Gå til innhold

id hadde utviklet kun for PC om det var mulig (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ja, men nå er det ikke mikrotransaksjoner som er problemet for id. De sier at man må ha abonnementstjenester for å utvikle spesifikt til PC. Mikrotransaksjoner er noe annet og brukes av veldig mange spillutviklere idag for å bedre inntjeningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skyrim solgte vel rimelig bra for PC og er ikke abonnementsbasert.Det som er viktig med PC-spill hvis man vil unngå piratkopiering er at det har en interessant online-del, sånn som f.eks SC2.
Ja, men de har fordelen av å ha en veldig stor fanbase av serien "the elder scrolls". Skyrim er også portet fra konsoll og bærer noe preg av det i PC versjonen. Men Skyrim er jo uansett et fantastisk spill. Og de har nok jobbet litt mer med porten enn det id har gjort. Men bare tenk hvordan Skyrim kunne vært om det var utviklet for PC.

 

Og Doom har ikke en stor fanbase? Hvis id gikk tilbake til røttene og kunne lage et innovativt FPS med interessante miljøer med mange forskjellige ruter man kan følge, ville det solgt i bøtter og spann.

 

Jeg syns det blir for feigt å skylde på et tøft marked for at man ikke tør å være nyskapende og satse på et "nisjemarked" som ikke er 15-år gamle CoD-spillere.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skyrim solgte vel rimelig bra for PC og er ikke abonnementsbasert.Det som er viktig med PC-spill hvis man vil unngå piratkopiering er at det har en interessant online-del, sånn som f.eks SC2.
Ja, men de har fordelen av å ha en veldig stor fanbase av serien "the elder scrolls". Skyrim er også portet fra konsoll og bærer noe preg av det i PC versjonen. Men Skyrim er jo uansett et fantastisk spill. Og de har nok jobbet litt mer med porten enn det id har gjort. Men bare tenk hvordan Skyrim kunne vært om det var utviklet for PC.

 

Og Doom har ikke en stor fanbase? Hvis id gikk tilbake til røttene og kunne lage et innovativt FPS med interessante miljøer med mange forskjellige ruter man kan følge, ville det solgt i bøtter og spann.

 

Jeg syns det blir for feigt å skylde på et tøft marked for at man ikke tør å være nyskapende og satse på et "nisjemarked" som ikke er 15-år gamle CoD-spillere.

 

Nå sammenlignet jeg The Elder Scrolls med Rage. Hvordan du klarer å blande inn Doom her er et mysterium.

Lenke til kommentar
Joda, det er fullt mulig. SC2, Diablo 3, LoL, WoT, CS, DayZ
Dårlige eksempler. D3, LOL og WOT lever av mikrotransaksjoner, som jeg vil påstå kan settes lik abonnomentstjeneste i denne sammenhengen og CS ble gitt ut leeeeeeeeeeeeeeenge før dagens console marked.
CS: Global Offensive? D3 lever da ikke av mikrotransaksjoner? Du kjøper spillet for full pris og har full tilgang. Det at man kan kjøpe items av andre spillere gjør da ikke spillet til et mikrotransaksjonsspill. Man trenger ikke bruke annet enn ingame valuta. Skal dog være enig at LoL og WoT er dårlige eksempler.

CS: Global Offensive gis ikke ut før i slutten av måneden, og skal dessuten gis ut på consoler også.

 

Jeg vil påstå at Diablo 3 er et mikrotransaksjonsspill. Du må riktignok initielt kjøpe spillet, men spillet går alltid mot Blizzard servere, som jeg mistenker er en av grunnene til at Blizzard innførte mikrotransaksjoner i utgangspunktet for å betale for. Hadde de kunnet vedlikeholde denne sikkerhetsmodellen uten en vedvarende inntekt?

 

StarCraft 2 derimot solgte bra, og er ikke avhengig av noe slikt.

 

Men jeg tror at det går mer og mer mot et større PC marked, og at det vil bli mer og mer forsvarlig å gi ut spill utelukkende til PC.

 

D3 tjener sikkert bra på mikrotransaksjoner, men å være avhengig av det er vel å overdrive? De har jo solgt 10 millioner utgaver til full pris. De hadde tjent penger som gress med det alene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skyrim solgte vel rimelig bra for PC og er ikke abonnementsbasert.Det som er viktig med PC-spill hvis man vil unngå piratkopiering er at det har en interessant online-del, sånn som f.eks SC2.
Ja, men de har fordelen av å ha en veldig stor fanbase av serien "the elder scrolls". Skyrim er også portet fra konsoll og bærer noe preg av det i PC versjonen. Men Skyrim er jo uansett et fantastisk spill. Og de har nok jobbet litt mer med porten enn det id har gjort. Men bare tenk hvordan Skyrim kunne vært om det var utviklet for PC.

 

Og Doom har ikke en stor fanbase? Hvis id gikk tilbake til røttene og kunne lage et innovativt FPS med interessante miljøer med mange forskjellige ruter man kan følge, ville det solgt i bøtter og spann.

