treskopus Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det forundrer meg at en topp i strl 44 går for samme pris som en make i størrelse 34, hvorfor koster ikke "overdimensjonerte" klær mer? De består jo faktisk av mer stoff enn størrelsene under, tar mer tid å lage, og selger mindre enn normale størrelser. Så for fortjenestens del, burde jo plagg over strl 42 koster i hvert fall 20 % mer enn størrelsene under. Hvorfor praktiserer ingen dette? Det er jo på sett og vis på lik linje som at en overvektig person som trenger to seter på flyet, må kjøpe to billetter, altså betale dobbelt for i praksis det samme som en normalvektig passasjer med ett sete... hvis dere ser tegningen. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Nettopp derfor. Det er diskriminering, og den dårlige medieomtalen et klesselskap ville få ved å differensiere mellom klesstørrelsene vil antageligvis medføre større tap enn tapet de må bære ved å ha samme pris på alle klær. Så må bare alle i små klær innfinne seg med at de til dels subsidierer de store nummerene. En annen faktor er jo at selve produksjonskostnaden ved klær er veldig liten i forhold til alle de andre kostnadene som lønn til klesselgere, frakt, design, leie av lokaler, transport etc. Man kan få en fabrikk i Kina til å produsere en skjorte til 4 kroner, for eksempel, selv om høyere kvalitet selvfølgelig koster mer. EDIT: I tillegg til at det som regel selges vanvittig mye mer klær i medium enn i 3XL da.. Endret 7. august 2012 av Mads-b Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det er vel mest fordi det allerede er så stor fortjenestemargin på klær tenker jeg. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Selve stoffet i plagget er ikke den store/utslagsgivende utgiften. Derfor er det i størrelsene XS-S-M-L-XL-XXL liten ekstrakostnad når de produserer XXL i kontrast til XS. I tillegg er ikke produksjonen slik at den klarer å utnytte hver eneste kvadratcm av stoffrullen, så svinn er det alltid uansett. Når du derimot kommer opp i spesialsydde klær da vil du nok se at prisene er en del høyere 1 Lenke til kommentar
treskopus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Det ville kanskje ha hjulpet overvektige folk dersom prisene ble justert etter størrelse på plagget. Alle vil jo spare penger, så da ville gjerne flere ha vurdert å trappe noen størrelser ned for å få billigere klær... vinn-vinn! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Stoff koster nesten ingenting i forhold til dei andre produksjonskostnadene. Ofte kan store klær være billigare å produsere sidan det er lettare å sy stort enn det er å sy lite. Det er dette som gjer at f.eks barnesko koster der samme som sko for voksne, sjølv om det er mindre forbruk av material så tar det lenge tid å lage noke som er lite. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det ville kanskje ha hjulpet overvektige folk dersom prisene ble justert etter størrelse på plagget. Alle vil jo spare penger, så da ville gjerne flere ha vurdert å trappe noen størrelser ned for å få billigere klær... vinn-vinn! Utgiftene til klær har nok ingen innvirkning på fedme. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) - Endret 21. august 2012 av Carlgutt 1 Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Som noen nevner, store klær er lettere å sy enn små,, så i den viten burde de små være dyrere, men alt masseproduserer og plagg som koster 150-200 kr koster jo gjerne ikke mer enn 10-15 kr å lage pr stk! Men det går faktisk mer i str 40 og oppover enn nedover! Og det vet jeg godt for jeg er str 44 og finner aldrimmklær i min str. 34-38 er et masse av, veldig masse av faktisk, mens alt i 40 og oppover er otrent utsolgt før de får det! Lenke til kommentar
treskopus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Utgiftene til klær har nok ingen innvirkning på fedme. Hvor kom dette inn? Jeg sier ganske tydelig at med en slik policy ville de ha gått inn for å slanke seg for å passe inn i mindre (og billigere) klær. Lenke til kommentar
treskopus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 eg er str 44 og finner aldrimmklær i min str. 34-38 er et masse av, veldig masse av faktisk, mens alt i 40 og oppover er otrent utsolgt før de får det! Det har vel en logisk forklaring ved at de populære størrelsene (34-38) kjøpes i større opplag, slik at de det meste av tiden har det tilgjengelig - mens størrelsene over, som det går mindre av enn førstnevnte, tilsynelatende går fortere vekk fordi det ikke er like stort opplag. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hvor kom dette inn? Jeg sier ganske tydelig at med en slik policy ville de ha gått inn for å slanke seg for å passe inn i mindre (og billigere) klær. Tviler på det gitt. Overvektige er allerede under så mye press at jeg synes ikke vi skal nedlate oss til slikt overformynderi. Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Dette kan på enkelt vis forklares med klesmodellen - "Klara" Dersom et klesplagg har en relevans i forhold til om den skal brukes av overvektige eller undervektige, vil skattebidragerne automatisk betale mer skatt. Lert smert!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå