Martx2112 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Hei kjøpte meg en ny cpu kjøler, en Noctua NH-U9B. Men er fortsatt relativt høye temperaturer på cpu'en. Idle= min 29 grader max 33 grader og under full load eks BF3 ultra settings 1920 x 1080 =over 60 grader... Alt dette med stock clock. Det som faller meg inn da er. Har jeg montert kjøleren feil? * Fjerna den gamle kjølepastaen og tok på en middels flekk med NT-H1 thermal paste (som fulgte med) *Mener å ha skrudd på selve kjøleren hardt nok på cpuen. Men er usikker på hvordan jeg burde ta på viftene, har satt på begge 2 og begge viftene blåser den samme veien / satt dem på helt likt på begge sider og ikke motsatt, men 100% likt .... haha ja jeg er nybegynner. EDIT: Nå er disse temperaturene målt med RealtempGT og vær enkelt core... kanskje det er dumt og upresist? Har dere noen forslag? - Martin Endret 8. august 2012 av Martx2112 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Først og fremst - Hva slags type CPU har du ? Kan ikke påstå at det du sier er unormalt "høye" temperaturer. Det er også vesentlig avgjørende hva slags "innetemperatur" det er inne/internt i kabinettet ditt. Jeg har Noctua U12P med en Intel 2600 i7 i et Fratctal R3 (standard klokk).Idle er mellom 35 og 40 målt med realtemp (inne nå ca 23 °C). Edit: Bruke realtemp.exe (ikke GT) Includes RealTemp GT, a 6 core version of RealTemp for Gulftown CPUs. Endret 8. august 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Martx2112 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Først og fremst - Hva slags type CPU har du ? Kan ikke påstå at det du sier er unormalt "høye" temperaturer. Det er også vesentlig avgjørende hva slags "innetemperatur" det er inne/internt i kabinettet ditt. Jeg har Noctua U12P med en Intel 2600 i7 i et Fratctal R3 (standard klokk).Idle er mellom 35 og 40 målt med realtemp (inne nå ca 23 °C). Edit: Bruke realtemp.exe (ikke GT) Includes RealTemp GT, a 6 core version of RealTemp for Gulftown CPUs. Hei igjen takker for svar så fort. Jeg har en Intel Core i5 3570k. Har også Fractal design r3. Skal prøve meg på "realtemp.exe" Lenke til kommentar
medlem-240785 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hei kjøpte meg en ny cpu kjøler, en Noctua NH-U9B. Men er fortsatt relativt høye temperaturer på cpu'en. Idle= min 29 grader max 33 grader og under full load eks BF3 ultra settings 1920 x 1080 =over 60 grader... Alt dette med stock clock. Det som faller meg inn da er. Har jeg montert kjøleren feil? * Fjerna den gamle kjølepastaen og tok på en middels flekk med NT-H1 thermal paste (som fulgte med) *Mener å ha skrudd på selve kjøleren hardt nok på cpuen. Men er usikker på hvordan jeg burde ta på viftene, har satt på begge 2 og begge viftene blåser den samme veien / satt dem på helt likt på begge sider og ikke motsatt, men 100% likt .... haha ja jeg er nybegynner. EDIT: Nå er disse temperaturene målt med RealtempGT og vær enkelt core... kanskje det er dumt og upresist? Har dere noen forslag? - Martin Du kan evt sjekke viftene i pc.n om de blåser motsatt veg, å sjekke at kjøleblokka sitter godt fast på cpu, ikke stram for mye, kan resultere i at du ødelegger HK, eller ødelegge gjengene på festet.. Det du kan ha gjort feil er: Ene vifta blåser en vei og den andre vifta blåser mot den andre, For og få best resultat så lar du begge blåse en vei, det er bilde av en pil på vifta. Denne viser ''Airflow'' å den andre pila viser ''rotaion'' hvordan vei viftebladene går. Håper dette hjelper 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Tror det er ganske normalt. Ivy Bridge (3570) er også "varmere enn forrige generasjon som jeg har. For referanse sjekk disse : http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2243096 http://www.tomshardware.co.uk/forum/337998-10-intel-3570k-temperatures-normal Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Så vidt jeg vet så er det bare ved høye overklokkinger at ivy bridge blir varmere enn sandy? Men hvis den noctua kjøleren er slik som min gamle, så skal man skru til det sier stopp. Burde så veldig godt forklart i monteringsanvisningen, så kanskje ta en tur å lese igjennom den en gang til. Om ikke annet så er ikke temperaturene noe å bekymre seg over. Kan være varmt rom/dårlig luftflyt i kabinettet også som lager høyere temperaturer. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Kjør Prime95 "Small fft's" i noen minutter så du ser hva makstempen ender på. BF3 kan være ganske CPU-intensivt, spesielt i MP. Hvor mye er en middels flekk med pasta? Et stort fyrstikkhode er som oftest nok. Lenke til kommentar
Martx2112 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Kjør Prime95 "Small fft's" i noen minutter så du ser hva makstempen ender på. BF3 kan være ganske CPU-intensivt, spesielt i MP. Hvor mye er en middels flekk med pasta? Et stort fyrstikkhode er som oftest nok. Jeg kjørte Prime95 i ca 1 time og 25 min, og ente opp med at gjennomsnittelig temperatur på alle 4 kjernene var vel litt over 60 grader (rundt 64 grader) Er dette greie resultater? Jeg kan ha tatt litt for mye kjølepasta, men ikke mye mere en et fyrstikk hode Takker for all hjelp! Har forresten en rimelig varmt rom...varmeste rommet i huset værtfal EDIT: Den ene cpu kjernen var på 70 grader, mens de andre var en del lavere... mellom 62 og 66 grader Endret 8. august 2012 av Martx2112 Lenke til kommentar
medlem-240785 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Kjør Prime95 "Small fft's" i noen minutter så du ser hva makstempen ender på. BF3 kan være ganske CPU-intensivt, spesielt i MP. Hvor mye er en middels flekk med pasta? Et stort fyrstikkhode er som oftest nok. Jeg kjørte Prime95 i ca 1 time og 25 min, og ente opp med at gjennomsnittelig temperatur på alle 4 kjernene var vel litt over 60 grader (rundt 64 grader) Er dette greie resultater? Jeg kan ha tatt litt for mye kjølepasta, men ikke mye mere en et fyrstikk hode Takker for all hjelp! Har forresten en rimelig varmt rom...varmeste rommet i huset værtfal EDIT: Den ene cpu kjernen var på 70 grader, mens de andre var en del lavere... mellom 62 og 66 grader Ha vindue åpent så det blir kaldt kan hjelpe mye på, hjalp i mitt tilfelle! vis du har tatt for mye pasta på da kan det bli problemer. når jeg smurte pasta på så gjor jeg det på denne måten: Tok litt pasta på cpu. På størrelse med et riskorn. 2 stk på størrelse med et riskorn.. Smurte så dette utover hele cpu. et veldig tynt lag, la så kjøler på, Å unngå å ta kjølern opp igjen..la den ligge der vær sikker før du legger den på cpu.. Kjøp en litt dyrere pasta, det kan hjelpe tempen litt ned sånn som denne Endret 8. august 2012 av Jarle.M Lenke til kommentar
Martx2112 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Kjør Prime95 "Small fft's" i noen minutter så du ser hva makstempen ender på. BF3 kan være ganske CPU-intensivt, spesielt i MP. Hvor mye er en middels flekk med pasta? Et stort fyrstikkhode er som oftest nok. Jeg kjørte Prime95 i ca 1 time og 25 min, og ente opp med at gjennomsnittelig temperatur på alle 4 kjernene var vel litt over 60 grader (rundt 64 grader) Er dette greie resultater? Jeg kan ha tatt litt for mye kjølepasta, men ikke mye mere en et fyrstikk hode Takker for all hjelp! Har forresten en rimelig varmt rom...varmeste rommet i huset værtfal EDIT: Den ene cpu kjernen var på 70 grader, mens de andre var en del lavere... mellom 62 og 66 grader Ha vindue åpent så det blir kaldt kan hjelpe mye på, hjalp i mitt tilfelle! vis du har tatt for mye pasta på da kan det bli problemer. når jeg smurte pasta på så gjor jeg det på denne måten: Tok litt pasta på cpu. På størrelse med et riskorn. 2 stk på størrelse med et riskorn.. Smurte så dette utover hele cpu. et veldig tynt lag, la så kjøler på, Å unngå å ta kjølern opp igjen..la den ligge der vær sikker før du legger den på cpu.. Kjøp en litt dyrere pasta, det kan hjelpe tempen litt ned sånn som denne har tatt opp vinduet nå det hjalp på temperaturene har nå rundt 28 grader idle, skal se hvordan det ligger an med den thermiske pastaen på cpuen, for vaske av alt og ta på nytt og smøre et tynt lag som du sa Lenke til kommentar
medlem-240785 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Kjør Prime95 "Small fft's" i noen minutter så du ser hva makstempen ender på. BF3 kan være ganske CPU-intensivt, spesielt i MP. Hvor mye er en middels flekk med pasta? Et stort fyrstikkhode er som oftest nok. Jeg kjørte Prime95 i ca 1 time og 25 min, og ente opp med at gjennomsnittelig temperatur på alle 4 kjernene var vel litt over 60 grader (rundt 64 grader) Er dette greie resultater? Jeg kan ha tatt litt for mye kjølepasta, men ikke mye mere en et fyrstikk hode Takker for all hjelp! Har forresten en rimelig varmt rom...varmeste rommet i huset værtfal EDIT: Den ene cpu kjernen var på 70 grader, mens de andre var en del lavere... mellom 62 og 66 grader Ha vindue åpent så det blir kaldt kan hjelpe mye på, hjalp i mitt tilfelle! vis du har tatt for mye pasta på da kan det bli problemer. når jeg smurte pasta på så gjor jeg det på denne måten: Tok litt pasta på cpu. På størrelse med et riskorn. 2 stk på størrelse med et riskorn.. Smurte så dette utover hele cpu. et veldig tynt lag, la så kjøler på, Å unngå å ta kjølern opp igjen..la den ligge der vær sikker før du legger den på cpu.. Kjøp en litt dyrere pasta, det kan hjelpe tempen litt ned sånn som denne har tatt opp vinduet nå det hjalp på temperaturene har nå rundt 28 grader idle,skal se hvordan det ligger an med den thermiske pastaen på cpuen, for vaske av alt og ta på nytt og smøre et tynt lag som du sa Håper virkelig dette løser seg! å at temperaturen synker Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Tror ikke du har ikke montert noe feil, det er ikke så høye temperaturer. Hvis det f.eks. ikke hadde vært ordentlig kontakt mellom kjøler og CPU, så hadde CPU-en gått opp till 100 grader og slått seg av kort stund etter oppstart. Høres mer ut som en kombinasjon av småting. SIkker på at du tok av den gamle kjølepastaen ordentlig? Romtemperatur kan også ha litt å si, som nevnt over. Selv har jeg PC-en i kjelleren for å unngå veldig høye sommertemperaturer Lenke til kommentar
Martx2112 Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Da har jeg tatt av all gammel kjølepasta og tatt på ny kjølepasta. Tok noe mindre kjølepasta denne gangen + har et litt kaldere rom i kjelleren De nye temperaturene er: Ved Idle= 26 grader og ved full load (bf3) ligger maskinen på rundt 47 grader er dette greie resultater? Kan nevne at jeg kjørte Prime95 SFF's torture test i rundt 20 min og kom opp på litt over 50 grader som max Lenke til kommentar
medlem-240785 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Da har jeg tatt av all gammel kjølepasta og tatt på ny kjølepasta. Tok noe mindre kjølepasta denne gangen + har et litt kaldere rom i kjelleren De nye temperaturene er: Ved Idle= 26 grader og ved full load (bf3) ligger maskinen på rundt 47 grader er dette greie resultater? Kan nevne at jeg kjørte Prime95 SFF's torture test i rundt 20 min og kom opp på litt over 50 grader som max det som du skrev tidligere '' kjøpte meg en ny cpu kjøler, en Noctua NH-U9B. Men er fortsatt relativt høye temperaturer på cpu'en. Idle= min 29 grader max 33 grader '' sammenlignet med temperaturen nå. så høres det veldig bra ut etter min mening. bare overvåk temperaturen i 1 uke temperaturen kan gå ned på denne uka. men temperaturen du har nå er ikke noe å bekymre seg over, når det kommer til 70-80-90-100 da burde du bekymre deg Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Hvor mye kjølepasta tok du på om jeg for lov til å spørre, tenker nå på den siste gangen hvor du fikk temperaturen ned noen grader ekstra. Jeg er fan av å ha lite kjølepasta på, knappenålshode eller noe mindre enn det. Har en venn som klæsjer på og tror at mer er bedre :-D Frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå