Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytting av batteri

ame91

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en audi a4 1.9 tdi sedan 85 kw 2005 modell. Jeg har planer om å få bilstereo i bilen nå fortest mulig. Har allerede subber med kasse, monoblokk osv. Men trenger batteri, kondensator og kabler til dette. Subbene er 2 stk. Ground Zero nuclear 12 tommere, dobbelspolt. Og Blokka er Dynabel bf 8501. Men det jeg trenger hjelp med er batteri(er) til dette oppsettet. Jeg har blitt anbefalt xs power ds 3100 , helst 2 stk.

Hvis jeg må ha 2 stk. Så må jeg ha ett foran, altså skifte ut standard batteriet.

Pluss at jeg må ha ett baki. Så er spørsmålet, hvordan skifter jeg ut standard batteriet med ett nytt ? Og vil dynamoen i bilen klare å lade opp 2 slike batterier, eller det nok med ett slikt ? Mekanikern sa til meg at hvis jeg koblet ut batteriet som er i nå, så nullstilles data maskinen i bilen, ergo starter den ikke....

Hvordan gjør jeg dette ? Noen kloke der ute som kan hjelpe meg med dette ?

Mvh. Entusiast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke noe kondensator, det er ihvertfall helt sikkert, men 2stk av de batteriene høres fornuftig ut. Dynamoen vil klare å lade opp batteriene, men spiller du mye høyt så burde du bytte dynamoen. Dette er bakdelen når man tror at jo mere watt, jo bedre er det... ;)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe kondensator, det er ihvertfall helt sikkert, men 2stk av de batteriene høres fornuftig ut. Dynamoen vil klare å lade opp batteriene, men spiller du mye høyt så burde du bytte dynamoen. Dette er bakdelen når man tror at jo mere watt, jo bedre er det... ;)

Trenger ikke ? okey, men hvordan blir det med dette standard batteriet da ? Må jo ha det ut, ved bytte av xs power batteriet.

Lenke til kommentar

Finn deg et par steder på klemmene, eller et annet sted hvor 12V-en er tilgjengelig, som går inn til bilen hvor du kobler inn et par ledninger (som ikke trenger å være så veldig tykke) som du kobler til et annet batteri eller til batteriet i en annen bil (kan med fordel ha motoren avslått isåfall). Her trenger du bare et lite 12V-batteri. Sørg for at de sitter skikkelig fast så de ikke løsner eller kommer i kontakt med noe mens du bytter batteriet. Denne tilkoblingen vil da holde spenningen til bilen mens du bytter batteriet, og du mister ingen instillinger eller noe.

Bare husk på å for all del ikke tenk tanken på å bytte batteriet med motoren i gang..

Forøvrig har jeg aldri hørt om noe tilfelle hvor bilen ikke kan starte etter at batteriet har vært frakoblet, men det kan være en prosedyre som man må igjennom for å reprogrammere tomgang i etterkant av frakobling.

Det finnes også ting du kan koble inn i sigarettenneren for denne jobben som er å få kjøpt, men det er ikke alltid de fungerer særlig bra på annet enn gamle biler hvor det ikke er noen styring og timing på avstening av koblingen der.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...