Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele internett med naboer, men strupe linje med egen "kode".

Anbefalte innlegg

Heisann

Fikk en telefon av en kompis som bor på andre siden av landet. Han skal få seg en ny rask og fet linje fra en ISP, og så har han 2 naboer i samme hus som han ønsker å "slenge seg på" og dermed deler de kosten på linjen.

Dette er en 20Mbit linje fra Nextgentel.

Det han ønsker å gjøre er å ha en router/box eller noe som gjør at naboene får maks 5 Mbit og han fri. Alle 3 skal ha sin egen "kode" enten via WPA/WPA2, eller på en annen måte gjør at det blir 3 interne nett slik at de ikke har tilgang til hverandres nett og maskinpark.

Eneste jeg kommer på nå er Clarkconnect eller hva det het igjen, har en kollega som drev å lekte med en linux firewall for endel år siden hvor det var masse muligheter, men tror det å sette opp en slik og administrere den er litt over hodet til han kameraten min, han er ikke borte på data, men tror ikke han er på nivået til å drifte en linux box,

Så simplify simplify simplify. ;) Beste ville være om det fantes en router/trådløst access punkt som kan dele ut 3 trådløse nett og man man styre maks båndbredde som man ønsker. Enten med stock firmware eller 3departs firmware slik som ddrwt eller annet.

Håper noen har noen tips å komme med. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er avansert QOS teknologi som ikke er standard på vanlige routere. Routere som kan distribuere 3 fullgode trådløse nett har jeg heller aldri hørt om. Netgears routere kan kjøre 2 vanlige nett og 2 gjestenett, men da

1 vanlig i 2,4Ghz og 1 gjestenett i 2,4Ghc,

1 vanlig i 5Ghz og 1 gjestenett i 5Ghz.

Men det er jo ikke tilfredstillende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ville ha gjort er å skaffe 3 rimelige rutere som støtter DD-WRT.

Sett så modemet i bridge, og koble alle ruterene til med kabel til modemet. Sett så opp alle ruterene til å koble til med PPPoE og skriv inn brukernavn/passord fra ISP. Da skal hver ruter kunne koble til, og få egen WAN-IP, samtidig som LAN-siden på hver av ruterene er isolert fra de andre.

Det skal være mulig å kjøre flere rutere med PPPoE parallelt slik som dette, MEN! sjekk på forhånd først for å unngå å kjøpe inn utstyr som ikke blir brukt! Jeg klarer å lage 3 slike tilkoblinger, men skal ikke garantere at det fungerer overalt eller at det er noe NGT i utgangspunktet er glad for. For å teste kan man bruke 3 enheter (PCer, rutere, virtuelle maskiner osv) og sette de opp til å lage PPPoE-tilkoblingen mens modemet er i bridge mode. Hvis alle har nett samtidig bør det fungere bra.

Hvis det fungerer, så går du til QoS-seksjonen på de 2 ruterene du vil sette hastighetsbegrensning på, og skriv inn hastigheten du vil sperre det til.

Det er nok også en fordel hvis du setter opp hver ruter med egen wifi-kanal, slik at ikke wifi blir flaskehalsen, spesielt hvis det er et litt stort hus og noen har litt dårlig signalstyrke.

Og ja, det er sikkert mulig å få dette til med bare 1 ruter, men det blir mye mer praktisk med 3 separate bokser fordi hver av dere da kan tukle med deres egne innstillinger som port forwardinger osv uten krangel om hvem som skal ha tilgang til hvilken ruter osv, dessuten får dere mer kapasitet på det trådløse, og man ødelegger bare sitt eget nett hvis man må restarte ruter osv.

Lenke til kommentar

Takker for tilbake meldinger, har vært veldig travelt så har ikke fått sjekket så mye opp selv enda heller og nå sa også kompisen min at han hatte pratet med komplett, så han har kjøpt og hentet ny pc som skal stå som server med win 2008 r2 og styre det derfra.... Overkill tror jeg, men hans penger. ;)

Men takker for bidrag. 3 single routere som kobler seg mot ISP og sette opp QoS hadde nok vært en enkel og bra løsning såfremt at NGT deler ut 3 IP'er. Evt om modem klarer å bruke DHCP internt og 3 router får hver sin interne IP og så kjører WiFi ut på seff 3 kanaler på litt avstand, bør nok ikke kjøre på 5,6 og 7 kanalen, men heller 3-4, 6-7 og 10-12 ett sted tenker jeg.

Takker for tips. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...