metal007 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) men haøylerene jeg har er http://www.surround....-65-EX-7.0.html så spørsmålet er fungerer dette sammen? har ganske panikk på om jeg har kjøpt feil Receiver http://www.komplett....aspx?sku=752048 Endret 7. august 2012 av metal007 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg tror jeg ville hatt en noe saftigere forsterker til å drive de høyttalerne. Den virker noe svak om man ser på specs. Men det funker helt sikkert greit, så lenge du ikke drar på for mye. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 De fungerer sammen ja, men som Gromle sier, kommer ann på hvor bra. Forsterkeren er nok i minste laget for å ha det skikkelig moro, burte gått opp til 922 versjonen, men lyd får du. Bare husk å still inn forsterkeren skikkelig, romkorreksjonen på de billigste fungerer ikke alltid helt etter mening. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Men han har da virkelig kjøpt "feil"? Forsterkeren støtter kun 5.1 og han har kjøpt en 7.0-pakke, da får han et par høyttalere for mye og mangler en sub. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Den lille detalje så jeg ikke. Det er riktig at han da har kjøpt feil ja. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Forslag: Bruk angreretten på forsterkeren, og bytt til denne: http://www.komplett....aspx?sku=752046 Den er en del dyrere, men gir utrolig mye for pengene, veiledende er 4995,- hvis jeg ikke husker feil. Den er verdt alle pengene i mellom. Men ved bruk av 7 kanaler, så er det også viktig å ha nok plass bak sitte possisjon for de 2 høytallerene der. Har man sofa inntil en vegg, så er det like greit å droppe dem. Spar opp til denne: http://www.surround....forsterker.html og bruk de siste 2 til ett PC anlegg, soveroms anlegg, kjøkken anlegg eller lignende. Leter man litt så får man akuratt samme forsterker til ca halvpris hos dealextreme. Men husker ikke navnet på den der. EDIT: Fant den: http://www.dealextre...ck-71659?item=2 . Kommer vel på rett under 400,-, inkludert frakt. Man må bare huske strømplugg adapteren slik at den passer her hjemme, koster vel 2 dollar eller noe slikt. Endret 12. august 2012 av AndersT2 Lenke til kommentar
metal007 Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 takk for svar jeg har kun 5 høytalere men på de foran så er det 4 inganger på hver? så da bettyr det at jeg må ha 7.1? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Mener du at det er fire tilkoblinger på fronthøyttalerne? Om det er det, så er det vel en liten "bro" mellom to og to? Om det er det, er det bare koble til som vanlig. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 takk for svar jeg har kun 5 høytalere men på de foran så er det 4 inganger på hver? så da bettyr det at jeg må ha 7.1? De 2 høytallerkabel inngangene bak på høytalleren betyr ikke at du MÅ ha 7.1 forsterker. I mellom dem så er det en kobling, slik ta de ut av esken er det samme, og du trenger kun koble til 1 av dem. Fjerner du denne lasken i mellom, så vil de ved å plugge i den nederste kun få bass, og den øverste kun få diskant (varierer fra høytaller til høytaller hvordan disse er delt når det er mange elementer). Disse inngangene kan brukes på 2 måter, enten Bi-Wireing eller Bi-amping. Bi-Wireing er at du bruke 1 utgang fra forsterkeren, og kjører 2 kabler til høytalleren. Fordelen er større tversnitt, og man slipper lasken som ofte er av "dårlig" kvalitet. Bi-Amping gjør at du kan kjøre 2 utganger fra forsterkeren til 1 høytaller. Dermed kan du få dobbelt så mye kraft til høytallerene. Da MÅ lasken fjernes, ellers ødelegges forsterkeren. Dette kan ha mye positivt for seg, da man med mer kraft får mer kontroll, spesielt i bassområdet, noe som ofte trengs med receivere av den billige sorten. Til dette trenger man 7.1 forsterker, og man må før kjøp dobbeltsjekke om den kan stilles til dette. De fleste gjør at man kan bruke surround back kanalene til dette. Minuset med dette når det kommer til billige forsterkere er at dette stjeler kraft i fra resten av høytallerene. Det er ikke slik at man får dobbel med watt, selv om alle utgangene har like mye watt. Kjører man ren stereo så får man faktisk mere watt levert tilhøytallerene enn når man kjører med alle høytallere koblet til. Dette har med strøm reservene å gjøre. Det står som regel i manualen at den er en god del svakere med alle høytallere i drift. Dermed vil man f.eks. stjele en del kraft i fra senterkanalen som er meget viktig på film. Man kan jo sette opp ett regnestykke, si en normal receiver har 7x100w. Hvor hver utgang maks kan gi 100w. Dette skulle jo tilsi 700w. Ser man bakpå så står det gjerne at forsterkeren bruker rundt 300w. En del av dette, bortimot 50-80w går bort i elektronikken (prossessorer osv). Så si man sitter igjen med 250w til høytallerene. I stereo får du da 2x100w. Kjører man normal 5.1 så får man 50w per høytaller, og med 7 høytallere 35, og da 70 til frontene. En 7.1 forsterker vil ha litt mer krefter enn en 5.1 forsteker, men ikke så mye som man tror. Det varierer fra produsent til produsent om det som er oppgitt bakpå er maks, eller gjennomsnitt bruk. Pioneer oppgir gjennomsnitt. Men ikke vær skremt av lav Watt. Normal bruk så brukes det ikke mange wattene, husk at en normal høytraller gir mellom 88-92 dB 1 meter unna høytalleren med 1 watt (1KHz frekvens). Så ved normalt lyttenivå så bruker man 10-20w. Det er med referanse nivåer man virkelig trenger krefter, og ved å sitte langt unna høytallerene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå