Gå til innhold

Hvilke argumenter for å utsette førstegangstjeneste ?

verwooks

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som er mere sugen på utdanne meg og få meg en jobb kjappest mulig. Er ikke av min interesse, (i mitt syn) å søle bort et år i forsvaret, som jeg overhodet ikke har noen interesse for. Selv om jeg kanskje kunne hatt veldig godt av det. Men har vært med i Heimevernsungdommen nå i mange år, og har i grunn funnet ut av forsvaret ikke er noe for meg, trives rett og slett ikke i den grad at jeg frivillig gidder å være med på det i et år.

Så ... hva kan jeg bruke som argument for å kunne få utsatt førstegangstjensten ? Skal nå ha et pause år, å jobbe og ta opp Norsk på kveldstid.

Eller er det andre teknikker jeg kan foreta meg av ? Uten at jeg får noe på vandelen da, gidder med andre ord ikke å gå til psykolog og si at jeg er sinnslidende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke at jeg har erfaring, men det er jo mindre stress å gå til skallekrymperen av og til enn å sløse bort et helt år i millen. Og blir ikke den psykiske problemer greia strøket fra vandelsattesten etterhvert?

Joa, men det er vel ikke det som jeg kommer til å fokusere på først, det er vel heller mere å prøve å få utsatt det til det ytterste. Har hørt om en del som har fått til det på en eller annen måte. Men de vil ikke røpe hvordan .... :

Lenke til kommentar

Tja, hvis du har dame er det jo "Jeg klarer ikke å være borte fra henne mer, alt er jævlig" kombinert med sultestreik. Da blir du i alle fall omplassert. Ellers har jeg hørt om at det å snitte seg i fingeren og dryppe litt blod i pisseprøven din får Forsvaret til å miste lysten på deg FORT.

Lenke til kommentar

Er mye du kan gjøre for å ikke komme inn i militæret i det hele tatt, men utsettelse kan kanskje bli litt verre om du ikke går på skole.

Selv slapp jeg hele opplegget ved å spille mest på hørselen, der jeg (i tillegg til å ha litt dårlig hørsel fra før) bidro litt ekstra på hørselstesten for å få et dårlig resultat. I tillegg sov jeg ca. 2-3 timer natta før, så ut som et vrak med andre ord... Sa jeg hadde litt småproblemer, hadde ikke lyst til å bli med i det hele tatt, tok opp noen "små" tragedier som skjedde tidligere i livet mitt, osv... Slapp ut samme dag. Har ikke hørt fra noen psykolog etterpå heller, fikk et sånt skjema der vi kunne krysse av for om du ville ha hjelp fra psykolog senere, der tok jeg nei... ikke ble jeg spurt om hvorfor heller, så da var jo det greit.

Med andre ord, så er det ikke så vanskelig å slippe militæret helt, om du bare går inn for det... Men med utsettelse er jeg ikke sikker.

Lenke til kommentar
Vel, ikke alle føler for å sløse bort et år på en sak de ikke føler noe for.

Tror det kunne ha vært godt med litt mosjon og disiplinering for mitt eget vedkommende, men jeg tror ikke på å lære folk å drepe for å sikre freden i et land. Egentlig.

Kall meg gjerne naiv...

Ja..du er naiv! Dessuten så er det svært få steder i militæret i dag hvor man direkte får opplæring i å drepe. Det man får opplæring i er å bruke et våpen...skyte på blink! Det er ingen som sier til deg hvor du skal treffe eller hva du skal gjøre for å ta livet til en person...det vet de fleste fra før av.

Dersom det skulle bli krig kan du vel selv velge? Da har du i allefall muligheten til å bruke våpenet hvis du vil...

Samtidig skjønner jeg at det er folk som ikke vil inn i militæret...stå vakt dag ut dag inn blir man drittlei av....men det finnes faktisk tjenester som er givende. Undersøk litt...så finner dere (som-ikke-har-så-lyst-å-reise-fra-mamma) kanskje noe faktisk kan være litt artig...

Lenke til kommentar

Ja..du er naiv! Dessuten så er det svært få steder i militæret i dag hvor man direkte får opplæring i å drepe. Det man får opplæring i er å bruke et våpen...skyte på blink! Det er ingen som sier til deg hvor du skal treffe eller hva du skal gjøre for å ta livet til en person...det vet de fleste fra før av.

Dersom det skulle bli krig kan du vel selv velge? Da har du i allefall muligheten til å bruke våpenet hvis du vil...

Samtidig skjønner jeg at det er folk som ikke vil inn i militæret...stå vakt dag ut dag inn blir man drittlei av....men det finnes faktisk tjenester som er givende. Undersøk litt...så finner dere (som-ikke-har-så-lyst-å-reise-fra-mamma) kanskje noe faktisk kan være litt artig...

Etter en god del mobbing og bank (der jeg var offeret) på grunnskolen, er ikke voldsutøvelse noe jeg har lyst å holde på med, uansett hva grunnen måtte være.

Det i seg selv fører ikke til så veldig mye godt.

Dog, fysisk trening, utdanning og slikt noe virker litt fristende.

Lenke til kommentar
Hvilken grunner er det som er gyldig for å utsette forsvaret da ?

Vet at en jeg kjenner fortalte at han skulle ha 2 år med personelige prosjekter etter en 2 års periode med lærlingtid. Går det an å ringe inn å si at jeg skal gjøre det ?

Er du lærling så slipper du ja, men må ikke tro at dem ikke sjekker det opp ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke akkuratt at du kan velge dette men, du har ikke noe i forsvaret å gjøre .. Hvis du har fått utdelt våpen og ikke vil drepe er du "våpennekter"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...