Hyuki Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hei. Jeg har som drøm å bli en spill-programmerer en gang i min framtid, og har tanker å få videre utdanning etter videregående på NitH eller HiN, hvor de hadde egne klasser for spill-utvikling. Men problemet er bare det at jeg er HELT fjern når det gjelder programmering, og finner aldri noen goder guider som kan forklare meg språket, og hvis jeg finner det så er den mest sannsynelig utdatert. Jeg kan litt JavaScript, og litt Python da, etter jeg har vært å surret litt på codecademy.com Men, jeg vil gjerne lære Java eller Basic, fordi jeg har lest at mange spill er programmert slik. Men om jeg velger å lære det språket, hvor kan jeg lære det? Jeg mener også selv at jeg er ganske flink i matte, men forstår absolutt ikke 'modulo', som jeg har sett blitt brukt i programmering. Takker for alle framtidige svar. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Modulo er simpelt: rest etter heltallsdivisjon 6 / 4 = 1 og 2 i rest dermed er 6 % 4 = 2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Nå er også python brukt i spill (f.eks. Civilization IV); så det er greit å fortsette med det språket egentlig. Lenke til kommentar
etse Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Et hvilket som helst objekt-orientert språk kan være greit å starte med. Vil anbefale python, C# og Java som en god start (velg selv). Personlig har jeg best erfaring med å starte med Python først gjennom folk jeg kjenner - men tror ikke å starte med Java eller C# først vil skape for mye problemer det heller. Og uansett starter du ikke direkte på spillprogrammering, og når du først har lært et objekt-orientert språk er det ikke vanskelig å lære et annet. Da mye av det som er vanskelig å lære egentlig er likt mellom de ulike språkene (går mest på konsepter). Edit: Ikke vær redd for å velge "feil" språk. Da det ikke finnes noe som er feil å starte med. Om du begynner med et språk betyr ikke det at prosessen for å gjøre det du ønsker blir noe vesentlig vanskeliggere bare fordi du kan feil språk. Programmering er programmering uansett hvilket språk du bruker. Endret 8. august 2012 av etse Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Jeg har jo en idé om ett platformer-RPG, men skal begynne med noe enkelt først. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Personlig vil jeg anbefale å starte med Python. Det er en hel del strengere enn andre typiske førstegangsspråk, eksempelvis PHP eller JavaScript, men det er også dens styrke. Da vil du lære god programmeringsskikk og du har muligheten til å lære alt fra det mest grunnleggende til det mer avanserte. PHP kan også være et godt sted å starte, ved at man får et veldig synlig resultat veldig fort. Det kan være enklere å tenke seg frem ting man kan lage som man faktisk kan få bruk for. Derimot, om motivasjonen er der ville jeg heller satset på Python. Det skal sies at jeg favoritiserer Python, men jeg mener allikevel det vil være det beste alternativet. Lykke til! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Ikke PHP, det er et helt jævlig språk med helt grunnleggende designfeil og et helt forferdelig standardbibliotek. 4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Ikke PHP, det er et helt jævlig språk med helt grunnleggende designfeil og et helt forferdelig standardbibliotek. Støtter dette. PHP er i tillegg lite brukt til spill; så nok en grunn for TS å unngå det. Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det er fullt mulig å starte rett på spillprogrammering. Lært selv Python fra bunnen av ved å programmere små enkle consol spill, får så å gå over til pygame når jeg hadde lært det grunnleggende. Hvilket språk du velger, er som andre sier, ikke så farlig. Kan man programmere i et språk er det lett å hoppe over til et annet et. Det som gjør en til en god programmere er ikke at man kan masse språk og hva alle funksjonene gjør. Man må kunne gjøre seg tanker om hvordan man bygger opp et program. Kan man det, er det omtrent det samme hvilket språk man velger å bruke til den oppgaven. Ble kanskje litt rotete formulert, men håper du skjønner hva jeg mener 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 På Universitetet i Bergen i faget INFO132 lærte vi grunnleggende Java programmering gjennom å lage et tekstbasert RPG (fordelt over 4 obligatoriske oppgaver). Det er nok mulig å gjøre oppgavene uten bok (ved å lese Java tutorials på nettet og lignende), men tror det er enklere å følge opplegget hvis man kjøper boken. Boken som brukes heter "Objects first with blueJ". Det er egentlig 5 oppgaver. Den siste introduserer bruk av et veldig enkelt GUI i spillet, men den er uten løsningsforslag. Hvis du er interessert kan jeg sende deg oppgavene og løsningsforslag. Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Det kan jo gå, kan du sende over PM da? Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Ikke PHP, det er et helt jævlig språk med helt grunnleggende designfeil og et helt forferdelig standardbibliotek. PHP er ett webspråk laget for en statsløs protokoll, designet ut fra noens behov for å lage hjemmesider. PHP har utviklet seg i takt med www, og tar til seg paradigmer som er en selvfølge i mer generelle programmeringsspråk. Språket er ikke pent, men like allsidig som en pickup for webutvikling. Du vinner ingen konkurranser, men bilen har både lasteplan, seter og en motor som starter uansett, og store hjul for stier der få har ferdes tidligere (stort community). Hva tror du dette nettstedet går på? Det er ikke noen av de andre språkene som er nevnt her. For trådstarter sin del, så er ikke ett webspråk aktuelt. De andre språkene som er nevnt her er dessuten bedre for å få en mer korrekt tilnærming til programmering. PHP gir ingen rettledning for god programmeringspraksis, med unntak om man benytter ett godt rammeverk og blir god på det. 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Ikke PHP, det er et helt jævlig språk med helt grunnleggende designfeil og et helt forferdelig standardbibliotek. PHP er ett webspråk laget for en statsløs protokoll, designet ut fra noens behov for å lage hjemmesider. PHP har utviklet seg i takt med www, og tar til seg paradigmer som er en selvfølge i mer generelle programmeringsspråk. Språket er ikke pent, men like allsidig som en pickup for webutvikling. Du vinner ingen konkurranser, men bilen har både lasteplan, seter og en motor som starter uansett, og store hjul for stier der få har ferdes tidligere (stort community). Hva tror du dette nettstedet går på? Det er ikke noen av de andre språkene som er nevnt her. For trådstarter sin del, så er ikke ett webspråk aktuelt. De andre språkene som er nevnt her er dessuten bedre for å få en mer korrekt tilnærming til programmering. PHP gir ingen rettledning for god programmeringspraksis, med unntak om man benytter ett godt rammeverk og blir god på det. PHP er et rottereir av dårlige implementasjoner, idiotiske designvalg og inkonsistent alt. Navnekonvensjon er fraværende, det er case insensitive på funksjonsnavn men ikke på variabler, terneray operator er feil-implementert, det er både error-codes og exceptions (som ikke funker på tvers av hverandre), i utgangspunktet ikke noe namespace, så hele standardbiblioteket ligger i global scope, navngivning, argumenter og returverdier fra standardfunksjoner er inkonsistent, == sjekker type på objekter, men ikke på verdier (da må man bruke ===), manglende unicode support, og alt mulig annet ræl. Det er funksjoner som rett og slett er designet slik at de gjør det enklere å benytte dem feil. PHP er designet slik at elendig, eller ufungerende kode fortsatt skal rulle og gå. Det er et idiotisk språk. At PHP er i utstrakt bruk er ikke et argument for at PHP er bra. PHP startet som et template språk, og så gikk det litt over styr. Endret 12. august 2012 av GeirGrusom 1 Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) PHP er jævlig ja, hold deg unna det. For tiden så går jeg Spillprog linja på NITH, begynner på 2. året nå. Første året var ganske greit det, vi fikk kurant innføring i Java, vi hadde også XNA Spill programmering (valgfag), hvor vi programmerte enkle 2D spill i C# som fungerte på Windows, Windows Phone 7 og Xbox 360, veldig morsomt da man allerede får et overblikk over hvordan resten av utdanninga blir allerede første året. Kan også anbefale skolen, de har gode kontakter med arbeidslivet, så bra at jeg faktisk allerede i starten av 2. semester hadde fått meg sommerjobb med Android utvikling! Og jeg har nå fått tilbud om videre deltidsjobb ved siden av studiene Men jeg anbefaler, om du ønsker å gå på NITH, å begynne med egne prosjekter på siden, enten alene eller bli med i en gruppe, på den måten så har du noe å vise til. Jeg hadde en ganske enkel android app som jeg viste frem på jobbintervjuet, og jeg tror det hjalp meg veldig mye mot de 40 andre søkende. Du har ganske mye fritid, og vil du få toppkarakterer så er det viktig å arbeide med egne prosjekter som kan øke din faglige kunnskap Jeg arbeidet mye med en android app feks, dette styrket min kunnskap av Java. Første året så hadde vi disse fagene: Java Programmering 1 & 2 Digital teknologi & Informasjonssikkerhet Databaser & 1 Valgfag (enten XNA Spillprog, Animasjon eller Digital Markedsføring) Kreativt Web prosjekt & Iterativ Webutvikling (Gruppearbeid) Som du ser, en ganske grei blanding. Vi hadde Java, C# og HTML/CSS på ett år. Nå, 2. året så begynner vi med C programmering først på høsten (mot Linux), også går vi over til C++ på våren. Vi skal også lære software arkitektur igjennom C#, ha enda et prosjekt fag (denne gangen går det over hele 2. klasse, istedefor over ett semester som det gjør 1. året). Vi skal også ha 2 semester med Matematikk og Fysikk rettet mot spillutvikling. 3. året har jeg ingen anelse med, da linjene endrer innholdet fra år til år for å passe best mulig med markedet. Endret 12. august 2012 av TheRealL Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Er ikke NITH utrolig dyrt? Mener min tante gikk der, og hun betalte ganske mye for å gå der. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Det er vel ikke noe dyrere enn andre privatskoler. Jeg er ganske skeptisk til "spillinjer", fordi de prøver å nå et veldig spesifikt markedssegment som det er vanskelig å overleve i, samtidig som mange naturlig vil ha en interesse for det. Virker nesten som en felle for meg. Høres absolutt gøy ut, og jeg kunne tenkt meg å gått på det selv, men jeg er usikker på hvor matnyttig det er. Har ikke gått det, så hadde vært interessant å vite hva folk som har gått linja mener i ettertid. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Jeg er ikke like skeptisk til en spill-linje; det ser ut som linjen dekker et rimelig bredt fagfelt. Fagområdet som kan være nyttig innenfor mange programmeringsfelt. Det er dog ikke den rette linja hvis en programmeringsjobb innenfor bank/finans med fokus på datavarehus som er målet Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Kan anbefale HiN datateknikk/ingeniør. De har linje for web og spilllinje. Man får bred kunnskapsbase med felles fag for ingeniør (matte/fysikk), og så spesialisering på datateknikklinjene. Det er også rimelig å bo i Narvik og det er ett godt studentmiljø der. Tror ikke det er enkelt å få seg en karriere i spillbransjen, men spilllinjen på HiN er en god base for mange typer jobber uansett så det er ikke noe å bekymre seg over. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) nvm Endret 13. august 2012 av dahuff Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Koster rundt 60 000kr per år, men det dekker man fort opp etter man er ferdig. Jeg er til dels enig med skepsisen din GeirGrusom, men samtidig så får vi opplæring i Java, C# og C++, og de språkene er ganske mye brukt, ser massevis av stillingsannonser for Java/C# og noen C++ utviklere. Grunnen til at jeg tok denne linja var at den hadde matematikk & fysikk + en fin blanding av programmeringsspråk. Endret 13. august 2012 av TheRealL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå