Gå til innhold

Areal av scannet objekt/figur

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så godt kjent med verken printer-, scanne- eller bilderedigeringsprogramvare, og har et problem jeg håper noen her kan stake ut riktig kurs for meg med.

Utgangspunktet er et ensfarget (f.eks. mørkeblått) A4-ark som deretter brettes/klippes til å bli en eller annen (2D) figur (f.eks. en deformert stjerne). Det jeg så ønsker er en effektiv metode for å måle arealet av denne figuren vha. en scanner.

Finnes det programvare som kan hente ut denne informasjonen direkte? I så fall hadde det vært flott, men om dette ikke finnes ser jeg for meg at det finnes smarte løsninger for å nå ønsket resultat.

Tenker at det må gå an å finne et nøkkeltall e.l. relatert til en scanning av figuren, som kan sammenlignes med samme nøkkeltall for en scanning av det originale A4-arket, for så å finne areal gjennom forholdet mellom de to. F.eks. at det finnes printerprogramvare som kan oppgi et eller annet nøkkeltall for blekkbehov for utskrift av figuren, og så bruke forholdet mellom figurens blekkbehov og A4-arkets behov til å finne arealet. Eller at bilderedigeringsprogrammer kan oppgi pixelmengde e.l. i figuren som igjen kan gi meg arealet ved å måle i forhold til pixelmengden i A4-arket. ...Om det ga mening.

Noen som har en mulig løsning? Alle idéer mottas med takk:)

EDIT: Kan nevnes at bruksområdet her er sortering av figurer etter stigende areal. Gitt f.eks. 100 A4-ark som det lages 100 figurer av, skal de scannes, lagres og sorteres etter areal.

Endret av MBrandvold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...