Benleo Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Heihei. Skal skrive et innlegg om nattbuss i oslo. Jeg håper derfor på å få deres mening om nattbuss i Oslo. Jeg er spesielt interesert i eksempler på hvor det er ikke går nattbuss. (steder der det burde ha vært det...) Eksempel: Fra oslo til enebakk går siste buss rundt kl 12. Jeg kom meg ikke til klemetsrud, fordi jeg ikke rakk denne bussen, etter å ha vært i oslo. Da blir det taxi... Her burde det kanskje gått en buss vær 2. time? Burde oslo hatt flere busser på nattetid? Er det noe annet ved det kollektive i oslo, som bør prioriteres før dette? Er kjempe takknemmelig for all hjelp ang. dette teamet! Lenke til kommentar
Olum Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Nattbusstilbudet er fantastisk for de som bor langs ruta til 31- og 37-bussen. De går hele døgnet hele uka. Ellers synes jeg tilbudet er greit i helgene, men burde vært satt inn mange fler busser. Er ikke sjelden det har tatt over en time bare å få bussen ut av sentrum. Dette er fordi folk ikke skjønner at når bussen er fysisk full (og da mener jeg virkelig full), så går det ikke an å få på fler. Bryter ofte ut slosskamper, og er generelt ganske amper stemning på de fulleste bussene. Edit: Mye problemer hadde vært løst om t-banene hadde gått hele døgnet. Førerløse vogner og kameraovervåkning, så vil ikke det være noe problem. Endret 7. august 2012 av Olum Lenke til kommentar
Benleo Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Nattbusstilbudet er fantastisk for de som bor langs ruta til 31- og 37-bussen. De går hele døgnet hele uka. Ellers synes jeg tilbudet er greit i helgene, men burde vært satt inn mange fler busser. Er ikke sjelden det har tatt over en time bare å få bussen ut av sentrum. Dette er fordi folk ikke skjønner at når bussen er fysisk full (og da mener jeg virkelig full), så går det ikke an å få på fler. Bryter ofte ut slosskamper, og er generelt ganske amper stemning på de fulleste bussene. Edit: Mye problemer hadde vært løst om t-banene hadde gått hele døgnet. Førerløse vogner og kameraovervåkning, så vil ikke det være noe problem. Det med t-banen kommer godt med! Skal få med det Kan du fortelle hvilke ruter og tider bussen er så full på nattestid? Greit med hvertfall et konkret eksempel Synes du nattbuss tilbudet uten helgene burde utvides? Lenke til kommentar
Benleo Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Kan du si noe om hvor ofte det kan utbryte slosskamper av de gangene du har vært på bussen? Takk for dine svar Lenke til kommentar
Olum Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Det med t-banen kommer godt med! Skal få med det Kan du fortelle hvilke ruter og tider bussen er så full på nattestid? Greit med hvertfall et konkret eksempel Synes du nattbuss tilbudet uten helgene burde utvides? De vanligste nattbussene jeg har tatt i helgene er 31-bussen fra sentrum til Carl Berners plass og N12 (som er nattbussutgaven av 12-trikken)mot Storo. Førstnevnte er ofte veldig full, spesielt de første bussene som går etter utestedene stenger, altså fra ca. 03-04. Kan du si noe om hvor ofte det kan utbryte slosskamper av de gangene du har vært på bussen? Takk for dine svar Igjen, 31-bussen er verstingen her (kan det ha noe å gjøre med at den går til Grorud?). Nå er jeg ikke så fryktelig mye ute på byen så lenge at jeg tar nattbuss hjem, kanskje én gang i mnd. Omtrent hver gang er det meget amper stemning, og ganske ofte slosskamper. Jeg pleier alltid å traske til Jernbanetorget, eller helt tilbake til Nationalteatret, hvor bussen ikke har rukket å bli full. Det er den beste måten å sikre seg tur hjem på, uten å måtte betale for taxi. Når den kommer til Brugata, bryter det ut ville tilstander. Noen ganger gidder rett og slett ikke bussjåføren stoppe her engang, men når han gjør det, er det alltid 100 fler som skal på enn det er plass til. Jeg har sett folk som tar løpefart og prøver å hoppe inn på bussen, selv om folk står som sild i tønne. Dette er gjerne en utløser for slosskamp. Det verste jeg har sett her, er et masseslagsmål med 30-40 stykker. Det ble utløst av noe krangling på bussen, men jeg regner med det lå mer bak enn som så. Først på Carl Berner blir det etterhvert såpass greit at det går an å puste. Da kan bussturen være ganske ekkel for noen, særlig jenter som drar hjem alene. Det er ofte større guttegjenger, med totalt mangel på sjenanse, som prøver seg på en henne, enda det er tydelig at hun ikke er interessert. Jeg har også opplevd å stifte flere gode bekjentskaper med tilfeldige folk jeg møter på nattbussen, og har både tatt med meg og blitt med folk på nachspiel. Endret 7. august 2012 av Olum Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har kjørt nattbussen 309 til Nittedal en del. Den går to ganger fredag og lørdag natt, halv to og halv fire, og kjører fra sentrum til Stovner og så ut av Oslo. Det er jo ikke veldig ofte, men bussene pleier sjelden å være fulle, så jeg går utfra at det dekker behovet for den strekningen. Det eneste som er kjipern er at månedskortet ikke gjelder og at man må betale dobbel takst; det er forståelig ift. å betale nattarbeid til sjåførene, men det er ikke alle som vet om det og omtrent hver gang jeg har kjørt bussen kommer det på noen med bare månedskort og ingen kontanter som ikke vet hvordan de skal komme seg hjem. Hvis det er tenåringer pleier vanligvis sjåføren å si det er greit i stedet for å overlate dem til storbynatten, noe jeg absolutt synes er rimelig når det er uansett er godt med plass. Pluss i boka. Stemningen ombord kommer helt an på hva slags mennesker som kommer på og hvor fulle de er. Det er ofte mye hu og hei, men sjelden på en negativ måte; det er bare folk som er i litt for god stemning. Aldri opplevd noe truende eller ubehagelig adferd utover den vanlige bråkete og innpåslitne oppførselen mange legger til seg når de er fulle. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Kan legge til at i Oslo er det ikke lenger nattakster. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Mye kan sies om nattbusstilbudet i Oslo. Positivt: * Ruter fjernet nattaksten på 50 kroner for to år siden, slik at man nå kan reise hele døgnet på sin ordinære 30- elller 365-dagers billett. * Antallet linjer natt til lørdag og søndag er relativt bra. Negativt: * Flere av nattbussene er singelbusser (ikke leddbusser) og med det smekk fulle. Krangler oppstår fordi folk står og trykker på hverandre. Nesten hver gang jeg tar siste eller nest siste avgang med N12 er det krangel eller slossing ombord. * Nattbussene burde gå lenger utover natten enn 03:45. Utestedene stenger 03-03:30, og dersom man så ønsker seg en matbit mister man bussen. * Kun 2 av 16 nattbusslinjer kjører 24 timer, 365 dager i året. Dette bør helt klart utvides til flere linjer enn 31 og 37. Det er snart 2 år siden Ruter "startet 24-7-ballet" med å innføre 24-timerslinjer på 31 og 37 (den 1. oktober 2010). Det lå åpenbart i kortene at "ballet" skulle utvides, men så har ikke skjedd så langt... Trikk og t-bane kunne gjerne også hatt nattlige avganger. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Det eneste som er kjipern er at månedskortet ikke gjelder og at man må betale dobbel takst; det er forståelig ift. å betale nattarbeid til sjåførene, men det er ikke alle som vet om det og omtrent hver gang jeg har kjørt bussen kommer det på noen med bare månedskort og ingen kontanter som ikke vet hvordan de skal komme seg hjem. Hvis det er tenåringer pleier vanligvis sjåføren å si det er greit i stedet for å overlate dem til storbynatten, noe jeg absolutt synes er rimelig når det er uansett er godt med plass. Pluss i boka Da har du tydeligvis ikke reist med nattbuss siden før 1. oktober 2011. For da man gikk fra 88 til 8 soner i fjor høst bortfalt nattaksten i Akershus, slik den ett år tidligere bortfalt i Oslo. Ruter.no - Nattbussoversikt Endret 8. august 2012 av Solaris Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det er jo gode nyheter. Jeg har ikke reist siden før den nye ordningen. 1 Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 I fjor var det ny stygg rekord i antall overfallsvoldtekter i Oslo. Jeg synes det er en interessant vinkling å se på den statistikken i lys av dagens nattbusstilbud. Hadde man gitt Oslos borgere et bedre nattbusstilbud, ved å kjøre 24/7 på mange flere linjer, ville trolig betydelig færre jenter blitt overfallsvoldtatt. I stedet for å ta pirattaxi eller å gå gjennom mørke sidegater og parker kl. 04 en torsdagsnatt kunne jentene tatt nattbuss (eller trikk) hjem. De spinville taxiprisene i byen hjelper heller ikke på situasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå