hemo Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Etter at Windows blir fyllt med filer og mapper, dukkar det opp enkelte feilmeldingar. Det kan skje på den her måten: Utforsk harddisken Bla til mappa musikk Dump ei mappe med musikk-filer på mediaplayeren Hør litt på musikk og bla litt i mediaplayeren Gå tilbake til Windows Utforsker og vi har problemet: Det vises rare og ufullstendige mappenamn nedover i mappedelen (under skrivebord) Feilmeldingar dukkar opp, og eg får ikkje lov å visa mappa eg stod i Avsluttar eg Utforsker-vindauga og startar eit nytt, fungerer ting igjen.. Om det er C: eller andre diskar i maskina, spelar liten rolle. Disken kan f.eks. ver på 100 GB eller meir, og eg har opplevd problemet på ulike datamaskiner. Det er Windows XP og NTFS som er i bruk. På ein maskin som det her oppstod på, akkurat no, ligg det 22 121 filer i over 1000 mapper. Finnes det ei slags magisk grense? Maskina har 512 MB minne, og det ligg nesten ingen filer på root (men undermapper "renner" over av filer)... Lenke til kommentar
JA Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du skriver ikke hvilket operativsystem du bruker eller filsystem, men det kan være FAT - som det finnes 2 eller flere av på disken alt etter hvilket operativsystem du bruker (NTFS er sikrere enn FAT eller FAT32) - som ikke er identiske. Da kan slike lange og uforståelige fil og mappenavn dukke opp, dvs at maskinen får krøll med å lese navnene. http://www.webopedia.com/TERM/F/file_alloc..._table_FAT.html Hvis jeg husker riktig så kunne man legge litt over 500 mapper eller filer på rota av disken i FAT16 og FAT32, fordi det også ble lagret en kopi av navnet i MSDOS (8 bokstaver i navnet og endelse på 3), slik at det totale antallet ble over 1000 - dvs et langt filnavn og filnavnet i MSDOS (f.eks. Hjemmek~.txt). Ettersom du ikke har alle mappene på rota av disken skulle det ikke være noe problem med mange filer og mange mapper, ihverfall ikke hvis du bruker NTFS. Sjekk disken for å se om FAT'ene er identiske, med f.eks. Norton Utilities eller et annet program. Problemer med RAM kan også forårsake slike feil. Jeg har også vært borti at disker ikke tåler 32 bits overføringshastighet - dette kan du stille om i BIOS hvis det er et valg for dette. Lykke til! Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Så vidt jeg ser så forteller han faktisk hvilket operativ- og filsystem som er i bruk. Det lønner seg ofte å lese HELE teksten. "Det er Windows XP og NTFS som er i bruk. " Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Har avogtil opplevd det samme problemet, men aner ikke hva som gjør det. Som regel skjer det når maskinen er belastet mye, som f.eks å flytte/kopiere mange filer. Jeg tipper det er en eller annen buffer som blir overfylt og som win ikke har gode nok rutiner på feilhåndtering av denne feilen. Men jeg har aldri sett dette problemet på servere med SCSI disker da, har kanskje noe med hastighet å gjøre?? Lenke til kommentar
hemo Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Men jeg har aldri sett dette problemet på servere med SCSI disker da Kanskje server-OS har større sånne buffere? Kanskje løysinga er å skifte frå Windows XP til Windows Server 2003 på arbeidsstasjoner? PS! Det ser ut som problemet oppstår når sånne datamaskiner (framleis WinXP&ntfs) blar litt i nettverksdisker med filmengder over 10 000 og mappetal på over 1000. Ikkje alltid, men av og til. Kor ligg det svake punkt? Kor er grensa? :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå