Gå til innhold

To separate nettvertk - en nettlinje

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et hus med kjellerleilighet som blir leid ut og en hoveddel som huseier bor i. Det er trekt kablet cat6 i alle rom som gjerne skulle ha vært bundet sammen i to separate nettverk men koblet til samme internettlinje.

Det er ca 40 punkter totalt, 20 i hver etasje.

Spørsmålet blir da som følger:

Må en da ha to konfigurerbare switcher (feks. denne), for å kunne oppnå ønsket resultat?

Eller kan man få til dette med en WRT54xx med DDWRT ved å sette opp to VLAN som deler ut DHCP til to ukonfigurerbare switcher feks?

Eller er det et tredje alternativ å kjøpe en liten konfigurerbar switch som kan styre trafikken og dele opp nettverkene for så å mate denne videre til to separate ukonfigurerbare switcher? Feks denne og to vanllige GB switcher?

Er litt usikker på opsett og hvilket utstyr som trengs, så tar gjerne i mot innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hadde nok valgt switch på så mange uttak og eventuelt hatt en switch for å dele de to etasjene i f.eks 50/50 med qos. Synes trådløst fort blir ustabilt med mange brukere. Så hadde vel med mine kunnskaper valgt alt 3, dvs en enkel switch som deler nettet i to (oppe og nede) med QoS som fordeler kapasiteten f.eks 50/50. Og så latt hvert nett ha hver sin enkle switch til alle uttakene (forutsett at ikke nettet skal deles videre opp mellom flere brukere i hver etasje).

Lenke til kommentar

Slik ville jeg gjort det:

- En (Eller to om ikke VLAN) svitsjer.

Konfigurere ene delen på eget VLAN med egen uplink port, funge andre delen med et annet VLAN og egen uplink port.

Deretter kjører du begge uplinkene inn i to septarate rutere (LAN port) og deretter kjører du WAN porten på begge disse ruterne til modemet.

Jeg syns ihvertfal det høres ut som et kult oppsett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...