Redaksjonen Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Eksperter advarer mot kraftige solstormer. Superstormer kan være katastrofale for jorden Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) - Ett spørsmål er for eksempel hvordan man skal rense kloakk i et halvt år uten strøm. Så det er det eneste? Verden er blitt ekstremt sårbar. Bare tenk litt i hverdagen over hva som trenger strøm for å fungere så innser man etterhvert hvor viktig strøm er Endret 7. august 2012 av MongoMan Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Tror vi hadde trengt 6 mnd uten strøm. Vi er blitt alt for avhengig av teknologi de siste 100 årene. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Tror vi hadde trengt 6 mnd uten strøm. Vi er blitt alt for avhengig av teknologi de siste 100 årene. Si det hvis du havner på sykehuset med en komplisert skade iløpet av de 6 mnd. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det var vel snakk om et halvt år i USA, ikke i Norge. De norske fagfolkene virket jo sikre på at de hadde ting under kontroll. Lenke til kommentar
Varizio. Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Er det bare jeg som ikke bryr meg om konsekvensene for noe jeg ikke kan styre kan medfølge? Skjer det så skjer det, om ikke så er det bra. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Statnett tar dette seriøst og bruker store ressurser på å styrke nettet mot solstormer. Finnene er vist ikke så bekymret. De påstår det ikke er noe problem. Her er kortversjonen av en lang papirartikkel Teknisk Ukeblad hadde som solstormer. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hadde ikke gjort meg noe, hadde lett klart meg i 6mnd.. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Så sant maten kommer frem til butikkene og en får tatt penger ut av bankene så hadde nok de fleste klart seg. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det som gjør hverdagen lettere for oss i dag vil gjøre oss svært sårbar om det forsvinner, selv for en liten periode. Og dette er ting vi har greid oss fint uten før, men folk vet jo ikke hvordfan man skal leve uten viktige ting som strøm f.eks. uten å gå bananas etter tre dager. Lenke til kommentar
NoModE Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Når strømmen går, så kan ikke butikkene bestille varer, eller selge varene. Bankterminaler dør og bensinstasjoner må stenge. Kjøl og frysevarer må kastes og nye varer kommer ikke til forbrukeren. Produksjonen stopper og folk vil sulte. Det vil være smart å investere i våpen og hermetikk om man skal overleve tror jeg. Lurer på hvorfor det ikke er laget en katastrofefilm om konsekvensene ved et strømbrudd. Det kunne blitt en syk film Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Våpen har jeg. Ved for noen uker har jeg. Mangler tennstempel og tørrfor. Kjipe greier! Lenke til kommentar
NoModE Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Løp til Rema 1000 og kjøp hermetikk nå og lykke til med fremtiden Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Monster ditt og monster datt... ^^ Den toppen av syklusen vi er inne i nå, er relativt svak. Sammenlignet med de man hadde i siste halvdel av forrige århundre så er den relativt liten. Men solstormer kan oppstå når som helst. Det blir som å levere lottokuponger. Spiller man mange kuponger på en gang, så har man større sjanse for sju rette. Solflekkminimum blir som å kun levere en enkelt rekke pr uke. Forskjellen fra tidligere er at vi er mer sårbare, men har et meget godt overvåkningssystem. Man ser disse utbruddene på sola og kan forutse når partiklene treffer oss. De som skaper nordlys og elektromagnetiske forstyrrelser bruker ca et par døgn på å nå oss. I mellomtiden vil man sette satelitter i beskyttet modus og kan koble fra strømnettet. http://www.solarham.net/ Endret 7. august 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Professor i fysikk Michio Kaku advarte i 2010 om en mulig super storm fra sola som kan komme i 2012 eller 2013 : http://www.youtube.com/watch?v=WPdqr2v1rTQ HVIS det skjer, så er folk flest ikke klar for noe sånt. Vi er altfor avhengig av stabil strømforsyning at det hadde utløst fullstendig panikk. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Amerikanerne har jo en gedigen varslingssentral som overvåker tilstanden på sola 24x7. Etter det jeg veit så er det et internasjonalt samarbeid for å kunne gi en early warning til verdens strømselskaper så de kan skru av nettene sine i tilfelle det varsles skadelige solstormer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Når strømmen går, så kan ikke butikkene bestille varer, eller selge varene.Bankterminaler dør og bensinstasjoner må stenge. Kjøl og frysevarer må kastes og nye varer kommer ikke til forbrukeren. Produksjonen stopper og folk vil sulte. Det vil være smart å investere i våpen og hermetikk om man skal overleve tror jeg.Lurer på hvorfor det ikke er laget en katastrofefilm om konsekvensene ved et strømbrudd. Det kunne blitt en syk film Bankterminaler er først og fremst for å hindre svindel. Butikkene har manuelle betalingssystemer som brukes ved strømbrudd. Levering vil være relativt upåvirket, kan være noen problemer med levering, men neppe det helt store. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Mener å huske en fyr på Discovery sa det ville ta 10 år å reparere skadene etter en solstorm ala den i 1859 i dag. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Mener å huske en fyr på Discovery sa det ville ta 10 år å reparere skadene etter en solstorm ala den i 1859 i dag. Ja hvis solstormen blir så ille, men det vet jo ingen før det skjer. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg forstår... Men i denne artikkelen står det at en lignende hendelse ville bety 1/2 år uten strøm i deler av USA. Det er 1/20 av estimatet til han fyren, som jeg ikke husker hva het, på Discovery Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg