Calippus Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Heisann! Har en utfordring til alle dere her på sub-forumet som er kunnskapsrike innen religion, livssyn og etikk. Jeg føler meg ganske belest på hovedretninger innen kristendommen og en del på islam, men ønsker å få tips fra folk her. Hvilken gren av kristendommen/islam kan betraktes som i mellomposisjon mellom de to religionene, -altså en tro der både muslimer og kristne kan være mer eller mindre enige i...? Den må være *1) liberal + i takt med tiden i lever i, *2) reell (ikke oppfunnet eller "relig.på papiret"), og *3) teologisk i mellomposisjon mellom kristendom og islam. ______ Finnes det noe sånt? FOrslag? .. Grunn; jeg har etterhvert tenkt på å ha en religion... betrakter desverre mye av kristendommen som falsk og korrupt imens dagens islam er svært voldelig og dogmatisk.. Samtidig er kun disse to samt noen få andre religioner "relevante" til oss i Norge og vårt monotesiske verdensbilde. Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Heisann! Har en utfordring til alle dere her på sub-forumet som er kunnskapsrike innen religion, livssyn og etikk. Jeg føler meg ganske belest på hovedretninger innen kristendommen og en del på islam, men ønsker å få tips fra folk her. Hvilken gren av kristendommen/islam kan betraktes som i mellomposisjon mellom de to religionene, -altså en tro der både muslimer og kristne kan være mer eller mindre enige i...? Den må være *1) liberal + i takt med tiden i lever i, *2) reell (ikke oppfunnet eller "relig.på papiret"), og *3) teologisk i mellomposisjon mellom kristendom og islam. ______ Finnes det noe sånt? FOrslag? .. Grunn; jeg har etterhvert tenkt på å ha en religion... betrakter desverre mye av kristendommen som falsk og korrupt imens dagens islam er svært voldelig og dogmatisk.. Samtidig er kun disse to samt noen få andre religioner "relevante" til oss i Norge og vårt monotesiske verdensbilde. Bahai er en religion som prøver å oppsummere det meste av det som har gått forut. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Bahá'í-troen Jorden er kun ett land og menneskeheten dets innbyggere (Det siste er deres eget "slagord") Jeg siterer fra siden: Hva er bahá'í-troen? Det er en religion. Den regnes som den yngste verdensreligionen. Den sidestilles med andre religioner som kristendom, islam, hinduisme, buddhisme og jødedom. Bahá'í-troens hensikt er å forene alle folkeslag i én universell sak, én felles tro. Endret 7. august 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Kult =). Men jeg spurte spesifikt om det finnes a)en kristendoms-retning som ligger nærmere islam , eller evt b) liberal retning islam som kan godtas av andre abrahamitter rent teologisk ? Isolert sett er Baha'i flott det. men ikke helt det jeg er på leiting etter. Søker etter noe som er hakket eldre/mer tradisjonsbundet enn baha'i.. Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Gjorde meg en liten tanke her når dere skrev Bahai. Hadde islam gått i mer og mer human retning siden middelalderen(som kristend.) hadde vi kanskje endt opp med noe som ligner Bahai, og ikke en skrekkøgle av en religion. hva skjedde? de har aldri i sin historie vært så radikale som nå.. Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Kult =). Men jeg spurte spesifikt om det finnes a)en kristendoms-retning som ligger nærmere islam , eller evt b) liberal retning islam som kan godtas av andre abrahamitter rent teologisk ? Isolert sett er Baha'i flott det. men ikke helt det jeg er på leiting etter. Søker etter noe som er hakket eldre/mer tradisjonsbundet enn baha'i.. Tviler på det, siden du spør om teologi. Gudsbilde og frelsesvei er helt ulke i kristendommen og islam. Da ligger nok jødedommen nærmere islam, sånn sett. Men de er jo alle monoteistiske, semittiske skrift-religioner Kanskje du kan spesifisere mer om hva i teologien som skulle ligge nært hverandre? Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Spesifikt en retning innen islam som er mer mangfoldig mt.p det teologiske, og innhar mer "åndelighet". Altså en type islam nærmere ortodoks eller protestantisk kristendom. Sufi..? Generell sunni-islam er kjedelig og uhumant. Spesifikt en retning innen kristendom teologisk nærmere islam, der du tar vekk litt av store mangfoldet helgener og engler og Mariadyrkelse som er spesielt i katolisismen men også ortodoks kristendom, og som er mer ensrettet på én Gud/gud.. Generell katolisimse er altfor institusjonert religion, der man har mistet mye av åndeligheten som er i f.eks ortodokse kirker og enkeltheten i luthersk kristendom. Katolismisme nevnes spes. fordi det er den største typen kristndom. Samme med sunni. Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå