Bjerknez Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg er ikke akkurat noen "snekker" eller noen proff håndtverker, men det som stadig irriterer meg er at drillbitsene jeg bruker er veldig myke i stålet og "runder" seg fort og mister fasongen. Jeg bruker bits til å skru sammen møbler etc. og bruker Blå Bosch til oppgavene. Er det noen her som kan annbefale bits som tåler litt og som ikke går i oppløsning etter en dag? De bitsene jeg har prøvd så langt er fra Bacho/Biltema/Wurth/Cotech. Synes alle disse er like dårlige og er på jakt etter noen som faktisk holder. Jeg kan innformere om at jeg bruker riktig bits til rett skrue etc. så vi snakker ikke om brukerfeil her. Har hørt at Wera har førsteklasses bits, men vanskelig å få tak i? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Det er noen år siden jeg arbeidet som tømrer, så de beste merkene som var på markedet da, husker jeg ikke. Og det er kommet nye merker til, så en tømrer, eller en proff montør, kan sikkert gi deg tips her. Vil likevel komme med noen kommentarer. Det er stor forskjell på holdbarheten på bits, men til ditt bruk, burde til og med Biltema bits gjøre jobben! Du skriver, at det ikke er snakk om brukerfeil her. Da må jeg først si, at bits er en forbruksvare og at det er meningen, at bitsen skal være dårligere enn "skruen". Det er enklere å bytte bits, enn å bruke et ødelagt skruehode! Det virker som om du er sikker på, at du bruker rett bits og det er mulig. Men spessielt "Philips" typen, finnes det mange vareanter av skruer/bitser og her er det best å ha med skruen til byggevaren og prøve seg frem. Philips er likevel lite brukt, på møbler i dag. Torx er derimot mye brukt og der er det mange størrelser. Og da er det "fort gjordt" å bruke feil størrelse. På gode monteringsveiledninger, står det hvilken type og størrelse, du skal ha på bitsen. Men selv med rett bits, så er det mange feil "amatører" kan gjøre, da spessielt med elektrisk verktøy. Uriktig bruk, sliter i stykker bitser med en gang, eller raskt. Klasiske feil er: a) For stor hastighet, b) for stor kraft (bruk rett moment, eller saktegående hastighet), c) ikke sentrert, under skruingen, d) ikke stor nok press, mot skruen, e) slitt/dårlig bits. Dette er bare noen av feilene, en amatør kan begå. Hvis en bits "sklir over" (en eller flere ganger), gjør du en av feilen forran. Rett bits, rett kraft og sentrert, så bør ikke bitsen "skli over" hakkene i skruen. Og gjør den det, så er noe feil. Normalt, så er dette en brukerfeil. Så jeg undrer på hvorfor bitser fra Bacho og Wurth ikke er bra nok, for å montere noen møbler. Endret 8. august 2012 av geco5 3 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Selv bruker jeg TengTools. De lager verktøy som holder for alltid, men det tipper jeg egentlig de fleste proffverktøyleverandørene gjør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Biltema her. De holder fint til hobbybruk, og er så billige at man kan bytte ofte når det er behov. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Enten snakker vi brukerfeil eller hinsides store forventninger til bitsen. Kjøpte en eske med store terasseskruer på biltema der det fulgte med ett par bits, etter å ha brukt opp hele esken var bitsen fremdeles like hel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Philips eller Torx? Torxbit holder lenger enn Philips, etter min erfaring. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Wera er veldig gode på bits. Essve er også bra. Wera tror jeg du faktisk får tak i på clas. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Philips eller Torx? Torxbit holder lenger enn Philips, etter min erfaring. Nå er vel dette strengt tatt to forskjellige typer bits (eller to forskjellige "festehoder" på bitsene) og ikke forskjellige merkenavn. Bacho (forbrukermerket til Sandvik) og Bosch er jeg veldig fornøyd med. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Et lite tips: Aldri bruk 2. gearet til skruing. Sparer både bits, skruehode og skrumasinet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Andre gir og moment. Momentet går typisk frå 1 til 20. Vel det trinnet som egnar seg til formålet. Å setje den på boreinnstillingen er tåpeleg og kan fort ende opp med øydelagt skrue og øydelagt bits. Når det gjeld type bits er torx suveren. Skulle eg skrudd mykje, enten som hobby eller ved bygging/oppussing av hus ville eg brukt torx over alt. Med ein god bits og riktig bruk av drillen er det oppskrifta på suksess. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Philips eller Torx? Torxbit holder lenger enn Philips, etter min erfaring. Nå er vel dette strengt tatt to forskjellige typer bits (eller to forskjellige "festehoder" på bitsene) og ikke forskjellige merkenavn. Men det endrer ikke det faktum at Torx er bedre enn Philips. Philips er faktisk konstruert for å glippe/klatre ut av sporet ved "tilstrekkelig" stort moment (konstruert før skrumaskiner hadde momentbegrensning/innstilling), det er ikke Torx, og heller ikke Pozidriv (men Torx og umbrako er IMHO bedre enn den også). Du slipper å bruke kraft på å presse bitsen ned i skruehodet... Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Torx! (men det er da veldig viktig at man har akkurat rett størrelse for har man EN str. for lite så har man plutselig en sirkel der man hadde en stjerne ;-) ) -frank Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Men det endrer ikke det faktum at Torx er bedre enn Philips. Philips er faktisk konstruert for å glippe/klatre ut av sporet ved "tilstrekkelig" stort moment (konstruert før skrumaskiner hadde momentbegrensning/innstilling), det er ikke Torx, og heller ikke Pozidriv (men Torx og umbrako er IMHO bedre enn den også). Du slipper å bruke kraft på å presse bitsen ned i skruehodet... det er riktig det du sier. Torx er bedre en Pozidriv som igjen er bedre enn Philips-spor. Pozidriv er vel strengt tatt en forbedret utgave av Philips. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 (endret) PZ2 <3 Ellers er Ironside og Teng bra greier. Endret 19. oktober 2012 av Akse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå