AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Noen ganger får jeg en rar smerte øverst i brystet og i halsen. Det skjer vanligvis hvis jeg ikke har spist på en god stund, eller om jeg har spist noe sterkt, tror jeg. Hva er det? Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Dette er altså en "stikkende" smerte. Det føles litt ut som om jeg gulper halvveis opp, men det er ikke noe oppstøt. Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Lenke til kommentar
psadaki Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Spør legen. Det trengs mer informasjon til å kunne klargjøre hva problemet er. Hvor ofte opplever du dette? Har det pågått over lengre tid? Har du tidligere hatt sykdommer i luftveiene eller spiserøret? Visst det er hver gang du spiser noe sterkt, kan det skyldes en allergisk reaksjon. Det lureste er nok å høre med fastlegen din Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Når jeg tenker over det, er det ikke pga. sterk mat. Det forekommer bare på kvelder og morgener, gjerne da jeg har sovet lite om det er på morgenen. Det skjer omtrent der halsen møter bein. Altså, hvis du kjenner på halsen din med fingeren og drar ned, helt til du treffer et bein, så er det der. Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Når jeg tenker over det, er det ikke pga. sterk mat. Det forekommer bare på kvelder og morgener, gjerne da jeg har sovet lite om det er på morgenen. Det skjer omtrent der halsen møter bein. Altså, hvis du kjenner på halsen din med fingeren og drar ned, helt til du treffer et bein, så er det der. Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Hei, Uten mer informasjon, høres dette ut som en reflukssykdom. Jeg vil anbefale at du prøver en H2-antagonist, slik som Ranitidin, Zantac eller Pecidduo for å se om det bedrer symptomene. De minste forpakningene av Ranitidin og Zantac er reseptfrie, mens begge pakkestørrelsene av Pecidduo er reseptfrie. Ønsker du å komme med mer informasjon, hadde det vært fint å vite kjønn, alder, hvor ofte du får symptomene (hver dag?), hvor lenge det varer hver gang, om det er noe som gjør symptomene bedre (f.eks. ligge/stå?), om det er noe som gjør symptomene verre, eventuell utstråling av smertene og om du går på noen medisiner. Relevant sykehistorie hadde også vært behjelpelig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Går ikke på noen medisiner, nei. Hadde astma som liten, om det har noe å si. Symptomene skjer i kanskje 5 sekunder, rundt 2-3 rett etter hverandre, bare én gang, men nesten nesten hver dag. Det pleier å hjelpe å reise meg opp, og noen ganger å spise. Er denne reflukssykdommen farlig? Hvordan behandler man det? Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Er gutt på 16 år, forresten. Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Går ikke på noen medisiner, nei. Hadde astma som liten, om det har noe å si. Symptomene skjer i kanskje 5 sekunder, rundt 2-3 rett etter hverandre, bare én gang, men nesten nesten hver dag. Det pleier å hjelpe å reise meg opp, og noen ganger å spise. Er denne reflukssykdommen farlig? Hvordan behandler man det? Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Er gutt på 16 år, forresten. Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Det høres ut som du burde prøve å behandle denne med ett av de nevnte medikamentene. Doseringene er noe ulike, så her er det viktig å følge bruksanvisningen i pakningsvedlegget for den medisinen du velger. Halsbrann og sure oppstøt er i utgangspunktet ikke farlig, men får du symptomer ofte, og du har hatt dem i lang tid, kan de på lang sikt skade spiserøret. Ved hyppige og kraftige symptomer, og spesielt dersom man er eldre, burde man utredes for magesår, eventuelt Helicobacter pylori-infeksjon som kan behandles. I og med at du er så ung, vil jeg, dersom en av medisinene har effekt, se om du klarer å oppnå symptomkontroll med det. I tillegg til medisiner, er følgende egenbehandling aktuelt: - Dersom du er overvektig, hjelper det å gå ned i vekt. - Dersom du røyker, er det viktig å slutte. - Hev hodeenden av sengen, for eksempel ved hjelp av én eller to ekstra puter. - Spis mindre måltider av gangen. - Hold øye med mat og drikke for å se om det er noe som gjør symptomene verre. Generelt rådes man til å begrense inntaket av kaffe, alkohol, juice og sterk mat. Dersom en av medisinene ovenfor ikke virker, er det ikke vits å prøve en annen. Jeg ville i så fall oppsøkt lege. Dette er også tilfellet dersom medisinen virker, men du ikke klarer å kontrollere symptomene godt nok. God bedring! Endret 7. august 2012 av Pixma Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Takk for det, og tusen takk for hjelpen. Det er forresten ikke kraftige symptomer, ganske svake. Når du sier det, kan det faktisk være måten jeg ligger i sengen. Når jeg ligger på dataen på kvelden ligger jeg på magen med hodet på en pute og ansiktet mot dataen foran meg. Tror du det kanskje kan være det? Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Takk for det, og tusen takk for hjelpen. Det er forresten ikke kraftige symptomer, ganske svake. Når du sier det, kan det faktisk være måten jeg ligger i sengen. Når jeg ligger på dataen på kvelden ligger jeg på magen med hodet på en pute og ansiktet mot dataen foran meg. Tror du det kanskje kan være det? Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Dette kan ikke forårsake reflukssymptomer hos en som ikke er disponert, men kan absolutt forverre symptomene hos en som er det. Endret 8. august 2012 av Pixma Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Okei. Takk. Får prøve en av medisene og se hvordan det går. Kan jeg kjøpe dem, eller må jeg være 18? Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Okei. Takk. Får prøve en av medisene og se hvordan det går. Kan jeg kjøpe dem, eller må jeg være 18? Anonym poster: 5bf3adfacd4b0cd69d40ab033b6569df Dersom du er under 18 år, kan du kjøpe reseptfrie legemidler på apotek. Ranitidin selges imidlertid også i butikker, og for å kjøpe dette der, må du være over 18 år, jf. Forskrift om omsetning mv. av visse legemidler utenom apotek § 11 annet ledd. Endret 8. august 2012 av Pixma Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Jeg har aldri forstått meg på folk som bruker forum for å få en diagnose. Kom deg til en lege. selv om de fleste her inne sikkert mener det vel så er det ofte mye bedre å få det ordentlig undersøkt. Anonym poster: 117206a6319d556ab02ff3b30f71c973 Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg har aldri forstått meg på folk som bruker forum for å få en diagnose. Kom deg til en lege. selv om de fleste her inne sikkert mener det vel så er det ofte mye bedre å få det ordentlig undersøkt. Anonym poster: 117206a6319d556ab02ff3b30f71c973 Mange diagnoser kan stilles ved hjelp av anamnesen alene, andre kan stilles ex juvantibus ("virker medisinen?"). Jeg er således til dels uenig i utsagnet ditt, da mange av spørsmålene her omhandler slike diagnoser. Dog er jeg også til dels enig, i og med at de fleste gir altfor lite informasjon om tilstanden de ønsker utredet når det postes her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå