Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen kutter ut ved belastning - varmeproblem?

Anbefalte innlegg

Hei, dataen har begynt å kutte ut ved belastning av spill eller ting som krever mye prosessorbruk. Det kommer ingen feilmelding eller bluescreen, alt bare fryser og lyden bare hakker før jeg restarter maskinen igjen.

Kjørte forsiktig overklokk, men det samme skjer når alt er standard også. Ingen forskjell.

Jeg trodde det kanskje bare var noe klikk med COD spillene, men når det skjer når jeg bruker Lightroom så er noe galt.

Har sjekket temperaturer og det virker ikke så veldig høyt, kjernetemp er på 40-50 grader like før den fryser og skjermkortet ligger på 50- underkant av 60 grader når jeg spiller. Idletemp er litt over 30 grader på CPU og litt over 40 grader på GPU.

Er det noe annet jeg burde sjekke?

Komponenter:

Intel Core 2 Duo E8400 3GHz (@3.0GHz)

Asus P5N-E SLI

Geil 4GB DDR2 800MHz RAM

GeForce 9800GTX+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært noe problem inntil den siste måneden, verken før etter eller overklokking. Kjørte stabilt på 4GHz i fjor f. eks, men maskin har blitt lite brukt i det siste før jeg tok frem spillene igjen.

Har også renset inni maskinen og fått vekk alt av støv osv. som kan hindre kjøling...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Prøvde å bytte kjølepasta på både CPU og GPU nå. Temperaturene sank til 42 grader på CPU ved spilling og mye belastning og GPU ligger på 56 grader ved belastning. Kunne spille litt lenger nå før det klikker, men problemet er der fortsatt.

Jeg er uten forslag...

Lenke til kommentar

Kan godt være strømforsyning ja - ellers må jeg si at jeg er overrasket å høre at folk fremdeles har fungerende P5N-E SLI (eller andre lga775 nforce kort) - da disse mildt sagt har vært problematiske for mange, men du er nok av de som har vært heldige ;-)

Lenke til kommentar

Såpass ja, joda, det har fungert greit for meg i hvertfall. :)

Har desverre ingen andre strømforsyninger med to kontakter til skjermkort. Ikke har jeg råd til å prøve med et nytt heller for øyeblikket... :(

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Takker for tips! Sett bort i fra en del støv inni strømforsyninga ser det ikke ut som at det er noen sprengte/smeltede IC'er, trafoer, kondensatorer, transistorer eller motstander. Heller ikke på hovedkortet.

Kan det være chipset som blir for varmt? Northbridge har kjøler, men ikke southbridge..

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...