Mephisto- Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 Hei, Som man kan se i en annen tråd driver jeg med et lite hjemmeprosjekt. Tenkte jeg skulle starte en ny tråd da dette kan være mer generelt og hjelp til andre. Så, prosjektet mitt har en sensor hengende ut vindu og en sensor, to vifter, Arduino Nano og en motor inne. Spørsmålet går da rundt hvordan man faktisk setter ting ut i "livet". Sensoren som henger ut vindu burde jo isoleres og være litt påpasselig med. Men hvordan gjør dere det med andre ting? Skjermer dere det eller lukker systemet? Om noen har bilder eller kan fortelle litt så gjerne Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 Dokumentasjon dokumentasjon og dokumentasjon. Når du en gang tar i dette neste gang om 2 år husker du ikke døyten. Å ha dokumentert nok til å sette deg inn i saken igjen er uvurderlig. Ellers er det greit å få en boks på elektronikk slik at når fruen skal rydde at tingen overlever og at fruen ikke blir utsatt for unødvendig strømgjennomgang og strømbuer. Pleier bruke det man har for hånden som boks, man trenger ikke kjøpe elektronikkbokser. Jeg liker også å ha kontakter, gjerne pluggbare terminalblokker. Det er billig og greit. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 @rozon: eksempler på pluggbare terminalblokker som er billige? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 Billigere enn ordinær plugg og kontakt. Og billig er relativt, du må nok ut med 10-12 kroner for en pluggbar terminalblokk (altså pin og plug - 2 forskjellige items) på Digikey. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 7. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 Så du lodder ikke ledningene sammen? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 Å lodde direkte på kortet gjentatte ganger kan føre til at loddebanen løsner. Samme kan også skje med fysisk behandling. Å lodde sammen ledningen (skjøte) fører til en veldig hard ledning for tinnet sprer seg inn under isolasjonen i ledningen. Det synes jeg er upraktisk. En billig løsning for tynne ledninger er jo pinheadere... http://www.futurlec.com/ConnHead.shtml Verktøyet koster ikke all verden heller... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå