Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny termostat uten å bytte temparaturføler?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har varmekabler på badet, og termostaten der er litt dårlig, svinger veldig i temparatur og det bruker jo unødvendig mye strøm.

 

Spørsmålet er om jeg kan bruke temparaturføleren som allerede er koblet i denne termostaten, med godt resultat?

 

Vil det være mye å spare? Tenkte å skaffe en med nattsenking slik at vi kan spare litt der også. Hva med en av disse:

 

http://elby.no/index.php/Varmekabel-Folie-Matte-Ovn-og-Termostat/Termostat-og-Regulator/Termostat-Microsafe-MTRN-S-med-nattsenk-2POL-10A

http://elby.no/index.php/Varmekabel-Folie-Matte-Ovn-og-Termostat/Termostat-og-Regulator/Termostat-Nexans-N-COMFORT-CDFR-001

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er ingen ekspert men regner med du har en mekanisk termostat fra før. Disse er unøyaktige, og kutter ofte ett par grader over innstillt verdi, og slår seg på et par grader under. Det vil derfor være noe temperatursvingninger. Digitale kutter og slår seg inn på den verdi de er satt på og man får en mer nøyaktig og gjevnere temperatur. Jeg vil tippe at man kan bruke samme føler, men det bør en elektriker svare på.

Lenke til kommentar

Jobber som elektriker til daglig, jobber ikke med hus installasjoner per dags dato, men har vært borti mye av varmekabel opplegg.

 

Spørsmålet er om jeg kan bruke temparaturføleren som allerede er koblet i denne termostaten, med godt resultat?

Mest sannsynelig kan du ikke gjøre det. Om du skal må du nok bruke samme leverandør av termostaten som du allerede har

 

Vil det være mye å spare? Tenkte å skaffe en med nattsenking slik at vi kan spare litt der også.
Nattsenking er en genial sak, men jeg må si at favoritten min er en helt normal termostat, enkelt og greit fordi den er mye mer bruker vennlig..

Men når du først har greid og programmert en termostat som har nattsenking som ett alternativ er dette også helt ok og bruke.

 

Ang typer termostater brukte jeg mest Micro Matic. Har svært sjeldent opplevd noe feil med de

Lenke til kommentar

Takker for svar. Kjipt at jeg ikke kan bruke eksisterende føler. Er som Anhk sier en mekanisk termostat som er grunnen til at det svinger en del i temparaturen.

 

Hvordan installeres denne føleren, er det en tidkrevende jobb? Tenker ift elektriker-regningen :)

 

Brukervennligheten er ikke så farlig. Er som du sier mye bedre når det først er satt opp til eget behag. Trenger jo ikke justere den ofte akkurat ^^

Lenke til kommentar

 

Hvordan installeres denne føleren, er det en tidkrevende jobb? Tenker ift elektriker-regningen :)

 

Det spørs på hvor gammel varmekablen din er, men 99% av alle varmekabler jeg har vært borti ligger det ett rør fra boksen hvor bryteren er montert inne i veggen, til ned i gulvet.

Hvis dette er tilfelle, så tar det deg ca 5 min og bytte føleren.

Det er bare og demontere det som er i bryter panelet, finne røret som den gamle føleren er i, dra den ut og dytte i en ny føler. Det er utrolig enklet. (Du får også følere du kan montere over gulvet, men da får du jo en liten kabel på veggen som ikke alltid like vakker og se på)

Brukervennligheten er ikke så farlig. Er som du sier mye bedre når det først er satt opp til eget behag. Trenger jo ikke justere den ofte akkurat ^^

 

En nymoderne termostat har disse bygd inn i seg, ofte med flere programmer.

 

Det betyr at du kan lage programmer som f.eks sommer temperatur, vinter temperatur og vår temperatur..

Er ikke noe stor jobb og få dette til å fungere. Eneste er som sagt at termostatene kan være veldig avanserte og ikke veldig lette og bruke for f.eks u-tekniske folk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...