kaarolinee Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hei :-) Jeg vet ikke om dette er rette plassen å spørre, så jeg må bare beklage om jeg er helt på bærtur. Det har seg slik at jeg skal til Tyrkia om fem dager, nærmere bestemt alanya, så jeg trenger igrunn bare ferietips da jeg aldri har vært der før. Vi skal bo på Palmiye park apart hotel, som ikke er så veldig langt unna kleopatrastranda. Er tyrkerne virkelig så innpåslitne som alle skal ha det til? Hva er prisene der nede for mat, klær og annet? Og en ting jeg virkelig ikke finner på nett, hvor er "sentrum" og den såkalte basaren? Håper noen kan hjelpe :-) Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Det der med at folk er mer innpåslitne i Tyrkia er nok en grei overdrivelse. Jeg har til dags dato ikke vært i et sydlig land hvor jeg ikke har opplevd innpåslitne selgere/tiggere. Om man befinner seg midt i smørøyet hvor alle turistene er så vil man alltid komme over de. Viktigste er å ikke engang se på personene, null øyekontakt, og virke totalt uinteressert. Fungerer vertfall for meg i lengden. Tripadvisor lister 14 ting som kan være av interesse i Alanya. Priser hentet fra 2008: At a restaurant: The price of a bottle of house wine (0.75l) =&--#62; 20 YRL [12 euro] The price of a sirloin/steak meal =&--#62; 10 YRL [6 euro] The price of a pizza =&--#62; 6-8 YRL [3.6-4.8 euro] Typical food =&--#62; Çop sis 8 YRL [4.8 euro] / Sis kebab 9 YRL [5.4 euro] At a bar The price of a bottle of beer (0.33l) =&--#62; 2.5 YRL [2.5 Euro] The price of a cocktail =&--#62; 6 YRL [3.6 euro] At the local supermarket The price of a bottle of water (1l) =&--#62; 1 YRL [0.6 euro] The price of a can of Coca Cola (0.33l) =&--#62; 1 YRL [0.6 euro] The price of a can of beer (0.33l) =&--#62; 1.5 YRL [0.9 euro] Rent a small car Rent of car for 1 day =&--#62; 60$/day [41.4 euro] Rent of car for 3 days =&--#62; 175$ [120.75 euro] Rent of car for 7 days =&--#62; 400$ [276 euro] Endret 8. august 2012 av Hille Lenke til kommentar
Lewnix Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hvis du tar en titt på Alanya i Google Maps er sentrum av Alanya rett ovenfor havna. Det vil si alle de store shoppingmulighetene. Tvers igjennom Alanya sentrum går Ataturk Blv, som er en fire-feltsvei hvor det ligger butikker langs på begge sider av gaten. Det er ca. en million basarer i Alanya og et par store ligger midt i shopping-strøket mellom Ataturk Blv og havna. Du kommer til å finne "sentrum" ganske fort når du kommer dit. Be taxi-sjåføren og kjøre deg/dere til havnen og du kommer midt i smørøyet. Det finnes innkastere til stort sett alle restauranter/barer som er alt fra hyggelige til "innpåslitne". Det beste er bare å ignorere og gå videre. Det samme gjelder for de fleste butikkene som ligger langs Ataturk Blv. Litt slitsomt i begynnelsen, men du blir vant til det. Prisene er selvsagt billigere i Tyrkia enn i Norge for mat og drikke. Det er piratkopienes mekka, men handler du i merkevarebutikker som Adidas, Nike, Levis osv osv, er det ekte vare og det er en del billigere enn i Norge. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Mat og klær er langt billigere enn i Norge. Selv kopimerkene av sko og klær er av god kvalitet. Taxi er kjempebillig. 20 minutter i taxi koster deg kanskje mellom 20-30 kr. Og ja, tyrkerne er innpåslitne, spesielt om du er pen jente uten mann å henge med. Endret 12. august 2012 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Vi leide bil, veldig greit å ha når vi skulle kjøre til den "festningen", kjørte til Side, til forskjellige strender etc. Kostet _ingenting_. Ellers har man innpåslitne selgere i alle slike turiststeder. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Vi leide bil, veldig greit å ha når vi skulle kjøre til den "festningen", kjørte til Side, til forskjellige strender etc. Kostet _ingenting_. Ellers har man innpåslitne selgere i alle slike turiststeder. Da er du modig. Jeg så ikke akkurat for meg å leie bil når jeg så på trafikkulturen der nede. 1 Lenke til kommentar
Fnatti Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Det der med at folk er mer innpåslitne i Tyrkia er nok en grei overdrivelse. Jeg har til dags dato ikke vært i et sydlig land hvor jeg ikke har opplevd innpåslitne selgere/tiggere. Om man befinner seg midt i smørøyet hvor alle turistene er så vil man alltid komme over de. Viktigste er å ikke engang se på personene, null øyekontakt, og virke totalt uinteressert. Fungerer vertfall for meg i lengden. Tripadvisor lister 14 ting som kan være av interesse i Alanya. Priser hentet fra 2008: At a restaurant: The price of a bottle of house wine (0.75l) =&--#62; 20 YRL [12 euro] The price of a sirloin/steak meal =&--#62; 10 YRL [6 euro] The price of a pizza =&--#62; 6-8 YRL [3.6-4.8 euro] Typical food =&--#62; Çop sis 8 YRL [4.8 euro] / Sis kebab 9 YRL [5.4 euro] At a bar The price of a bottle of beer (0.33l) =&--#62; 2.5 YRL [2.5 Euro] The price of a cocktail =&--#62; 6 YRL [3.6 euro] At the local supermarket The price of a bottle of water (1l) =&--#62; 1 YRL [0.6 euro] The price of a can of Coca Cola (0.33l) =&--#62; 1 YRL [0.6 euro] The price of a can of beer (0.33l) =&--#62; 1.5 YRL [0.9 euro] Rent a small car Rent of car for 1 day =&--#62; 60$/day [41.4 euro] Rent of car for 3 days =&--#62; 175$ [120.75 euro] Rent of car for 7 days =&--#62; 400$ [276 euro] Hei jeg har vært i Alanya flere år på rad og kan oppdatere litt!Pizza ute koster rundt 20 TRY = 66 kr Øl 0,5 kostet 6/7 TRY = 21kr Drinks/Coctail var litt dyrer å kostet rundt 20 TRY= 66 kr (ofte happy - hour 2 for 1) Og ja.....Tyrkerne er vannvittig innpåslitne iforhold til nabolandene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå