Nyskjerrigperen Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hei, det har seg sånn at jeg ikke er en person med så alt for mye selvtillit fra før av. Jeg føler meg aldri bra nok til noe og for noen. Dette har jeg jobbet med å fikse, men det ser ikke ut til at jeg får det helt til. I det siste har det oppstått et problem som står veldig nært meg. Stesøsteren min. Hun er det jeg ser på som et "perfekt menneske", og nei, jeg vet det ikke finnes perfekte mennesker men hun er virkelig det nærmeste jeg føler man kan komme til perfekt. Jeg har det siste året opparbeidet (underbevisst) en sjaluhet mot henne som jeg snart ikke klarer å takle. I alle år har hun alltid vært den populære, pene jenten og jeg har alltid ligget hakket under. Utseendemessig og personlighetsmessig. Hun er utadvendt har mange nære venner og blir likt av stort sett alle. Alle gutter jeg kjenner til syns hun er pen/digg/deilig osv. Det som er, er at jeg også får oppmerksomhet av gutter og er i samme venneflokk som henne. Men likevel er jeg alltid andre valget. Det har skjedd ved flere tilfeller at om en gutt ikke har klart å sjekke opp henne, går de videre til meg. Dere tenker sikkert at jeg burde være glad for at jeg i det hele tatt er pen osv. Men likevel blir jeg ikke kvitt den vonde følelsen i magen hver gang vi to blir tatt bilde av sammen f.eks.. av at jeg blekner fullstendig ved siden av henne. Eller at om en gutt skulle vise interresse i meg, og når han får møte henne i etterkant, vil han falle for henne i stedet. (eksen min som jeg ikke var sammen med så lenge, begynte å like å kommentere bilder av henne etter det ble slutt mellom oss). Det som er gale er at vi også er i samme venneflokk og i familie sammen. Jeg kommer meg liksom aldri unna henne. Selv om jeg er kjempe glad i henne som søster og i tillegg er en av hennes beste venner. Så blir jeg trist hver gang vi er med hverandre. Jeg vet jeg alltid kommer til å prøve å unngå framtidige kjærester til å være i samme rom som henne, eller legge merke til henne. Jeg kommer til å være redd for å ta dem med på familiemiddager hvor hun også er der. Dette er usunt, og jeg vet det. Men jeg klarer ikke la vær å tenke på det. Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Du forutsetter med andre ord at en eventuell kjæreste er så overfladisk og uinteressert i deg at han vil slå opp så snart han ser stesøsteren din? I så fall tror jeg forholdet uansett er dødsdømt, for det er mange pene jenter der ute og garanert mange som er penere enn stesøsteren din og. Kan også være han har mange pene venninner fra før; hvorfor skulle han ikke like godt gå til dem? Ingen kan basere et forhold på at kjæresten aldri ser en person som er penere enn dem selv. I så fall ville ingen forhold vart mer enn noen dager. 1 Lenke til kommentar
Nyskjerrigperen Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Du forutsetter med andre ord at en eventuell kjæreste er så overfladisk og uinteressert i deg at han vil slå opp så snart han ser stesøsteren din? I så fall tror jeg forholdet uansett er dødsdømt, for det er mange pene jenter der ute og garanert mange som er penere enn stesøsteren din og. Kan også være han har mange pene venninner fra før; hvorfor skulle han ikke like godt gå til dem? Ingen kan basere et forhold på at kjæresten aldri ser en person som er penere enn dem selv. I så fall ville ingen forhold vart mer enn noen dager. Nei. Jeg snakker ikke BARE om at jeg er sjalu på utseende hennes. Da har du ikke lest ordentlig etter. Det er snakk om hele vesenet hennes. Personligheten, hvordan hun ter seg osv. Det at hun er en fantastisk person gjør det verre siden hun er så pen i tillegg. Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Herregud jeg er glad jeg ikke er jente as. Som om det er noe å gå rundt å tenke på. 5 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg synes du skal bygge opp bedre selvtillitt og selvbilde. Hvis du tenker at du ikke er bra nok, har dette en tendens til å vise seg gjennom væremåten din. Dette gjør deg sånt sett mindre attraktiv. Lik deg selv og andre kommer til å like deg. Det første du må gjøre er å akseptere at andre er bedre enn deg, og at du er bedre enn andre. Alle har forskjellig utgangspunkt og man må ikke fokusere for mye på det man kan endre på. Sikkert noen andre som har bedre tips om dette enn meg. Det viktigste, etter egen mening, er å lese Tenk deg glad av David Burns. Boken er skrevet av en professor i psykologi og kommer med teknikker som forklarer hvordan du kan få bedre selvbilde(mye annet er også dekket der, som f.eks. depresjoner). Godt selvbilde gjør det lettere å få god selvtillitt, så dette kan du få mye ut av om du er villig til å sette av litt tid til dette Lenke til kommentar
Mankiw Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Er sjalu på søsknene mine også, men tankene dine om kjæreste tror jeg som de andre bare er tull og Spartapus forklarte det jo ganske greit. Men så til ting du kan gjøre, mange ganger handler det om å kle seg pent og trene om du vil få mer oppmerksomhet fra gutter. Du kan prøve å gjøre det bedre på skolen, du kan melde deg inn i noen foreninger(politikk, turistforeningen, kor, osv). Lenke til kommentar
Nyskjerrigperen Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Er sjalu på søsknene mine også, men tankene dine om kjæreste tror jeg som de andre bare er tull og Spartapus forklarte det jo ganske greit. Men så til ting du kan gjøre, mange ganger handler det om å kle seg pent og trene om du vil få mer oppmerksomhet fra gutter. Du kan prøve å gjøre det bedre på skolen, du kan melde deg inn i noen foreninger(politikk, turistforeningen, kor, osv). Takk for svar! men jeg har nevnt (om du hadde lest litt grundigere) i innlegget mitt at jeg får oppmerksomhet fra gutter. Jeg er pen, trener, studerer og har to jobber. Likevel klarer jeg ikke la det ligge. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Vet ikke hvor gamle dere er, men om du snakker med din stesøster vil jeg tro det dukker opp ting som tilsier at hun heller ikke er perfekt. Hvor perfekt er det å bli brydd av at det ene øret har litt annen form enn det andre? Skjeve tær? Føflekker? I tillegg har du alt det som faktisk betyr noe, det indre. Kan også si at de beste guttene gjerne er de som ikke ser best ut. Jeg ville i alle fall aldri gått for en jente way out of my league, og etter min mening er jeg en kjernekar... Lenke til kommentar
Nyskjerrigperen Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Vet ikke hvor gamle dere er, men om du snakker med din stesøster vil jeg tro det dukker opp ting som tilsier at hun heller ikke er perfekt. Hvor perfekt er det å bli brydd av at det ene øret har litt annen form enn det andre? Skjeve tær? Føflekker? I tillegg har du alt det som faktisk betyr noe, det indre. Kan også si at de beste guttene gjerne er de som ikke ser best ut. Jeg ville i alle fall aldri gått for en jente way out of my league, og etter min mening er jeg en kjernekar... Vi er begge 22. Utseende betyr dessverre litt for meg. Jeg har faktisk en litt sær smak, og faller uventet for personer jeg ikke trodde jeg ville følt noe for. Men de må se okei ut. Selv om jeg er pen, tenker jeg veldig mye på småting. Som at jeg er for tynn (liten rumpe, stygge skuldre og lite former). Eller at jeg virkelig hater nesen min! (relativt stort for ansiktet mitt, og er rett ned, ingen bue, type gresk). Av og til betyr disse tingene alt. Noen ganger betyr de ingenting og jeg er fornøyd med utseende og helheten. Men det går veldig i bølgedaler. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Vi er begge 22. Utseende betyr dessverre litt for meg. Jeg har faktisk en litt sær smak, og faller uventet for personer jeg ikke trodde jeg ville følt noe for. Men de må se okei ut. Selv om jeg er pen, tenker jeg veldig mye på småting. Som at jeg er for tynn (liten rumpe, stygge skuldre og lite former). Eller at jeg virkelig hater nesen min! (relativt stort for ansiktet mitt, og er rett ned, ingen bue, type gresk). Av og til betyr disse tingene alt. Noen ganger betyr de ingenting og jeg er fornøyd med utseende og helheten. Men det går veldig i bølgedaler. Du er en typisk jente. Vi gutter finner disse tankene direkte latterlige, iallefall over alle propersjoner og støvelskaft. For om noen år vet vi (de som er litt eldre) at du vil bruke ditt eget liv (som du føler er misslykket) mot gutta som du anklager for å ha skylden for dine egne problemer. Lenke til kommentar
Makrell_i_tomat Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Dette er "jente ræl". Hvrfor så viktig å være den peneste i flokken? Hvorfor tenke så overfladisk? Tror du gutter alene går etter utseende? Søstra til x'n min var MYE heitere enn x'n, som snytt ut av ett manneblad, men mindre interessant enn trusene til oldemorra si. Jeg hadde aldri klart å være sammen med henne. Du har tydeligvis en litt mørkere side ved deg selv, noe vi alle har, men hvorfor ikke snu den siden til noe positivt? Noe mystisk. Ofte er det de som har slitt i livet som har den største dybden og er de mest spennende menneskene. Dersom du ikke respekterer deg selv, vil ingen andre gjøre det heller (satt på spissen). Fokuser mer på deg og mindre på andre, lær og elsk deg selv og du vil gløde. Du må forstå at det alltid vil være penere jenter der ute enn deg, mer vellykkede, rikere, kulere, morsomere osv Aksepter det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå