Gå til innhold

Trenger nytt hovedkort til HP Pavilion a6441.sc?

LVS

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har hatt datamaskinen Hp Pavilion a6441.sc som tok kvelden for ca 1 år siden.... har ikkje hatt tid til å fikse den, men de trenger eg nå og når verkstedet skulle ha 2000+ for å fikse det så tenkte eg at eg skulle prøve sjølv :p

Har uansett fått vita at hovedkortet er ødlagt.

Spesifikasjonan til PCén:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=c01409678&lang=en&cc=us&contentType=SupportFAQ&prodSeriesId=3677047&prodTypeId=12454

Har sitt på hovedkort som:

http://www.multicom.no/GEFORCE-6100-MATX-4GB-MAX-2DDR2-PCIE-2PCI-GBE-RAID-AUD-LAN-MSI/cat-p/c/p2101620

http://www.multicom.no/M3A78-EM-AM2-780G-MATX-VGA-SND-GLN-U2-HT5200-SATA2R-IN-ASUS/cat-p/c/p2036194

Vil någen av dei passe? Kva bør eg sjå etter, vil helst få dette til for under 1000lappen, viss eg kommer over det kan eg heller kjøpe ein ny :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at et standard-hovedkort ikke vil passe 100% i HP-maskinen din. Festepunkter er antageligvis likt men ved utgangene bak kan det være være at du må modde litt. Fikk nytt (men fremdeles HP-) hovedkort i en Pavilion for noen år siden og da hadde verkstedet kuttet av en liten bit i kabinettet ved utgangene bak for å få det til å passe. De større produsentene får ofte spesiallaget komponenter (for å sikre at bruker ikke kjøper tredjepart?)

Jeg valgte å pensjonere min Pavilion, fikk feil med nytt HK også (etter garantiutløp). Det var noen rare feil og siden jeg ikke visste om det var et PCI-kort, HK, strømforsyning el. lign., ga jeg opp maskinen. Kjøpte nytt, ny, frisk HW fristet mer ;)

Hvis du kjøper nytt HK, si fra hvordan det gikk!

Lenke til kommentar

Angående det ASUS M3A78-EM AM2+ 780G MATX er til 818 kr er lattelig dyrt for å være i dag.

Da er det førstnevnte mere fornuftig selv om det også er et gammel kort. Det kan være man får brukt hovedkort billigere på finn.no eller qxl.no det vil nok lønne seg.

Dette blir litt utenom men ville egentlig ha anbefalt å kjøpt deg et billig nytt oppsett.

Selvsagt vil det være lurt å vente på FM2 serien til høsten, men dette er nok noe å vurdere.

Lenke til kommentar

Angående det ASUS M3A78-EM AM2+ 780G MATX er til 818 kr er lattelig dyrt for å være i dag.

Da er det førstnevnte mere fornuftig selv om det også er et gammel kort. Det kan være man får brukt hovedkort billigere på finn.no eller qxl.no det vil nok lønne seg.

Dette blir litt utenom men ville egentlig ha anbefalt å kjøpt deg et billig nytt oppsett.

Selvsagt vil det være lurt å vente på FM2 serien til høsten, men dette er nok noe å vurdere.

Da vil dette komme på litt over ein 1000lapp, men korleis er det å sette dette inn i det som eg har nå? Da ville det vel nesten vore like greit å kjøpt eit nytt kabinet og alt? Eller tar eg heilt feil nå?

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig har HP brukt egne tilkoblinger til frontpanelet (altså power knapp, power-led, reset, hdd-led osv..).

Om dette er tilfelle så kan du dra på et eller annet el-retur sted, og få tak i et eller annet standard atx kabinett, klippe tilkoblingene til frontpanelet på denne, og gjøre det samme med ditt eget, og skjøte disse sammen.

Gjort dette selv noen ganger, men da har jeg hovedsaklig satt et HP (eller annet merke hovedkort) inn i et standard ATX kabinett.

Lenke til kommentar

Front panel knapper er det ikke noe problem å fikse på selv.

Det som er problemet med Dell skrangle maskiner og HåPløse maskiner er at for å forhindre at du bytter hovedkort i maskinen fremfor å kjøpe ny eller betale en heftig service regning så bytter de om på kontaktene i ATX 12V kabelen til hovedkortet for eksempel.

Det som da skjer om du plugger inn en ny strømforsyning eller nytt hovedkort er at det sier poff, og hovedkortet er dødt.

Så da må du mest sannsynlig også bytte strømforsyning når du bytter hovedkort også om de har vært såpass slemme med deg.

Lenke til kommentar

Du? eg trur dette verker smart, men angående hovedkortet så ville det kanskje vore litt enkler om eg fant eit som var 24,4 x 24,4cm slik som det eg har hatt eller vil ikkje det ha noko betydning? Det er vel uansett ein fordel?

Lenke til kommentar

Da kan eg vel heller kjøpe ein oppgraderingspakke som f.eks. denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757233

eller

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746498

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...