Gå til innhold

Plassering av server

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å planlegge min første skikkelige hjemmeserver, eller hjemmeservere, men har allerede støtt på et problem jeg sliter med å løse, nemlig plassering. Ettersom jeg bor i et lite rekkehus er det begrenset med plass, og det beste jeg kan komme opp med er loftet. Fordelen ved det vil jo være at støyen fra vifter ikke blir et problem og at det er skjult for samboeren som naturligvis ønsker å ha det bortgjemt. Jeg ser dog et stort problem og det er temperatur og luftfuktighet. Loftet er ikke isolert og på varme sommerdager blir det godt og varmt, og på kalde vinternetter blir det naturligvis ganske kaldt.

Er det likevel en mulighet å få til en løsning på loftet, eller må jeg se etter andre alternativer? Og isåfall, hvilke andre plassering kan være gode alternativer? Det ser ut til at det blir et par-tre servere pluss en UPS, så det krever jo naturligvis litt plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Jeg har hatt servere i et uisolert kott kjørende i årevis uten annet avbrudd enn strøm (hadde ikke UPS). Dette var vanlige desktop-maskiner. Temperaturen i kottet var så og si tilsvarende utetemperaturen. Så lenge de ikke skrus av, så skal det en del til før kulden gjør skade, det er verre med varmen.

Dersom du ikke har muligheter for å regulere temperaturen automatisert, må du kanskje være litt proaktiv selv med å åpne vinduer, sette på en vifte eller lignende på ekstra varme dager, sånn bare for å få litt sirkulasjon, men som regel går det veldig greit.

Lenke til kommentar

Så lenge det er god ventilasjon er det ikke ett problem. I Norge blir det ikke så kaldt at maskinvaren får problemer(under 20 minus er ett godt utgangspunkt). Og det blir heller ikke så varmt at det blir ett problem. Så lenge varmen som maskinen produserer ikke får bygget seg opp i et lite rom så vil varmen fordeles over et større område og ikke utgjøre noe problem.

Vi snakker tross alt om private servere her. Er du en IT-leverandør hvor kunder forventer en litt høyere forutsigbarhet snakker vi om noe helt annet :)

Lenke til kommentar

Og det blir heller ikke så varmt at det blir ett problem. Så lenge varmen som maskinen produserer ikke får bygget seg opp i et lite rom så vil varmen fordeles over et større område og ikke utgjøre noe problem.

Har selv et uisolert loft, og når sola står og steiker rett på taket kan det bli veldig varmt. Har ikke målt temperaturen, men tipper et sted mellom 30 og 40 grader. Hvorvidt det er et problem eller ikke kommer jo an på mange ting, men kan kanskje lage problem for en høy 24/7 overklokkiing i alle fall.

Et par vifter ekstra kan jo avhjelpe...

Men du bør også ha brannfaren i tankene, det er jo evt. ikke bare ditt eget hus det går utover..

(Ligger ikke noen overdramatisering i dette, det er jo heldigvis sjelden at datautstyr tar fyr...)

Lenke til kommentar

Så lenge det er god ventilasjon er det ikke ett problem. I Norge blir det ikke så kaldt at maskinvaren får problemer(under 20 minus er ett godt utgangspunkt). Og det blir heller ikke så varmt at det blir ett problem. Så lenge varmen som maskinen produserer ikke får bygget seg opp i et lite rom så vil varmen fordeles over et større område og ikke utgjøre noe problem.

Vi snakker tross alt om private servere her. Er du en IT-leverandør hvor kunder forventer en litt høyere forutsigbarhet snakker vi om noe helt annet :)

Ulempen kommer hvis maskinen stopper på vinterstid. Da må den plukkes ned fra loftet og aklimatiseres før den kan startes igjen.

Lenke til kommentar

Eg ser fortsatt ikke hva du mener. Om maskinvaren er temperert til -10 grader så vil det ikke være noe problem å starte den opp i tilsvarende temperatur. Og maskinvaren vil gradvis bli varmere, ikke gå fra -10 til +20.

Maskinvaren vil i kjørende tilstand ha temperatur over -10 grader, f.eks. 20 grader. Når den av en eller annen grunn skrus av, vil den varme luften ha mer fuktighet enn omkringliggende luft, og når luften kjøles ned vil den avgi dugg til omgivelsene, som igjen vil rime. Når man da starter maskinen igjen, vil rimen smelte, og bli til vann. Det vil riktignok fordampe igjen etter en tid, men det vil likevel være litt vann i/på maskinvaren i oppstartstidspunktet.

Nå skal det sies at dette mest sannsynlig er _helt rent_ vann, og leder derfor strøm dårlig, men det kan likevel skape trøbbel hvis det kommer på steder der andre stoffer får løse seg opp i vannet og danne en sur eller basisk løsning, som leder strøm.

Lenke til kommentar

Som k-ryeng sier så vil det dannes fuktighet, mer enn nok til å ta knekken på hovedkortet f.eks.

Har sett dette alt for mange ganger hvor vi har sendt ut kort på vinteren hvor kunden monterer kortet i nedfryst tilstand og skrur på maskin med resultat at vannet faktisk renner når den blir varm.

Lenke til kommentar

Det dere sier er jo korrekt når maskinvare flyttes i fra klima til ett annet klima. Her vil jo maskinvaren være tilpasset samme temperaturen som er i rommet.

Det er for eks ikke et problem å slå en datamaskin på i -10 grader. Men å ta den inn fra -10 og til ei stue og slå den på, vil ta knekken på maskinvaren.

Lenke til kommentar

Det dere sier er jo korrekt når maskinvare flyttes i fra klima til ett annet klima. Her vil jo maskinvaren være tilpasset samme temperaturen som er i rommet.

Det vil være forskjellig driftsklima og oppstartsklima, selv om det er i samme rommet. Siden maskinen er varm når den skrus av, vil det være mer absolutt fuktighet i luften, fordi varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Når den varme luften avkjøles, får luften mer enn 100% luftfuktighet og må avgi det overskytende i form av dugg/rim. Denne duggen og rimen vil legge seg på komponenter, kjøleribber etc. som kjøles ned raskere enn luften omkring, og når du starter maskinen igjen vil dette tine.

Bilen får jo også is på rutene vinterstid, selv om den står i samme (saktevarierende klima) hele tiden...

Lenke til kommentar

Det vil være forskjellig driftsklima og oppstartsklima, selv om det er i samme rommet. Siden maskinen er varm når den skrus av, vil det være mer absolutt fuktighet i luften, fordi varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Når den varme luften avkjøles, får luften mer enn 100% luftfuktighet og må avgi det overskytende i form av dugg/rim. Denne duggen og rimen vil legge seg på komponenter, kjøleribber etc. som kjøles ned raskere enn luften omkring, og når du starter maskinen igjen vil dette tine.

Jeg stiller meg litt tvilende til fysikkteorien her ...

Det blir ikke automatisk mer fuktighet i luften om du varmer den opp. Fuktigheten (vannet) må komme et sted fra, og som du selv sier er det lite fuktighet i kald luft. Når du varmer opp luften vil den være i stand til å holde på mer fuktighet enn da den var kald, men hvis ikke denne fuktigheten er tilstede, så ender du istedet opp med luft som er relativt sett tørrere enn da den var kald.

Hvis man trekker kald uteluft inn i et oppvarmet hus om vinteren, så ender man fort opp med relativt tørr inneluft. Inneluften kan holde på mer fuktighet enn uteluften, men hvis fuktigheten ikke er tilstede i utgangspunktet, så oppfattes luften som (relativt sett) tørrere. Man må tilføre fuktigheten på annen måte.

Jeg har hatt "elektronikkbokser" stående på et kaldt loft om vinteren uten å oppleve problemer med kondens/ising på eller nær boksene, uansett om de har vært slått av eller på. Oppstart/shutdown har heller ikke vært noe problem. Boksene har holdt ca. kroppstemperatur i påslått tilstand.

Bilen får jo også is på rutene vinterstid, selv om den står i samme (saktevarierende klima) hele tiden...

Det meste som står ute om vinteren iser/rimer ned. Uansett om det (som en bil) varmes opp i perioder og kjøles ned i andre perioder.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Beklager sent svar, glemte helt av tråden.

Føler egentlig jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar. :p

Jeg har dog tenkt litt på at jeg har et garderobeskap som står å støver som jeg kan plassere serverne i på loftet. Ville det vært en bedre løsning? Tenkte jeg kunne satse på å lage et lite kjølesystem som leser av temperatur og kjører vifter deretter, og at varmen fra serverne varmer opp skapet nok til at det vil ha en OK temperatur på vintertid. Jeg vet ikke om jeg er helt ute på jorde her, men tanken slo meg etter å ha sett

videoen.

[quote name=Makky'

timestamp='1344423415' post='19541005]

Har du vurdert å ha en kraftigere server for så å kjøre de andre virtuelt?

Blir mindre varme med 1 maskin.

Planen er å satse på virtualisering, så ja. Får litt hjelp av forloveden til søsteren min som har kompetanse på VMware sine løsninger. Det er også han som er snill nok til å tilby meg mye av utstyret, men vet ikke hva det blir av maskinvare helt ennå, men tror det blir brukbart.

Det blir dog likevel min. to servere i tillegg til UPS og switch (har planlagt filserver som tar backup til eksterne disker og som også skal bli brukt til streaming til HTPC, webserver, FTP-server, mailserver, lokal DNS-server, smoothwall og muligens noe mer) . Alt er i planleggingstadiet og jeg er bare en nerd som ønsker å skape et driftsikkert og effektivt system hjemme, litt for å lære og litt fordi det er lenge siden jeg hadde et skikkelig nerdeprosjekt. Har bare litt kompetanse på linux, servere generelt og nettverk, så satser en del på hjelp fra bekjente og selvfølgelig folk her. :)

En ting til:

Er mus et problem på loftet ditt ? :)

Haha, nei, heldigvis ikke. :p Iallefall ikke som jeg vet om.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Når sola steiker på taket så passerer tempen på loftet hos oss 50 grader, er det i tillegg ikke noe trekk i lufta så flytter man ikke luft heller. Du skal ha mye go' kjøling for å kjøle ned disker og annen HW med en romtemp som det.

Snabelen

Lenke til kommentar

Burde ha gjort noen målinger på loftet på de varmeste dagene slik at jeg vet hvilket utgangspunkt jeg har.

Angående kjøling må det jo være en grei (eventuelt DIY) løsning for å få det kjølt godt nok ned. 4-5 200mm-vifter, for eksempel, tror du altså ikke er nok? Hmm, tilbake til google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...