Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Windows funker ikke

Anbefalte innlegg

Denne feilmeldinga kommer opp når jeg skrur på pcen:

Windows failed to start up. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. Insert your windows installation disc and restart your computer.

2.choose your language settings and then click next.

3.click "repair your computer."

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å fikse dette ettersom det som står der ikke fungerer.

Jeg har windows 7 64 bit.

Windows er på en Corsair 120 GB SSD Hardisk

Hadde windows på en annen hardisk samtidig som jeg innstalerte denne på en ny. Når jeg formaterte den gamle skjedde dette.

Endret av Olesb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde windows på en annen hardisk samtidig som jeg innstalerte denne på en ny. Når jeg formaterte den gamle skjedde dette.

Dette skjedde sannsynligvis fordi MBR (MasterBootRecord) lå på den gamle disken. Prøv dette http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-windows-7-boot-loader-problems/

Det var det første jeg prøvde. Os viste seg ikke når jeg hadde trykket på repair. Jeg kunne gå videre uansett, valgte startup repair og samme feilmeldinga kom etter jeg hadde restartet.

Et problem er jo at os ikke viser seg når jeg skal velge hva jeg skal reparere. Det går ann å finne driverene selv, men jeg aner ikke hvor dem ligger eller hva dem heter.

Endret av Olesb
Lenke til kommentar

Da må du laste ned SATA-driver fra hovedkortprodusenten, og bruke disse mens du installerer Windows på nytt.

Jeg jeg kan ikke innstalere Windows på nytt nå. Det kommer opp en feilmelding uansett hvem av de 6 hardiskene jeg velger.

Lenke til kommentar

På hvilken måte virker det ikke å følge de instruksjonene?

Jeg går inn på Windows cden, så går jeg videre til repair computer.

Da kommer jeg til der du skal velge hvilket os som skal repareres og det er ingen å velge.

Lenke til kommentar

Hvis du har en annen maskin med operativt OS ville jeg tatt ut harddisken og opprettet MBR på den, via den andre maskinen.

jeg har gjort dette ved lignende tilfeller tidligere med suksess.

Programmet jeg har brukt heter EasyBCD og er ganske enkelt å bruke.

EasyBCD dl link: http://download.cnet...4-10556865.html

I menyen til easyBCD har du et valg der du kan "Write MBR", altså skrive en master boot record, til disken din.

Det eneste du må være forsiktig med er at du har valgt riktig harddisk når du gjør dette.

Ole :)

Edit: Trykkleif ja.

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Hvis du har en annen maskin med operativt OS ville jeg tatt ut harddisken og opprettet MBR på den, via den andre maskinen.

I menyen til easyBCD har du et valg der du kan "Write MBR", altså skrive en master boot record, til disken din.

Det eneste du må være forsiktig med er at du har valgt riktig harddisk når du gjør dette.

Så da tar jeg hardisken jeg har Windows på og kobler den inn i den andre maskinen?

Lenke til kommentar

Så da tar jeg hardisken jeg har Windows på og kobler den inn i den andre maskinen?

Nettop, du må bare passe på at du installerer mbr til den disken du setter inn, og ikke tukler med boot filene til den andre maskinen!

Hvis ikke kan det fort skje at du sitter der med 2 maskiner som ikke starter! :D

Edit: Men om du ikke du føler deg trygg på dette vil jeg heller anbefale og gjøre som Omnithunder nevnte tidligere i tråden, skaffe riktige drivere og kun ha tilkoblet den disken du skal ha windows på. Installere på nytt på den måten.

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Nettop, du må bare passe på at du installerer mbr til den disken du setter inn, og ikke tukler med boot filene til den andre maskinen!

Hvis ikke kan det fort skje at du sitter der med 2 maskiner som ikke starter! :D

Edit: Men om du ikke du føler deg trygg på dette vil jeg heller anbefale og gjøre som Omnithunder nevnte tidligere i tråden, skaffe riktige drivere og kun ha tilkoblet den disken du skal ha windows på. Installere på nytt på den måten.

Koble vekk alle disker unntatt den du skal installere Windows på. Last ned riktig SATA-driver til hovedkortet. Installer Windows på nytt med riktig driver.

Jeg vet ikke hvordan jeg innstalerer sata driver til hovedkortet når jeg ikke kommer meg inn i windows. Hvis en av dere forklarer så kan jeg prøve det. Jeg har ikke cden som fulgte med hovedkortet, den har jeg mistet for en stund siden.

Hovedkort: Gigabyte G1 Sniper

Endret av Olesb
Lenke til kommentar

Nå har jeg koblet ut alle bortsett fra den med windows på.

Ny feilmedling:

Boot from CD/DVD :

Press any key to boot from CD or DVD

BOOTMGR is missing

Press Ctrl+Alt+Del to restart

Jeg trykker på en tast, men ingenting skjer. Hvis jeg velger å bruke hardisken til å starte fra kommer denne meldingen opp:

BOOTMGR is missing

Press Ctrl+Alt+Del to restart

Lenke til kommentar

Jeg prøvde dette, men det hjalp ikke. Jeg tror problemet har noe med hovedkortet å gjøre fordi jeg putta hardisken i en annen pc og der fungerte den.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde dette, men det hjalp ikke. Jeg tror problemet har noe med hovedkortet å gjøre fordi jeg putta hardisken i en annen pc og der fungerte den.

Da kan det være noe feil med bios settingsene dine, har du prøvd å resete til "factory"?

Og.. prøvde du i en annen maskin med BARE din disk? Hvis ikke kan den maskinen ha brukt "mbr" fra en annen disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...