Populært innlegg FFA Skrevet 8. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 8. august 2012 (endret) jeg er en narkoman Endret 12. oktober 2013 av FFA 38 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det viktigste er iallefall å ikke bli stor i truta. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kakeshoma Skrevet 8. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 8. august 2012 Dette er USA, men uansett interessant: http://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc Konklusjon: Better call Saul! 19 Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Skjønner ikke problemet.Bare å oppføre seg skikkelig som man gjør mot alle andre man treffer. Har blitt stoppet flere ganger (spesielt i 18+ alderen). Var ikke noe problem da heller. 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg traveldag Skrevet 8. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 8. august 2012 Hvorfor denne frykten for å bli ransaket om du har alt i orden? De gjør jobben sin som alle andre. oppfører du deg som en tvilsom type så får du finne deg i å bli behandlet som en tvilson type. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg FFA Skrevet 8. august 2012 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 8. august 2012 " Hvorfor denne frykten for å bli ransaket om du har alt i orden? De gjør jobben sin som alle andre." Alle andre prøver ikke å ransjekke deg. Er du på vei hjem fra jobb. Ja, la oss si rundt klokk 02:00 på natta en fredagskveld. Klar for en kald pils, og en god film. Hjem til sofaen. Ja, da ønsker ikke folk flest å bli ransjekket. Det at politiet er på jobb denne tiden. Og ønsker å ransjekke min bil er da ikke mitt problem. Så lenge det ikke foreligger noen skjellig grunn til mistanke er det ulovlig for politiet å ta seg inn i bilen å ransjekke den. Utrykket "Tvilsom type". Går under det mange betegner som profilering. Det vil si at, bare fordi en person virker som eller ser ut som, ut ifra omstendighetene rundt. At han er en kriminell. Det er veldig vakt, men blir brukt til profilering. Du skjønner loven er politiets sjef. Betalt av skattebetalerne. Du vil ikke ha en uærlig ansatt, vil du det? Se for deg en Toyota Carina. En rusten 1983 modell putrer rundt i byen, alt lovlig med norske skilter. Midt på dagtid. For noen politibetjenter vil det kvalifisere som tvilsom og mistenksom. Ikke nok til å ransjekke bilen eller arrestere personen, men kan bli stoppet uten grunn i en sånn bil. Slik jeg ser det, er dette en kvalitetsbil fra Japan som har holdt seg i gang siden 1983. Eieren viser karakter ved at han har en av de beste bilene i sin tid på veien. 29 år. Og den bruker mindre bensin enn mange nyere biler. Kansje han ikke er "tvilsom". Kansje fyren bare har dårlig råd. Skal en finne i seg maktmisbruk fra politiet, fordi man har dårlig råd. Jeg må ikke bevise at jeg ikke er en kriminell. Det er rettsystemet sin jobb. Politiet kan ikke lete etter noe som kriminaliserer meg uten en god grunn. Uten skjellig grunn til mistanke. 13 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Sidan tipsa her er direkte oversatt frå engelsk (usa) så er det ikkje alle tipsa som vil hjelpe deg i Norge. Det Amerikanske rettssystemet er lagt opp rundt prinsippet om å beskytte borgerane mot myndigheitene, i Norge er systemet i mykje større grad lagt opp for å lette politiets arbeid. Lovhjemmling til tipsa hadde vært greit. 2 Lenke til kommentar
Langbein2234 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Bor du i USA, FFA? Dette er jo direkte kopi av den amerikanske youtubevideoen "flex your rights". Hvis folk vil vite hva slags hjemmelsgrunnlag NORSK politi har, kan de lese politiloven, politiinstruksen og straffeprosessloven. De ligger på Lovdata.no Dette er en sikker kilde i motsetning til en kverulant konspirasjonsteoretiker som åpenbart er ute etter å gjøre jobben til politiet vanskelig. En kan lure på om FFA har sett for mye på amerikansk film (evnt cops) og gjort seg opp en mening om at politiet i Norge kan sammenlignes... Endret 8. august 2012 av gjaldkeren 9 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Fra blitz sine sider mener jeg ID kravet var: navn adresse (men ikke leilighet) fødselsdato (men ikke personnummer) stilling (f.eks student, altså ikke mer spesifik enn tittel) 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg PyrionZ Skrevet 9. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 9. august 2012 Aldri skjønt greia med at man skal "kverulere" med politiet når man ikke har noen grunn til det jeg. Hva tjener man på det, egentlig? Har man rent mel i posen, så kan de ikke ta deg på noe uansett. Gjør som de sier, og du får være i fred. Jo kortere tid de bruker på deg, jo mer tid kan de bruke på andre ting. 10 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Aldri skjønt greia med at man skal "kverulere" med politiet når man ikke har noen grunn til det jeg. Hva tjener man på det, egentlig? Har man rent mel i posen, så kan de ikke ta deg på noe uansett. Gjør som de sier, og du får være i fred. Jo kortere tid de bruker på deg, jo mer tid kan de bruke på andre ting. Det finnes nok drittsekker som vil gjøre alt de kan for å finne noe på deg og/eller trakasere. 1 Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det generelle rådet er vel å ikke være drittsekk og vanskelig. Personlig hater jeg folk som alltid skal kverulere om alt mulig uansett, og jeg skjønner godt at f.eks. politifolk som sikkert opplever dette oftere enn de fleste kan bli irritert og fristet til å gjøre livet litt ekstra surt for folk som går inn for å være drittsekk av prinsipp. 2 Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Joda, er selv en aktiv bilkjører i byen og mange kaller meg "råner", og politiet er ivrige etter rånerne. Men, dette legger de som oftest opp til selv. Selv har jeg aldri blitt stoppa, men har sitti på med folk når det har skjedd. Og det har aldri vært noe drama. Mye pga. at disse har hatt ei god tone med politiet og vært høflige. Jeg respekterer autoriteter, noe mange tydeligvis har problemer med. Nå skal ikke jeg si at det er slik overalt, men møter man politiet med god holdning bruker de å være greie tilbake. 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 "Politiet har plikt til å oppgi fornavn og etternavn." Nei..De trenger kun gi deg tjenestenummer. De kan også ransake deg om du ikke kan framvise gyldig legitimasjon. 1 Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Kan vi ikke heller bruke tråden på å finne ut åssen politiet fungerer i Norge? Som det allerede er nevnt, så er dette hentet fra USA sitt system. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Etter å ha putra rundt i ymse biler til alle døgnet tider har jeg aldri møtt en eneste tjenestemann her i Norge som har vært vrang å ha med å gjøre, men som flere nevner her så er det jo bare å vise de respekt, så får man respekt tilbake. Jeg har dog vært med folk som har blitt litt eple-kjekke når politiet har stoppet de, og da utarter ting seg plutselig helt annerledes. Jeg kan skjønne politiet når de titt og ofte blir møtt av småfrekk ungdom som tror de vet mer enn hva de faktisk gjør. Også må det være uhyre gøy for politiet å gang på gang jekke ned sånne tullebukker. 9 Lenke til kommentar
OhEasy Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Behandle andre som du selv vil bli behandlet. Det ligger faktisk noe i det. Aldri hatt problemer med Politiet, og har ikke hatt annet enn en god tone med de. 2 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Aldri skjønt greia med at man skal "kverulere" med politiet når man ikke har noen grunn til det jeg. Hva tjener man på det, egentlig? Har man rent mel i posen, så kan de ikke ta deg på noe uansett. Gjør som de sier, og du får være i fred. Jo kortere tid de bruker på deg, jo mer tid kan de bruke på andre ting. tull, det har noe med å stå opp for sine rettigheter slik at man unngår en politistat. 9 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Fra blitz sine sider mener jeg ID kravet var: navn adresse (men ikke leilighet) fødselsdato (men ikke personnummer) stilling (f.eks student, altså ikke mer spesifik enn tittel) Blitz tror jo på litt av vært, man skal kunne gi gyldig ID med personnummer hvis ikke kan de ransake deg. Har noe med at politiet må kunne stadfeste din identitet, som oftest vil de ikke ransake deg men de har lov. de kan også som eks få tillatelse til å ransake alle som kommer med toget på Oslo s, ganske vilt.. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 tull, det har noe med å stå opp for sine rettigheter slik at man unngår en politistat. Gjesp. Om du er så redd for en politistat, hvordan tror du den ville oppstått? Ved at alle er kverulante og avvikende, eller ved at alle bare er vanlige folk? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå