Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål anngående nye huseiere av huset jeg leier leilighet i.

Flashbang

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har havnet i en situasjon hvor min tidligere huseier har solgt huset og nye huseiere er rett rundt svingen. I dag har jeg vært i et møte med dem for å diskutere videre leieavtale. Jeg betaler i dag 5000kr pluss strøm for en ganske gammel og slitt kjellerleilighet som har sett tidens tann. fuktskader grunnet dårlig drenering har satt sine spor i både gulv og vegger flere steder i leiligheten, noe som i bunn og grunn ikke er noe stort problem for meg, siden drenering nå har blitt gjort. Men nå til selve problemet som jeg trenger noen gode råd. i møtet kom det frem at de ønsker å sette opp husleien, og kreve et betydelig beløp i depositum. noe jeg mente var veldig urimelig med tanke på tilstanden til leiligheten. Dette medfører mest sannsynelig at de ikke lenger ønsker å starte et leieforhold med meg når de tar over huset. Har jeg noe som helst rettigheter eller lover som kan backe meg opp og sørge for at jeg ikke blir husløs om 1 månede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forholder deg til din gjeldende kontrakt. Be om å få det nye tilbudet skriftlig (f.eks en kontrakt som du ikke skriver under på, men tar vare på).

Da kan du fortsette å bo til den nye eieren sier deg opp, men du har bevis på at den nye eieren planlegger å leie ut og er derfor bedre beskyttet mot mange usaklige oppsigelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en veldig bra link. men betyr dette at de nye eierene ikke har rett til å forandre på den gamle leieavtalen selv om den tidligere eieren har sagt opp leieforholdet før salget ble gjennomført?

Hvor lenge siden er det siden du fikk oppsigelsen? Salg av bolig er ikke nevnt som grunn for oppsigelse i husleieloven § 9-5 og oppsigelsen fra selger kan derfor bestrides. Men du må klage skriftlig til utleier innen en måned, etter det er det for sent å påberope deg at oppsigelsen er i strid med loven (§ 9-8).

Ny eier overtar rettigheter og plikter etter gammel avtale (husleieloven § 8-6). Og det er ny eier som kan si deg opp dersom de ønsker det og har gyldig grunn nevnt i § 9-5 (f.eks, at de ikke skal leie ut men disponere boligen selv, rive opp eller pusse opp så grundig at det ikke går an å bo der) eller de kan videreføre leieforholdet etter gjeldende kontrakt og kan justere leien som beskrevet i § 4-2 og 4-3

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Fulgte oppsigelsen formkravet?

Hvis ikke kan du bare ignorere den.

Dette er forøvrig et av kravene:

Opplyse leietageren at denne har rett til å protestere mot oppsigelsen innen én måned etter at oppsigelsen er mottat.

Edit:

Og hvis du vil være litt sleip og ha et ekstra pressmiddel. Prøv å få utbetalt depositumet fra forrige eier (eller er det opprettet i banken på lovlig hvis?) og si til nye eiere at de har å godta at du blir boende. Uten depositum er det vesentlig mer krevende å få penger igjen. Pass bare på at du følger resten av loven og kontrakten så du ikke blir stående erstatningsansvarlig. Du trenger ikke ramponere leiligheten den dagen du flytter.

Sørg også for å få ting dokumentert. Sms er bedre enn samtaler og da har du noe som bevis dersom du går til sak mot usaklig oppsigelse.

Endret av nicho_meg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke kan du bare ignorere den.

Dette er forøvrig et av kravene:

Opplyse leietageren at denne har rett til å protestere mot oppsigelsen innen én måned etter at oppsigelsen er mottat.

Edit:

Og hvis du vil være litt sleip og ha et ekstra pressmiddel. Prøv å få utbetalt depositumet fra forrige eier (eller er det opprettet i banken på lovlig hvis?) og si til nye eiere at de har å godta at du blir boende. Uten depositum er det vesentlig mer krevende å få penger igjen. Pass bare på at du følger resten av loven og kontrakten så du ikke blir stående erstatningsansvarlig. Du trenger ikke ramponere leiligheten den dagen du flytter.

Sørg også for å få ting dokumentert. Sms er bedre enn samtaler og da har du noe som bevis dersom du går til sak mot usaklig oppsigelse.

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde mulighet for å protestere. men jeg regnet ikke med det skulle bli et sånt helvete ut av situasjonen. så jeg la ikke noe mere tanker i det. Hadde aldri noe depositum med forige eier. fordi den gangen jeg flyttet inn i leiligheten, så flyttet jeg inn sammen med ei som den gangen var dama mi. Og ettersom det var hun som hadde lagt inn pengene for depositum, så tok hun de ut den dagen hun flyttet. etter det blei det egentlig bare lagt i glemmeboka.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde mulighet for å protestere. men jeg regnet ikke med det skulle bli et sånt helvete ut av situasjonen. så jeg la ikke noe mere tanker i det. Hadde aldri noe depositum med forige eier. fordi den gangen jeg flyttet inn i leiligheten, så flyttet jeg inn sammen med ei som den gangen var dama mi. Og ettersom det var hun som hadde lagt inn pengene for depositum, så tok hun de ut den dagen hun flyttet. etter det blei det egentlig bare lagt i glemmeboka.

Fikk beskjed? Stod det (skriftlig) i oppsigelsen? Hvis ikke er den ugyldig.

Lenke til kommentar

Fikk beskjed? Stod det (skriftlig) i oppsigelsen? Hvis ikke er den ugyldig.

fikk beskjed både skriftelig og muntlig.

Lenke til kommentar

Inneholdt den skriftlige oppsigelsen informasjon om grunnen til at du skulle flytte, at du har klagerett og at du mister retten til å klage om du ikke gjør det innen en måned?

Husk også § 9-8 annet ledd:

Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig.
Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hvis ikke kan du bare ignorere den..

Å bare ignorere er et farlig råd, da "§ 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse" sier

"Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her."

Et av formkravene i § 9-7 er at det skal opplyses om at man har en måneds klagefrist, og at etter det er for seint å klage. Mulig det etter menigmanns logikk går an å bare ignorere eller klage seinere hvis det er akkurat den opplysningen som er utelatt, men om det holder juridisk bør en jurist svare på. (Jeg er ikke jurist, bare huseier, utleier og leieboer på samme tid.)

Lenke til kommentar

Hvis ikke kan du bare ignorere den..

Å bare ignorere er et farlig råd, da "§ 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse" sier

"Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her."

Et av formkravene i § 9-7 er at det skal opplyses om at man har en måneds klagefrist, og at etter det er for seint å klage. Mulig det etter menigmanns logikk går an å bare ignorere eller klage seinere hvis det er akkurat den opplysningen som er utelatt, men om det holder juridisk bør en jurist svare på. (Jeg er ikke jurist, bare huseier, utleier og leieboer på samme tid.)

Henvisning til husleieloven:

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

Er noe ugyldig kan du (edit: ofte) ignorere det. Selv om det kan være greit å ignorere den betyr ikke det at du ikke bør si fra til huseier, men du har ingen plikt.

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...