Gå til innhold

Filserver som vokser med behov og penger

Leftie

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om å bygge min egen NAS, og har forsåvidt snust på å benytte ZFS for dette. Filsystemet ser glimrende ut, og jeg er ikke fremmed for å bruke FreeBSD.

Utfordringa ligger i det faktum at jeg ønsker å begynne med de eksisterende "ekstra" harddiskene jeg har liggende. Jeg vil så utvide dette sakte, men sikkert, etter hvert som jeg får råd til større disker. Når jeg så etter en stund når et tak på antall disker jeg har plass til, ønsker jeg å gå over til å bytte ut de minste med større disker.

Til de av dere, som har god kjennskap til ZFS: Kan ZFS brukes til dette?

Jeg veit at BTRFS kan brukes, men i og med at ZFS er såpass mye mer modent, ønsker jeg aller helst å bruke det, så sant det faktisk støtter den bruken jeg ønsker.

Backup av alle viktige data vil håndteres ved hjelp av Crashplan e.l., så stabilitet og redundans er viktig, men ikke alfa og omega.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Hei!

Jeg kjører en filserver med FreeBSD og ZFS, og bruker Crashplan til backup. Såvidt jeg har forstått, skal det gå fint å gradvis erstatte disker en og en, til større disker, men i et RAIDZ eller RAIDZ2-oppsett vil du ikke få utnyttet mer enn plassen som er tilgjengelig på den minste disken.

Når det gjelder Crashplan, så vet jeg ikke hvordan du tenker å gjøre det. Crashplan kjører på Macen min som alltid er tilkoblet filserveren via AFP, fordi Crashplan ikke kjører på FreeBSD etter det jeg har skjønt.. FreeBSD har alltid vært stabilt hos meg, ikke noe tull, null nedetid siden jeg satte den opp, foruten egne omstarter.

http://forums.freenas.org/showthread.php?1794-Problem-with-growing-a-raidz2

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Ok, det er mulig jeg bare forstår litt, men ikke nok, av ZFS.

Sånn jeg skjønner det:

• RAIDZx nivå defineres per vdev.
  • Det er ikke mulig å utvide et vdev med flere disker.
  • Et vdev må bestå av minimum 3 disker.
  • Det er mulig å utvide en zpool (som består av ett eller flere vdev) med nye vdevs, og også erstatte vdevs med større vdevs.

Dette betyr i så fall at all utvidelse må skje med 3 disker av gangen, hvilket ikke virker veldig fleksibelt på meg.

Eller er jeg helt på jordet nå? :huh:

Lenke til kommentar

Kjører både openmediavault og nas4free som jeg utvider og skifter ut disker etter behov.

Mest grunnet diskfeil som S.M.A.R.T detekterer.

Fullt rigget vil server bestå av 11 disker internt, 10-12 disker eSATA og 5-6 disker USB. på den ene

Noe mindre på den andre som kjører openmediavault, grunnen er eSATA controlleren og manglende storebox som huser diskene til eSATA.

Greit å ha en plan og over tid gå til innkjøp av utstyr.

Lenke til kommentar

Ein vdev kan bestå av 1 disk. Men Adder du ein vdev utan redundans så risikerer du å miste data ved disktap.

Ein vdev bør ikkje vere altfor stor heller. Resilver kan fort ta himla lang tid med mange snapshots som blir oppretta og sletta. Eg vil ikkje anbefale med enn 30-40TB per vdev. Resilver kan for ta ei veka om det er nesten 40GB fullt.

Å legge til ein disk om gongen er ikkje så fleksibelt når det kjem til ZFS nei. Grunnen er at ZFS ikkje har block point rewrite funksjonalitet. Ergo ZFS er også veldig utsatt for fragmentering om du har veldig fulle diskar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...