 

Jeg syns det blir for feigt å skylde på et tøft marked for at man ikke tør å være nyskapende og satse på et "nisjemarked" som ikke er 15-år gamle CoD-spillere.

 

Nå sammenlignet jeg The Elder Scrolls med Rage. Hvordan du klarer å blande inn Doom her er et mysterium.

 

Er det virkelig et mysterium? id uttalte seg på generelt grunnlag, og da veier deres mest innbringende serie og historiens mest omtalte skytespill adskillig mer enn en halvhjerta konsollport.

 

Til sammenligning hadde Alan Wake neppe gjort det så bra, uten folks forventninger til det grunnet utviklerens tidligere titler. Jeg tror egentlig du skjønner dette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord har de gått fra å være "opprørerne" i spillmarkedet, som lagde kontroversielle spill som ikke nødvendigvis hadde noe marked på den tiden, til å bli lommeboken og konsollenes lille bitch.

 

... Men dette er jo strengt talt ingen nyhet. Id har modnet med tiden like bra som melk gjør. De har ikke kommet med et virkelig bra spill på over et tiår.

Lenke til kommentar

Med andre ord har de gått fra å være "opprørerne" i spillmarkedet, som lagde kontroversielle spill som ikke nødvendigvis hadde noe marked på den tiden, til å bli lommeboken og konsollenes lille bitch.... Men dette er jo strengt talt ingen nyhet. Id har modnet med tiden like bra som melk gjør. De har ikke kommet med et virkelig bra spill på over et tiår.

 

Enig i det meste du sier her..men for å pirke litt: QuakeLive! er et virkelig bra spill, og det hadde release for to år siden. Selv om det har veldig mye til felles med veldig gamle Quake 3, så er nyversjonen et av de beste rene FPS på markedet idag, og måten det er integrert med browseren er sømløst og ikke minst nytenkende. Her viser de virkelig PC-platformens styrke.

 

Doom 3 var også et godt spill når det kom, selv om det faktisk er åtte år siden nå.. :(

 

Men for all del, jeg også er skuffet over uttalelser fra ikke minst Carmack og måten de forsvarer det konsollsøppelet de spyr ut. De mister mye respekt fra det som har vært deres egentlige fanbase, nemlig old-school pc-gamere... Får håpe dette er et sidespor de kommer seg raskt ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

/rant

 

Jeg har alltid hatet konsoller. De er rett og slett for barnslige og spillene var aldri like bra som på PC. Slik er det fortsatt, men det er tydeligvis mange voksne der ute som ikke forstår seg på PC som også kjøper konsoll og dermed gjør at også PC spill som slippes på flere plattformer har grafikk og teknologi som til enhver tid ligger på det nivået den eldste og dårligste men populære konsollen gjør. Som spillentusiast synes jeg det er til å spy av. Jeg savner tiden da spill på konsoll og PC var helt forskjellige. Konsollspill var mosomme men sjangrene var de som egnet seg på en stor TV skjerm, med en håndkontroller, altså arkadespill, og var noe man kunne spille med teknofobe venner og familie. Istedet tok Microsoft og Sony og lagde noen bedritne PC modeller og kalte dem XBOX og Playstation, og begynte å adoptere konseptene for spill på PC, som skytespill, bilspill, og sportsspill.

 

Konsoller har langt på vei ødelagt spilling de siste 10-15 årene, og har gjort at ambisjonene for spill legges så lavt som mulig og man forsøker å overgå hverandre i antall kloner istedet for å slippe innovative kvalitetsspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe stor konsoll fan, men jeg vil si spill som Gears of War og Metal Gear Solid beviser at det ikke bare er barnslige dritt spill som kommer til konsoller. Det jeg derimot ER enig i, er at det er noe dritt at slike spill kommer eksklusivt til konsoll og at vi ofte må vente en hel måned ekstra før spill blir gitt ut til pc for tiden. Hadde de oppdatert konsollene sine oftere, så hadde jeg ikke hatt noe imot konsoller, men når de skal tyne hver lille dråpe ut av konsollene mange år etter at de burde blitt byttet ut..Da blir jeg dårlig inni meg med tanke på hvor mye det bremser spillutvikling

 

Lenke til kommentar
Skyrim solgte vel rimelig bra for PC og er ikke abonnementsbasert.Det som er viktig med PC-spill hvis man vil unngå piratkopiering er at det har en interessant online-del, sånn som f.eks SC2.
Ja, men de har fordelen av å ha en veldig stor fanbase av serien "the elder scrolls". Skyrim er også portet fra konsoll og bærer noe preg av det i PC versjonen. Men Skyrim er jo uansett et fantastisk spill. Og de har nok jobbet litt mer med porten enn det id har gjort. Men bare tenk hvordan Skyrim kunne vært om det var utviklet for PC.

 

mhm, bare tenk hvordan casting systemet kunna ha vært. Nå er det sånn at du bare løper rundt å kaster x til x ildballer i trynet på alle og enhver. Man går lei fort. WoW er det eneste spillet som hadde godt design der sånn, et MMO vel og merke men allikevel.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...