Politi: da må vi sjekke om du har legitimasjon

Meg: hva er grunnlaget for det? jeg har jo gitt deg både person nr,adresse, samt navnet mitt ?

Politiet: har du noe skjule ?

Meg: Nei, men jeg har faktisk rettigheter i dette landet til å spørre hvorfor jeg skal utsettes for noe som jeg føler er ydmykende, det regner jeg med du forstår.

 

Hvor er man drittsekk her ? hvor er man urimelig her ?

 

:)

Den som ikke vil samarbeide med Politiet er ofte drittsekken.

Om politiet traff på en kar som de mistenkte var en butikkraner, og spør ham: "hva heter du?

Og han f.eks svarer Ola Hansen. Og om de da spør om han har noen id på seg, så nekter han på det.

Skal de bare notere at han heter Ola Hansen, og bare la ham gå?

De fleste i dag har vel og med seg id når de går ut, særlig de som går på byen.

Er man vanskelig mot politiet, så blir man og behandlet deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt uenig. Man er større som menneske dersom man opptrer med verdighet, høflighet og dannelse uansett hvordan man blir møtt.

 

Lar man seg sette ut av uhøflig oppførsel og blir uspiselig selv, så er man litt Redneck imho.

No shit, er det jeg skrev tidligere i tråden man skal heve seg over drittsekker og ikke bli en selv..

Man skal ikke underlegge seg alt politiet gjør mot deg og det har ikke noe med å være drittsekk eller vanskelig, sivil ulydighet har sin plass..

Myndigheter gjennom sivilisasjonen har gang på gang tråkket på sitt egent folk, så stå opp for sine rettigheter er ekstremt viktig også i Norge..

 

Som eks

Politi: Hei vi er ifra Politiet, hva er navnet ditt ?

Meg: Ola Nordman etc etc

Politi: har du legitimasjon ?

Meg: Nei dessverre, glemte lommeboka min hjemme

Politi: da må vi sjekke om du har legitimasjon

Meg: hva er grunnlaget for det? jeg har jo gitt deg både person nr,adresse, samt navnet mitt ?

Politiet: har du noe skjule ?

Meg: Nei, men jeg har faktisk rettigheter i dette landet til å spørre hvorfor jeg skal utsettes for noe som jeg føler er ydmykende, det regner jeg med du forstår.

 

Hvor er man drittsekk her ? hvor er man urimelig her ?

 

:)

Den som ikke vil samarbeide med Politiet er ofte drittsekken.

Om politiet traff på en kar som de mistenkte var en butikkraner, og spør ham: "hva heter du?

Og han f.eks svarer Ola Hansen. Og om de da spør om han har noen id på seg, så nekter han på det.

Skal de bare notere at han heter Ola Hansen, og bare la ham gå?

De fleste i dag har vel og med seg id når de går ut, særlig de som går på byen.

Er man vanskelig mot politiet, så blir man og behandlet deretter.

Du misforstår helle poenget, har det vært et ran eller en kriminelle handling i nærheten vil de forklare deg det på samme tidspunkt som de spør om navn evnt vil de forklare deg det hvis du spør hvorfor de stopper deg..

Politiet:Hei,det har vært et ran i nærheten så vi må sjekke deg etc etc.

 

Du har tydelig hvis ikke opplevd mye når det kommer til Politiet eller kjenner noen i politiet, jeg kan krysse av på begge deler..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lol, ble faktisk stoppet av politiet i natt. Hadde drukket hos meg og vi skulle følge en kompis hjem. Påvei hjem kjørte en politibil forbi oss, stoppet og rygget tilbake. De lurte på hvorfor vi var ute og ba om navn og personnummer. Ville ha id og, men det lå hjemme. Kan jeg spørre hvorfor de ville ha denne infoen? Spurte om det var noe galt og de sa noen hadde veltet søppelkasser. Følte at de mistenkte oss, men vi snakket med dem og ga dem litt info om hvor i området ungdommer kunne henge så seint også ba de oss ringe hvis vi hadde noe info. Var veldig hyggelige, men det jeg lurer på er hva de skulle med navn og personnummere? Er jo ikke ulovlig for noen attenåringrt å gå ute om natten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Lol, ble faktisk stoppet av politiet i natt. Hadde drukket hos meg og vi skulle følge en kompis hjem. Påvei hjem kjørte en politibil forbi oss, stoppet og rygget tilbake. De lurte på hvorfor vi var ute og ba om navn og personnummer. Ville ha id og, men det lå hjemme. Kan jeg spørre hvorfor de ville ha denne infoen? Spurte om det var noe galt og de sa noen hadde veltet søppelkasser. Følte at de mistenkte oss, men vi snakket med dem og ga dem litt info om hvor i området ungdommer kunne henge så seint også ba de oss ringe hvis vi hadde noe info. Var veldig hyggelige, men det jeg lurer på er hva de skulle med navn og personnummere? Er jo ikke ulovlig for noen attenåringrt å gå ute om natten.

 

Du er pliktig til å informere om hvem du er. Du har et personnummer og navn, som kombinert gjør deg til en unik person.

 

Dette blir loggført. Om det skjer noe mer i området den aktuelle kvelden så er du altså loggført som en person som bevegde seg i området.

 

Du er dessuten pliktig til å informere om hvem du er. Altså identifisere deg. Du er ikke pliktig å gå med leg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du er ikke pliktig til å gi fra deg personnummeret. Og der ligger problemet. Spesielt siden man er vant til å gi det bort over lav terskel til bedrifter fordi de har bygget systemer på å bruke det som identifikator.

 

Jeg tror mange sier man må oppgi personnnummer fordi de ikke helt vet hva personnummeret egentlig er. 010180 12345 er et fødselsnummer: De fem siste sifrene er personnummeret, og det er kun de seks første man må oppgi til politiet. Så du har rett. :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Sorry for å gjennopplive en gammel tråd her; Men min innsikt i slike forhold er si minst mulig. Det er mange som kan forsnakke seg pga nervøsitet og/eller en generell holdning fra politiet. La meg si jeg har møtt mange grinebitere av politifolk, ofte i sammenheng med rusmidler. Jeg er verken voldelig eller oppstanasi men vi som da gjør slike ulovligheter blir ofte både trakkassert og herset med av politiet, ivertfall der jeg bor.

 

Jeg har for lengst sluttet å ruse meg, men jeg sørger ofte fordi holdningene deres skaper utrygghet for resten av oss. Også har jeg møtt veldig hyggelige politimenn som er både flinke til å informere og reale folk, men dette er de få når du først blir stemplet som "rusmisbruker".

 

Poenget her er at visst du har blitt mistenkt i en forbrytelse du til og med ikke har gjort kan politiet bruke informasjon du sier mot deg i en rettsak, så hele poenget her er; er du under mistanke, det beste er å ikke si noe som helst.

Lenke til kommentar

 

Se for deg en Toyota Carina. En rusten 1983 modell putrer rundt i byen, alt lovlig med norske skilter. Midt på dagtid.

Toyota-Carina-1984-1280x800-002.jpg

 

For noen politibetjenter vil det kvalifisere som tvilsom og mistenksom.

 

Ikke nok til å ransjekke bilen eller arrestere personen, men kan bli stoppet uten grunn i en sånn bil.

 

Slik jeg ser det, er dette en kvalitetsbil fra Japan som har holdt seg i gang siden 1983.

Eieren viser karakter ved at han har en av de beste bilene i sin tid på veien. 29 år. Og den bruker mindre bensin enn mange nyere biler. Kansje han ikke er "tvilsom". Kansje fyren bare har dårlig råd.

Skal en finne i seg maktmisbruk fra politiet, fordi man har dårlig råd.

 

Jeg må ikke bevise at jeg ikke er en kriminell. Det er rettsystemet sin jobb. Politiet kan ikke lete etter noe som kriminaliserer meg uten en god grunn. Uten skjellig grunn til mistanke.

 

Det er nokså vanlig at eldre, rustne biler stoppes for å sjekke om de fremdeles er trafikksikre uansett om det er politiet eller vegvesenet som gjør det. I mange tilfeller er de ikke det, og da er det mye bedre at de blir stoppet og eierne bli gjort oppmerksomme på det av tjenestemenn enn at de havner i en trafikkulykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehh, hva i alle dager er vitsen med denne tråden?

 

Første post høres ut som syk paranoia fra en hasjrøykende gutt som har lest på nettet hva man kan gjøre for å unngå ransaking dersom man blir stoppet.

 

 

Vitsen med tråden er hjelp til "Hvordan holde rullebladet rent". Du vet aldri når du kan komme i en situasjon som får deg bøtlagt, kasta i glattcelle eller fengsla. Du kan unngå alt det dær, med å følge denne guiden.

 

Angående hasj så stemmer det at jeg kan nyte det ved en spesiell anledning. Vis bikja lukter det på deg så kan du ikke unngå ransaking.

post-279705-0-23975200-1374182594_thumb.jpg

Endret av FFA
Lenke til kommentar

Vitsen med tråden er hjelp til "Hvordan holde rullebladet rent". Du vet aldri når du kan komme i en situasjon som får deg bøtlagt, kasta i glattcelle eller fengsla. Du kan unngå alt det dær, med å følge denne guiden.

 

Angående hasj så stemmer det at jeg kan nyte det ved en spesiell anledning. Vis bikja lukter det på deg så kan du ikke unngå ransaking.

 

Japp, som jeg trodde.

 

Når du bryter loven slik du gjør, er det ikke bare rett og rimelig at du skal få straff?

DU bryter tross alt en lov når du røyker hasj.

 

Jeg røyker ikke hasj og kommer aldri til å gjøre det. Derfor har jeg ingenting å bekymre meg over.

Og siden majoriteten ikke røyker hasj tror jeg de fleste vil ha en oppfatning av førstepost som paranoia. For vanlige folk som lever vanlige liv innenfor loven har ikke noe å bekymre seg over i politi encounters.

 

Mens det er jo kjent viten at de som røyker hasj titt og ofte, ofte blir litt paranoide, og nettopp derfor setter seg ned på nettet og leser seg opp på hvordan man kan "vinne" over politiet om man blir stoppet.

 

Jeg vil heller anbefale ts om å slutte å røyke hasj og heller få livet sitt i orden fremfor å "trene" opp andre mennesker til hvordan å unngå konflikt med politiet når det ikke er noe å unngå så lenge man lever innenfor loven.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ting politifolk vet:

 

"Du kan ikke snakke deg ut av et forenklet forelegg (bot), men det er som regel ikke noe problem å snakke deg inn i et".

 

"Hvis du har “lånt” bilen av en “kompis” så er det faktisk ikke urimelig å forvente at du kan etternavnet hans".

 

"Nei, jeg har ikke noe bedre å ta meg til. Joda, det hender jeg arresterer ordentlige kjeltringer også".

 

"Nei vi har ikke skriftlig «ransakingsordre», og ikke trenger vi en heller".

 

"Hvis du snakker til meg, og samtalen begynner med “jeg kjenner rettighetene mine, og du har ikke lov til å…”, vil du raskt bli et offer for egen uvitenhet".

Endret av OscarMike1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...