Mad86 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hei, jeg har vert i kontakt med flere nettbutikker som sier at nye skjermer lanseres i juli/august. Jeg har sett et par nye, feks Dell sin og en Retina skjerm på mac book, dog 15". Men når får vi 2560x1600++ 24"-27" @120 Hz f.eks? Hva er flaskehalsen på NVIDIA GTX6XX serien med tanke på fillrate. Altså hvor mange pixler kan tegnes og overføres til en skjerm? Tenker da på 120Hz, hva kan maximalt da "skrives til skjerm" mhp oppløsning/megapixler? Også, det burde jo komme skjermer som tar 2-4 HDMI/DisplayPort innganger som fysisk sett er bare 2-4 skjermer inntilhverandre uten kanter. Er det noe slikt på vei? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det finnes allerede 2560*1440 skjermer som kan kjøre 120Hz, men foreløpig er det kun mulig ved å "overklokke" skjermene, og det fungerer kun på noen modeller som har bestemte kretskort. Kretskortene er ute av produksjon for øyeblikket slik jeg forstår det, så de modellene som selges nå kan ikke overklokkes til mer enn ~65Hz. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Utviklingen til dataskjermen de siste årene har ikke akkurat vært imponerende. Kjøpte en 24" i 2009, tviler på at det er så veldig stor forskjell fra den til en tilsvarende modell i dag. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Tja kan vel være enig at oppløsning ikke har blitt så mye bedre, men prisene har jo fallt en del. Tviler på man hadde BENQ XL2420T skjerm i år 2009 i så fall har jeg gått glipp av noe. Displayport og Thunderbolt var vel ikke så vanlig før men er heller ikke vanlig nå. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 24-tommern min har full HD. HDMI, DVI og vanlig dataskjerm tilkobling. Mener den kosta mindre enn 1500,- den gangen jeg kjøpte den. Den er i tillegg i 16/10 format i stedet for herket er nå om dagen med 16/9. Dagens tilsvarende modeller (størrelse og pris) tror jeg er hovedsakelig bedre på innsynsvinkel, fargegjengivelse og sortnivå (uten at det er enorme forskjeller). Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det er sant at det ikke har gått stort fremover med TN-paneler. Det er IPS som kommer i økende grad, og som kommer til å gi en merkbar forskjell. Det og 120Hz. Lenke til kommentar
Mad86 Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Hva er max mulig oppløsning over HDMI, D-DVI og DisplayPort ved 120Hz? Endret 10. august 2012 av Mad86 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Når jeg leste Super" tenkte jeg på 4k skjermer.. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Det er vel bare DVI Duallink som kan klare: (1,920 × 1,200) @ 120 Hz eller (2,048 × 1,536) @ 75 Hz HDMI klarer vel bare klare 2560×1600p 75 hz antar det er på grunn av båndbredde. http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort for displayport. Godt mulig thonderbolt har mere muligheter: http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_%28interface%29 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Hva er max mulig oppløsning over HDMI, D-DVI og DisplayPort ved 120Hz? HDMI har uansett modus ikke mulighet til mer enn 1920 x 1200 dersom man skal har mer enn 30 Hz, faktisk mamsker 1.4 på 1920 x 1200 60 Hz.. Så HDMI er i dag og i all fremtid nærmest ubrukelig. Problemet ligger i båndbredde, og jeg har ikke sett noe fra de som håndterer denne standarden som tyder på revolusjon. Dual-Link DVI har spesifikasjonsmessig maks 1920 x 1200 ved 120 Hz. Den kan faktisk dras litt lengre, her er det vist kabel som er problemet. Tror man har fått Catleaf skjermene til å klare bortimot 120 Hz på 2560 x 1400 med Dual-link DVI. DisplayPort bør med sin langt større båndbredde enn de andre støtte 2560 x 1600 120 Hz, dog avhengig av overføringsstandarden. DisplayPort doblet ogsa båndbredden fra versjon 1.1 til 1.2, og med den nære tilknytningen man har gjort mellom DisplayPort og Thunderbolt tror jeg vi får mer økning framover. Intel er en av aktørene som pusher DP: Muligheten for støtte avhenger også av fargebdybde, f.eks er veldig ofte standardene satt ved 10 bit eller 8 bit farge, f,eks DisplayPort er satt ved 10 bit. Superskjermer slik TS oppfatter det får vi ikke før nVidia går 100 % for DP (noe de ikke gjør i dag), samt at bærbarprodusentene velger DP i stedet for HDMI ,eller som Lenovo begynner med, Thunderbolt/DP (mini) + HDMI (mini). I dag er det bare Lenovo, HP og Apple (og delvis Dell) som bruker DP i omfattende grad. De andre henger igjen. @LMH1: HDMI støttet den oppløsningen i versjon 1.3, men det er versjon 1.4 som er gjeldende i dag - og den har ikke støtte så vidt jeg vet.. Standarden ble "degenerert" for å støtte 4K paneler i 24/30 Hz. I tillegg er HDMI som oftest implementert i PC-er som Single-link DVI med noe tillegg. Thunderbolt er faktisk PCIe buss + DisplayPort, hvor DisplayPort brukes for skjerm. Grensesnittet er identisk. Båndbredden er på ca 40 Gbit/s - hvorav 20 Gbit/s er på PCI-e og 20 GBit/s på DP. Intel er vel godt i gang med arbeidet med å skalere opp båndbredden. Får vi 40 Gbit/s (dvs 10 Gbit/s pr lane) på DP, da klare vi 4K med 120 Hz. Endret 15. august 2012 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå