Gå til innhold

Er ateisme like "feil" som religion?


Anbefalte innlegg

OK, jeg ser nå at du faktisk tror at en gud har skapt alt som finnes, inklusive ateister, så da har du en viss indre logikk, selv om det ikke lar seg bevise.

 

ok, tolker jeg deg rett så ville du altså fortsatt å være aktivt medlem av "Jorden er flat foreningen" selv om du hadde sett bilder av at jordkloden er rund.

 

Kan ikke tolke påstanden din lengre oppe, på noen annen måte, siden du ikke vil svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått, så er guds eksistens irrelevant i forhold til ateister.

 

En ateist er, som sagt, uten gudetro. Det betyr ikke at vi ikke tror på Gud, men at vi ikke har gudetro. Det er ikke noe vi bruker tid/energi på.

 

Så, hvorvidt Gud eksisterer eller ikke, så går en ateist videre i livet uten å bli påvirket den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så vidt jeg har forstått, så er guds eksistens irrelevant i forhold til ateister.

 

En ateist er, som sagt, uten gudetro. Det betyr ikke at vi ikke tror på Gud, men at vi ikke har gudetro. Det er ikke noe vi bruker tid/energi på.

 

Så, hvorvidt Gud eksisterer eller ikke, så går en ateist videre i livet uten å bli påvirket den ene eller andre veien.

 

Neida, de fleste ateister jeg kjenner her på diskusjon, er helt rolige og gidder knapt nok åpne øya når en julenissefantast hyler eureka, eller noe som ligner - får nesten lyst til å pule litt med dem :green:

Lenke til kommentar

Neida, de fleste ateister jeg kjenner her på diskusjon, er helt rolige og gidder knapt nok åpne øya når en julenissefantast hyler eureka, eller noe som ligner - får nesten lyst til å pule litt med dem :green:

Vi bruker tid og energi på andres gudetro. Vi har ikke gudetro selv, og kan derfor ikke bruke tid/energi på den.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi bruker tid og energi på andres gudetro. Vi har ikke gudetro selv, og kan derfor ikke bruke tid/energi på den.

 

Nei, så dere bruker ikke tid på dem ...

 

prøv å summere hvor mye tid du har "kastet bort" da! ...?

 

:p

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Om jeg var konge eller president, hva skal man da med politiske parti? :tease:

 

Jeg ville ikke forbydd religion eller religiøse partier. Men jeg ville innført obligatorisk lesning og analysering av religiøse tekster og opplevelser. F.eks de vitenskapelige forklaringene på hva som skjer i en religiøs persons hode, og hva religion benytter seg av for å få fotfeste i hodet.

Lenke til kommentar

Personlige anekdoter er særs lite interessant. Her er det snakk om vitenskapelige undersøkelser som må til, i miljøer og metoder som gjør at man kan gjenta det gang på gang, for å se hva som forårsaker det.

 

Folk sier de har sett spøkelser også, eller UFOer, eller andre ting. Mennesker er dumme og lett å manipulere/lure. At du sier du har opplevd det, betyr ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Personlige anekdoter er særs lite interessant. Her er det snakk om vitenskapelige undersøkelser som må til, i miljøer og metoder som gjør at man kan gjenta det gang på gang, for å se hva som forårsaker det.

 

Folk sier de har sett spøkelser også, eller UFOer, eller andre ting. Mennesker er dumme og lett å manipulere/lure. At du sier du har opplevd det, betyr ingenting.

 

Feil - megafeil

 

:)

Lenke til kommentar

Ville jeg forbydd personer som sier de kan helbrede deg, og kurere deg for sykdom, uten å kunne bevise det? Ja, det ville jeg.

hmm, fy slem konge.

 

Du bryr deg med andre ord ikke om at tusenvis av mennesker føler seg friske etter møte med slike helbredere? At halve befolkningen, inkl. akademikere tror på slikt og vil gi det en sjanse?

 

Burde ikke hovedsaken være at noen blir bedre og befridd fra plager, enn å tviholde på at det må bevises etter vitenskapelig målestokk?

 

btw, før du nevner at noen evt. blir værre/syke av denslags, så husk alle de som dør av feilbehandling og får varig men, på sykehus/skolemedisin

Lenke til kommentar

Du bryr deg med andre ord ikke om at tusenvis av mennesker føler seg friske etter møte med slike helbredere? At halve befolkningen, inkl. akademikere tror på slikt og vil gi det en sjanse?

Gjennomsnitts-IQ-en i Norge er 99. At halvparten av Norges befolkning tror på healing, viser bare at de er idioter. Folk tror på Märthas engler også.

 

Det er heldigvis ikke flertallet som bestemmer hvorvidt noe er sant eller ei. Det er da du setter noe opp mot den vitenskapelige metode, for å se hva du får.

Burde ikke hovedsaken være at noen blir bedre og befridd fra plager, enn å tviholde på at det må bevises etter vitenskapelig målestokk?

Healing fungerer på puslete sykdommer hvor kroppen selv kan helbrede seg selv. Det er kjent som placebo. Test healing på en dødssyk kreftpasient, og se hva resultat du får da. (Psst, Steve Jobs)

btw, før du nevner at noen evt. blir værre/syke av denslags, så husk alle de som dør av feilbehandling og får varig men, på sykehus/skolemedisin

Medisin og leger er desverre ikke feilfrie. Men vi kan bevise at medisin og leger fungerer i de absolutt fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Spør hvilken som helst vitenskapsmann om hvor mye personlige opplevelser er verdt. Du vil bli henvist til døren. Det er verdt null og niks.

 

Healere er gang på gang testet i kontrollerte former, og ingen har vist at de har de minste evner. Det ble jo til og med tatt opp i NRK-programmet Folkeopplysningen.

 

Hva betyr det å bli "tatt opp", og hvor mange fornøyde kunder var det som ikke fikk uttale seg i programmet? Skjønner du ikke at det er faktisk noen som er genuint ekte blant disse healerne, eller har du bare bestemt deg for at det er sånn at ingen holder vann?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Slimda: Spør hvilken som helst vitenskapsmann om hvor mye personlige opplevelser er verdt. Du vil bli henvist til døren. Det er verdt null og niks.

 

Joda, jeg kjenner til all skepsisen.

 

Men kan bare gjenta, -hvis folk føler seg bedre/friske, hvis de blir glade og lykkelig, hvorfor skal vi da bry oss om hva en vitenskapsmann har av motforestillinger?

 

Hvis en syk person A går på jobb, etter å ha besøkt snåsamannen, hva er galt med det?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hva betyr det å bli "tatt opp", og hvor mange fornøyde kunder var det som ikke fikk uttale seg i programmet? Skjønner du ikke at det er faktisk noen som er genuint ekte blant disse healerne, eller har du bare bestemt deg for at det er sånn?

Fornøyde kunder er, som sagt, irrelevant. Det må testes og bevises.

 

Om det finnes en ekte healer, så venter en deilig pengepremie på dem, hvis de kan bevise at de kan gjøre dette.

 

James Randi Paranormal Challenge

 

Tenk så mye healing man kan gjøre med en million dollar.

 

Eller er svaret at "de trenger ikke pengene"?

 

Hvis en syk person A går på jobb, etter å ha besøkt snåsamannen, hva er galt med det?

Fordi en syk person kan fortsatt smitte andre, selv om han tror han er frisk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Glem mystiske tropesykdommer og ebolavirus

 

La oss si han hadde vært plaget med vond skulder da

 

nope, la oss si at han er plaget med en lei og vond religiøs skulder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...