TheseusLoL Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hei, Jeg er IT lærling hos et firma, men en ting jeg sliter med, er å lage logger. Jeg greier det rett og slett ikke. Jeg sliter med å skrive loggen slik at den ser mer profesjonell ut. Når jeg skriver noe, ser det ut som et innlegg i en blogg. "I dag har jeg satt opp en win 2008 server. Denne er utstyrt med rollene AD og WDS" Jeg synes det ser teit ut. Er det noen som har tips eller eventuelt en mal som jeg kan følge for å forbedre loggføringen min? Har fagprøven om 1 år og jeg har såvidt skrevet noen logger pga dette. Lenke til kommentar
medlem-240785 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 En kompis av meg gikk gjennom det samme. å han skrev loggene slik Ex. Torsdag 09.08.2012 Idag installerte jeg et nettverk, og la nettverkskabler fra router til switch, dette var ganske enkelt siden jeg har fått opplæring innen dette området. så skulle jeg sette opp routern, dette var en litt krevende del. sette opp sikkerhetstype, Navn på nettverket, Jeg valgte disse innstillingen fordi de passet til miljøet der nettet er installert . Navn/Id- Bedrift As Sikkerhet WPA2. Bruk helst WPA2 fordi den er sikrest Dette fungerte meget godt, nettverket er oppe og går, og kunden er fornøyd med sikkerhet og alt. Det er bare og fylle de grundig ut. begrunne svaret dit. og skrive hva du gjor osv. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Er ikke 100 % enig i journalføringen. Det vil vel kunne variere litt fra bedrift til bedrift, og kanskje også være annerledes for en lærling, men helt generelt så bør vel en teknisk journal føres nærmest i stikkords form slik at den formidler den nødvendige informasjon på en så effektiv måte som mulig til neste fagmann, for eksempel. Trådløs router montert. Kabling lagt opp. Ekstern IP satt manuelt til 111.222.111.222. DHCP server konfigurert til å dele ut adresser i range 192.168.1.100-150. Kryptering WPA2. Jobb utført av Ole Olsen, Olsens elektroservice AS Tilsvarende for en server. Den informasjon som er nyttig og nødvendig for brukeren og neste mann som skal gjøre service på eller modifikasjon av anlegget. Som sagt for opplæring av lærlinger så kan det være at bedriften ønsker tingene litt annerledes, a la det som Jarle.M skriver over. Det kommer litt an på hva som skal dokumenteres, det tekniske anlegget eller lærlingens opplæring. Endret 9. august 2012 av arne22 Lenke til kommentar
TheseusLoL Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Loggføringen er vel egentlig for at de skal kunne følge med på hva jeg gjør/lærer også at jeg skal kunne bruke dem til å finne ut av problemer jeg møter på fagprøven. Av en eller annen grunn synes jeg det er veldig vanskelig ;P Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Slik jeg hadde loggført: Dato her. - Installasjon av Windows Server 2008 for klient Firmanavn AS - Oppsett av AD og WDS - eventuelle andre ting du gjorde utenom standard oppsett - feil underveis og løsning her - omtrentlig tidsbruk her Gir en detaljert oversikt over hva som har skjedd og hvordan problematikk ble løst. Tar heller ikke, i mine øyne, så lang tid å skrive heller. Da er det et nyttig verktøy både for deg og for bedriften. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Hvis det som skal dokumenters er opplæring så synes jeg opplegget over til Daskemannen ser meget bra ut. Her har man en god oversikt etter en rask kikk i loggen. Endret 9. august 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Bruk gjerne tabell også. Du burde i det minste ha en god mal, noe som en tabell kan hjelpe med. For all del, be om å få se logger skrevet av andre på jobben. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Her har man en god oversikt etter en rask kikk i loggen. Det er nettopp det som er meningen. Ikke bare har man en oversikt over hva man har gjort, men plutselig får man en feil og tenker "Faen, hvordan løste jeg dette sist gang?"Da kan man bla tilbake og slipper å sitte der og klø seg i hodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå