Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilke drillbits er best?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke akkurat noen "snekker" eller noen proff håndtverker, men det som stadig irriterer meg er at drillbitsene jeg bruker er veldig myke i stålet og "runder" seg fort og mister fasongen.

Jeg bruker bits til å skru sammen møbler etc. og bruker Blå Bosch til oppgavene.

Er det noen her som kan annbefale bits som tåler litt og som ikke går i oppløsning etter en dag?

De bitsene jeg har prøvd så langt er fra Bacho/Biltema/Wurth/Cotech. Synes alle disse er like dårlige og er på jakt etter noen som faktisk holder.

Jeg kan innformere om at jeg bruker riktig bits til rett skrue etc. så vi snakker ikke om brukerfeil her.

Har hørt at Wera har førsteklasses bits, men vanskelig å få tak i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen år siden jeg arbeidet som tømrer, så de beste merkene som var på markedet da, husker jeg ikke. Og det er kommet nye merker til, så en tømrer, eller en proff montør, kan sikkert gi deg tips her.

Vil likevel komme med noen kommentarer. Det er stor forskjell på holdbarheten på bits, men til ditt bruk, burde til og med Biltema bits gjøre jobben! Du skriver, at det ikke er snakk om brukerfeil her. Da må jeg først si, at bits er en forbruksvare og at det er meningen, at bitsen skal være dårligere enn "skruen". Det er enklere å bytte bits, enn å bruke et ødelagt skruehode! Det virker som om du er sikker på, at du bruker rett bits og det er mulig. Men spessielt "Philips" typen, finnes det mange vareanter av skruer/bitser og her er det best å ha med skruen til byggevaren og prøve seg frem. Philips er likevel lite brukt, på møbler i dag. Torx er derimot mye brukt og der er det mange størrelser. Og da er det "fort gjordt" å bruke feil størrelse. På gode monteringsveiledninger, står det hvilken type og størrelse, du skal ha på bitsen.

Men selv med rett bits, så er det mange feil "amatører" kan gjøre, da spessielt med elektrisk verktøy. Uriktig bruk, sliter i stykker bitser med en gang, eller raskt. Klasiske feil er: a) For stor hastighet, b) for stor kraft (bruk rett moment, eller saktegående hastighet), c) ikke sentrert, under skruingen, d) ikke stor nok press, mot skruen, e) slitt/dårlig bits. Dette er bare noen av feilene, en amatør kan begå. Hvis en bits "sklir over" (en eller flere ganger), gjør du en av feilen forran. Rett bits, rett kraft og sentrert, så bør ikke bitsen "skli over" hakkene i skruen. Og gjør den det, så er noe feil. Normalt, så er dette en brukerfeil. Så jeg undrer på hvorfor bitser fra Bacho og Wurth ikke er bra nok, for å montere noen møbler.

Endret av geco5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Andre gir og moment. Momentet går typisk frå 1 til 20. Vel det trinnet som egnar seg til formålet. Å setje den på boreinnstillingen er tåpeleg og kan fort ende opp med øydelagt skrue og øydelagt bits.

Når det gjeld type bits er torx suveren. Skulle eg skrudd mykje, enten som hobby eller ved bygging/oppussing av hus ville eg brukt torx over alt. Med ein god bits og riktig bruk av drillen er det oppskrifta på suksess.

Lenke til kommentar

Philips eller Torx? Torxbit holder lenger enn Philips, etter min erfaring.

Nå er vel dette strengt tatt to forskjellige typer bits (eller to forskjellige "festehoder" på bitsene) og ikke forskjellige merkenavn.

Men det endrer ikke det faktum at Torx er bedre enn Philips. Philips er faktisk konstruert for å glippe/klatre ut av sporet ved "tilstrekkelig" stort moment (konstruert før skrumaskiner hadde momentbegrensning/innstilling), det er ikke Torx, og heller ikke Pozidriv (men Torx og umbrako er IMHO bedre enn den også). Du slipper å bruke kraft på å presse bitsen ned i skruehodet...

Lenke til kommentar

Men det endrer ikke det faktum at Torx er bedre enn Philips. Philips er faktisk konstruert for å glippe/klatre ut av sporet ved "tilstrekkelig" stort moment (konstruert før skrumaskiner hadde momentbegrensning/innstilling), det er ikke Torx, og heller ikke Pozidriv (men Torx og umbrako er IMHO bedre enn den også). Du slipper å bruke kraft på å presse bitsen ned i skruehodet...

det er riktig det du sier. Torx er bedre en Pozidriv som igjen er bedre enn Philips-spor. Pozidriv er vel strengt tatt en forbedret utgave av Philips.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...