astrasat Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Heisann, Jeg ønsker å oppgradere pc, da jeg har klart å svi mesteparten i ekisterende maskin. Jeg ønsker en mest mulig lydløs maskin. Dette er hva jeg kan gjenbruke: Kabinett: Fractal Design R2, miditower. Ram: DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB) Systemdisk: Crucial m4 SSD 2.5" 128GB Maskinen benyttes mest til surfing. Det som kanskje drar mest kraft er visning av youtube-snutter i HD. Maskinen må takle dette uten lag. Støynivå var ok på eksisterende maskin, men skjermkortet støyet for mye etter min smak, det var et Gigabyte Radeon HD5850 OC. Så har dere et referansepunkt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Du sier du har svidd forrige maskin? Du bør være obs på at minnet kan også være skadet, samme med SSD'en så jeg hadde kjørt en grundig memtest og en sjekk av hd'en før jeg tok de i bruk i den nye maskinen. Det beste blir kanskje å ha de som reserve antar jeg. Om du er villig til å gå for et Amd oppsett (FM ) så vil du sannsynligvis kun trenge hovedkort og en god Cpu/Gpu , dette vil da yte bra nok til HD youtube og bli ganske så stillegående om du velger en god kjøler i tillegg : https://prisguiden.no/produkt/amd-a8-3870k-153255#productImageBig https://prisguiden.no/produkt/asus-f1a75-v-evo-150864 Bare et lite eksempel. Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Du sier du har svidd forrige maskin? Du bør være obs på at minnet kan også være skadet, samme med SSD'en så jeg hadde kjørt en grundig memtest og en sjekk av hd'en før jeg tok de i bruk i den nye maskinen. Jeg leverte den inn til reparasjon. Det var de som sa at minne var i orden. Ang. SSD, den var ny og jeg hadde kun montert den i kabinettet, ikke koblet den til strøm ennå (heldigvis). Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Da får vi satse på at det fungerer. Hvis ikke så får du bare kjøpe nytt. Oppsettet over jeg viste deg er svært billig og har støtte for mange sata tilkoblinger og integrert grafikk som faktisk er relativt bra (greier nok uten problemer HD ). Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Oppsettet over jeg viste deg er svært billig og har støtte for mange sata tilkoblinger og integrert grafikk som faktisk er relativt bra (greier nok uten problemer HD ). Høres lovende ut. Eksisterende maskin har AMD phenom ii x6, vil det være stor forskjell på ytelsen fra den du linker til? Er det også vanlig at kjøler ikke lenger følger med prosessoren? Har du tips til en god kjøler? Jeg liker tanken på innebygd skjermkort, forenkler en del. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Du taper noe ytelse generelt men tar det igjen på en løsning som både krever mindre strøm og som har potensiale til å bli veldig stillegående om du for eksempel kjøper en god nok kjøler. Det er dog viktig at man passer på at kjøleren er kompatibel med socket FM1 , jeg har denne kjøleren som er kompatibel med FM1 og som er svært stillegående : http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=34&lng=en Den integrerte grafikkløsningen sørger for at du kan kjøre Full HD videor og spill som ikke er så krevende på akseptabel fps. Ønsker du langt bedre ytelse bør man gå for en Intel basert løsning og da bør man velge minimum i2500k og oppover og styre litt unna de integrerte gpu løsningene til Intel da de fortsatt ikke er bra nok i forhold til andre løsninger. Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Hvis jeg skulle valgt intel-basert med CPU du henviser til. Hva vil du da anbefale som hovedkort og et midlertidig ok skjermkort? Fungerer fortsatt den samme kjøleren (NH-D14)? Lenke til kommentar
bojalborg Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Da jeg ikke hadde fått grafikkkortet enda, brukte jeg Intel's integrerte grafikk en stund. Den klarer fint å spille av Full HD videoer, den klarte også akseptabel fps i LoL, med medium/low settings. Med akseptabel mener jeg 60 fps.. Brukte forøvrig en i7 3770K. Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Regner med at jeg går for amd løsningen. Jeg trenger noen gode tips til strømforsyning også, den tok kvelden på maskinen min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå