Gå til innhold

Backpacking Vietnam 2013

Anbefalte innlegg

Nå legges turen til Vietnam, juni 2013. Har lenge ønsket å backpacke, aleine, i Europa eller Asia, og nå har jeg endelig bestemt meg for Vietnam. Av ulike grunner har jeg bare muligheten til å backpacke i 3 uker.

Har foreløpig kun fulgt anbefalinger fra tidligere backpackere, men er fortsatt veldig usikker på hva jeg ønsker å se/oppleve i Vietnam.

Innenfor datoene jeg ønsker å dra, vil fly koste omlag 6.000 kr. Vil ha et sted mellom 10.000 - 12.000 kr å bruke på losji/mat/severdigheter/transport og alt som hører med (helst mindre, men det er vel bedre å beregne for mye enn for lite).

Noe av det jeg finner vanskelig er å lage en overkommelig, logisk rute, til alt som er verdt å se. Eller "alt", i det minste for tiden jeg har til rådighet. Det mest essensielle.

Og hvordan er det å reise aleine i Vietnam? Vil oppleve sosiale mennesker, som gjerne vil vise Vietnams personlighet og sjarm.

Som first-timer i Asia, stoler jeg på andres erfaringer, og lager mine egne underveis, og ønsker å høre fra andre backpackers før jeg lager min endelige rute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bo på ungdomsherberger, da er det nesten umulig å ikke være sosial. Ta med en pakke Imodium, antibac og en flaske blåbærsaft, så er resten plankekjøring.

Tradeoffen logisk rute vs miste viktige mål er en kjent saga. Du må bare finne ut hvor mye du har lyst til å flytte på deg og hvor lyst du har til å se de forskjellige stedene, her er det ingen fasit.

Med noenlunde moderate forventninger har du et romslig budsjett.

Lenke til kommentar

Dersom en skal oppholde seg i Vietnam over 15 dager må visum søkes på forhånd. Visum kan du søke ved den vietnamesiske ambassaden i Oslo. Dersom man ønsker å forlenge visumet mens man oppholder seg i Vietnam, kan man kontakte et reisebyrå. Reiseforsikring bør alltid tegnes ved ferieopphold i utlandet.

Var selv i Ho Chi Minh City, en by jeg ikke likt pga av alt for mye trafikk og støy rundt meg.

Har fremdeles lyst å reise til Vietnam men da vil jeg til Na Trang og til Ha Long Bay, har en kompis som er gift med en vietnameser som har vært det og forteller det er helt fantastisk.

Hvis visumet blir et problem for deg, hadde jeg tatt en tur til Kambodia, Siam Rep en fantastisk plass med mye kultur rundt deg samt et billigt land som er verdt å oppleve før turismen tar helt av.

Google: Ankor Watt

God Tur

Lenke til kommentar

Må bare spørre: blåbærsaft?

Hehe. Blåbærsaft har vært en redning i nøden når maven har slått seg totalt vrang på flere turer til obskure områder av Asia, ettermiddager som har begynt med å vri seg i smerte har endt med lange løpeturer. Hva slags magisk eliksir de koker Lerums blåbærsaft på vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kom hjem fra en 3-ukers i Vietnam nå på fredag. reiste alene, og kan dele noen av mine erfaringer her.

for det første, gled deg :)

null problem å være alene her, så lenge du har noenlunde vett i skallen.

makan til en verden med snille, hyggelige og hjelpsomme mennesker har jeg aldri opplevd.

lær deg unnskyld på vietnametisk, Xin loi (uttales sånn) så kommer du langt.

Det er direkte enkelt å reise fra by-til-by om du ønsker det. busser og tog er tross alt tilstede for at folk skal bruke det, ikke frykte det. kanskje ikke så lett å lese ut av togbilletten hvilket spor du skal på, men da viser du bare biletten til en konduktør, som det er nok av der, og går i retningen han peker :roll:

kort om økonomi, du sier du skal være der i 3 uker, 10-12000kr(???)

jeg reiste rundt i landet (nord), drakk, spiste på både ekslusive restauranter og langs gatene, bodde på "dyre og flotte" hoteller og brydde meg generelt svært lite om hva ting kostet..

jeg "klarte" å bruke 5-6000kr. hadde fint klart meg med 4-5000kr.

Jeg var først 4 dager i Hanoi, bodde i gamlebyen selvfølgelig. litt sjokk hadde jeg da jeg gikk ut av hotellet etter en kjapp dusj...gikk til første og beste mat-sted, satt meg på en plastkrakk og kjøpte en pils, bare for å få puste litt..fikk jeg sitte der alene? nei! jeg skulle sitte sammens med 4-5 vietnamesere som ikke kunne et kløyva ord engelsk. hvorfor? de syntes vel kanskje jeg trengte selskap :rofl:

Jeg dro til Sapa og Halong Bay med en tur ut til øya Cat-Ba.

har delte opplevelser om disse stedene, men fantastisk natur får du ihvertfall oppleve.

Mitt tips er, ikke knytt deg opp mot guidede turer i fjellene i Sapa - lei deg heller en scooter (lite trafikk) og kjør innover i fjellene. her finner du plutselig en liten familie som bor i telt langs veien (veldig øde) som mer enn gjerne lager litt mat til deg, om du har en liten slant selvfølgelig. godt er det også.

ikke overdriv når du skal betale på slike plasser, da det kan virke litt fornærmende. gi dem heller bittelitt mer enn det de spør om.

om du så havner på en dagstur med guide og andre turister : ikke ta med deg penger. Det er fullt av elleville selgere hvoren du går på disse turene, og de får etter min erfaring rett til slutt..

har absolutt ikke noe imot å støtte opp om et fattig lokalsamfunn, men dette var ekstremt og jeg er glad jeg valgte motorsykkel dagene etter.

Det samme vil jeg si om Halong Bay som du nevner i tråden. Halong Bay er etter min erfaring desverre en liten rip-off om du skal gå med på en av de mange cruise-båtene, uavhengig av at du faktisk får sett et av verdens 7 underverker. noen av selskapene/båtene har også elendige turer, så du vet aldri helt hva slags tur du få.

Jeg leide en lokal fisker som kjørte meg rundt et par timer og slapp meg av på Cat-Ba hvor jeg ble et par dager.

jeg skulle til Hoi An, men hadde bare 4 dager igjen av ferien og valgte å dra tilbake til Hanoi hvor jeg trivdes veldig godt, fremfor å bruke halvparten av tiden på tog nedover i landet.

Generelt om mat: ikke alle stedene er like renslige. om du er veldig prippen på dette kan du eventuelt kjøpe deg en cola og spørre om å få låne toalettet for å sjekke forholdene. jeg opplevde en gang å se alle tallerkene med matrester ligge på gulvet ved siden av toalettet, med en vaskebalje som måtte flyttes for at jeg skulle slippe til.

Forøvrig, magen min har aldri fungert så bra som det den gjorde under disse 3 ukene.

ikke vær redd for å gjøre det du har lyst til å gjøre.

skal du være i Hanoi bør du hoppe på en moped-drosje å dra til snake-village(:

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har kun vært i/rundt Ho Chi Minh, men der er det iallfall mye å oppleve. Vil anbefale en tur til Cu Chi-tunnelene, et imponerende underjordisk tunnel-system de brukte under krigen. Du kan rusle gjennom en bit også, på huk. Jeg har klaus, men satset på at 20 meter tunnel med guide gikk bra. Ble litt overraska da jeg etter ei stund skjønte den var 100 meter, og ikke 20... Du vil ellers bli mast på av lokale som vil kjøre deg rundt. Jeg hadde en personlig moped-guide for en dag, som tok meg flere steder. Men først hørte jeg med ganske mange om priser. Han snakka også tidlig om sin syke datter. Helt som forventet "endte hun på sykehus" dagen etter, noe han ville jeg skulle bidra til å sponse. Jeg skjønte tegninga tidlig. Likedan vil de gjerne ha deg på restauranter de anbefaler, eller ha deg til å kjøpe ditt og datt. Ha is i magen og sjekk litt rundt, samt ha mot til å si nei. Jeg tok for øvrig buss t/r Phnom Penh i Kambodsja, som var fantastisk (med the killing fields). Jeg opplevde generelt Vietnam som et positivt land med flotte mennesker. Du har mye å se fram til.

Lenke til kommentar

Herlig! Ja, budsjettet satt jeg høyt i begynnelsen, for å være sikker på at jeg ikke fikk sart nok penger. Har lånt, og lest, et par bøker, samt søkt flittig på nett, og skjønner at jeg kan leve ganske bra for mye mindre penger. Det med cruise i Halong Bay må jeg sjekke litt nærmere nå. Foreløpig var det den eneste guidede turen jeg hadde tenkt til å ta, og ellers kjøre mitt eget løp. Kanskje jeg får revurdere det med cruise, og heller oppleve det på egenhånd.

Det du skriver om at du ikke "fikk sitte aleine" er nettopp det jeg håper å oppleve. Men hvordan var det å reise nå, Countryman? Er det ikke mye regn i september? Har lyst til å dra så fort som mulig, men det blir nå ikke før tidligst juni/juli neste år. Har sett litt på oktober, men er litt usikker.

Snake village skjer nok IKKE! Er forberedt på at jeg kanskje kommer til å se slanger i Vietnam, men gjør det jeg kan for å unngå det.

Ellers, er det noen som har vært på Full moon party?

Hakataramea: tunnelsystemene der må være helt fantastisk å få med seg. Tror dessverre at det ikke blir noen tur til Ho Chi Minh i denne omgang. Lest en del om det du skriver om pågående selgere, skamming osv.. Spesielt drosje.. Men slik er det vel over hele verden, i større eller mindre grad.. Opplevde du at det var noe problem med overprising av turister, priser som plutselig var mye høyere enn først avtalt osv.?

Bestilte dere hotell noen dager i forveien (eller, under planlegging av reisa), eller tok dere alt underveis? Tenker på å bestille hotell de første dagene i Hanoi, og ellers bare ta det der nede.

Lenke til kommentar

Reisefeber er gøy(;

Jeg skal utdype litt om min opplevelse av cruise i Halong Bay. Syns ikke det er helt riktig at en nett-fyr skal overtale deg til å gå glipp av noe du har lyst til å gjøre. Mange jeg traff der, var veldig fornøyde - det er bare det at kvaliteten på disse cruisene varierer voldsomt..

Jeg Googla meg frem til at "Halong-Sapa-Tours" hadde den høyeste scoren på brukeranmeldelser på nett. Jeg kontaktet de, men mistet wi-fi da jeg var i Sapa og måtte bare ta en sjanse da jeg kom til Halong Bay. Mange maset om å selge reiser og jeg valgte å kjøpe tur av en type som virka ganske troverdig.

Dette selskapet heter "Victory cruise/Joy" - hold deg langt unna disse. Alle på båten min var meget misfornøyde.

Da jeg fikk tilbake wifi et par dager senere kunne jeg se at Halong-Sapa-tours hadde svart meg, og jeg brevvekslet noen mailer med de, fortalte de hvor dårlig tur jeg hadde hatt og at det var synd jeg ikke rakk å booke med de.

De syntes synd på meg og følte at jeg ble sittende igjen med et dårlig inntrykk av Vietnam - De ringte meg, spurte hvilket hotell jeg bodde på og kom på besøk med en gave og greier...et håndlagd slips jeg aldri kommer til å bruke, men likevel - jeg ble ganske satt ut(:

Halong-Sapa-tours tror jeg derfor er himmel i forhold til de jeg havnet med, og sender du de en mail får du svar rimelig kjapt. der kan du spørre om hva som helst : [email protected]

De er ganske dyre.

jeg ville fremdeles funnet meg en privatperson som kunne tatt meg over til Catba for en billig penge. overnattingen på cruise-båten ble litt unødvendig og det "skjer" ingenting egentlig..

Jeg dro alene til Snake-village faktisk, så jeg følte jeg MÅTTE spise hele slangen med hjertet og hele pakka. Det var ikke ille, og de laget 8 forskjellige rett av slangen, etter at det "groteske" var unnagjort.

nydelig mat og en opplevelse man aldri glemmer. jeg forstår at folk ikke gjør dette.

Regntida var over da jeg kom ned 28.august. hadde sol og 30 varmegrader hver dag.

les på nett ang når man kanskje bør unngå å reise. en kollega hadde 8-9grader i Hanoi og det ødela litt av kosen for han. husker ikke når han reiste.

jeg og bestilte hotell for 2 dager før jeg reiste. syntes det var ok å ha den "tryggheten" når jeg kom frem, å slippe og lete etter det første timen...jeg fikk nok et lite snev av sjokk, som jeg nevnte tidligere, og det var deilig å ha dette klart.

Jeg bodde "dyrt" på Hotel Meracus, midt i gamlebyen, rett ved Hoan Kim Lake.

jeg betalte 33dollar pr natt, og makan til luxus/service har jeg aldri opplevd. Egen PC på rommet, fantastisk seng og meget rent og pent overalt.

dette har du råd til(:

med slikt et budsjett du har, ser jeg ingen grunn til å lete og grave etter herberger til 5-10 dollar natta. Jeg orker ihvertfall ikke å reise på den måten(:

dette hotellet ligger forøvrig 200m fra en Lonely Planet pub, "Le Pub" hvor jeg kosa meg fælt og avslutta dagene mine. meget hyggelige servitører og god mat, helt frem til kl.00.00.

Lenke til kommentar

Ja, ser faktisk at Hotel Meracus er det mest anbefalte hotellet på bookings.nl (og for de dagene jeg har sett på, rundt 40 dollar per natt - en luksus jeg vil unne meg de første dagene). Er enda så lenge til at slikt tar jeg om en stund. Bestille fly skal jeg nok gjøre så fort jeg kan, for å være "på vei" allerede nå.

Sjekket det med regntid i Hanoi, og i følge travelmarket står det at det regner ganske kraftig fra mai/juni (ca. 200-300 mm) og til og med september (http://www.travelmarket.no/Vietnam/VN/klima-vaer.htm). Ca. det samme sier albatros-travel. Har sett litt på oktober, men vil gjerne slippe å vente så lenge.

For å være ærlig kunne jeg gjerne tenkt meg å slippe gudiede turer, så forslaget om å reise på egenhånd til Cat Ba var et kjempeforslag.

Lenke til kommentar

Jepp, meracus er helt suverent. Om du følger litt med på booking-siden kan det hende du får det billigere og, kampanjer i ny og ned.

Ja jeg er helt enig, hold deg langt unna guidede turer. disse turene er ødeleggende for folk som deg og meg som liker å reise alene og utforske verden på egenhånd.

Det er ikke altfor mye som skjer i Catba altså, men denne dagen jeg hadde her var så ubeskrivelig bra nettopp fordi jeg slapp å være på cruise-båten. Det er likevel en fint sted, og om du etter formodning skulle like fjellklatring eller lignende er det et eget hotell for slike aktiviteter. Snakket med folk som var veldig fornøyde med dette. (husker ikke hva dette hotellet het, men du finner det nok om du googler "catba/klatring"....) kanskje du finner en Lemur der også, finnes bare ca 78stk av de i verden..(;

min dag i Catba gikk ut på å rusle rundt, spise mat og drikke øl(:

Jeg kosa meg sinnsykt i gamlebyen i Hanoi jeg da, og har masse ferie til gode..savner det såpass at jeg kanskje tar en 2-ukers der igjen allered i år(:

med tanke på fly : jeg fløy med aeroflot, via Moskva og var veldig fornøyd med det. flyplassen både i Moskva og i Hanoi er veldig enkle å finne ut av, så prøv å finne fly uten altfor mye ventetid i Moskva. (1.5-2 timer holder, du må gjennom et par kontroller + stå litt i kø)

Jeg fikk reisen for 5.200kr ved å flytte avreisedatoen litt frem og tilbake, ellers lå billettene til rundt 7000kr.

Lenke til kommentar

For øvrig : om du bestiller rom på Meracus vil du få en mail fra de med spørsmål om de skal hente deg på flyplassen i Hanoi. De står da med et skilt med navnet ditt på, slik som i 80-90-talls filmer.

dette tar de 18dollar for og er ikke noe å nøle med å takke ja til. da vet du at du kommer frem til rett sted, enkelt og greit.

jeg brukte dette fra Hanoi til flyplassen da jeg skulle hjem.

fra flyplassen til Hanoi tok jeg vanlig drosje, og det var bare mas. De skulle ha 30 dollar, men jeg fikk pruta det ned til 20. kunne sikkert pruta mer, men man er sliten og vet ikke helt hvordan ting fungerer.

drosjeturen er på en drøy time (35km) og er en opplevelse i seg selv...vanvittig trafikk(:

Lenke til kommentar

1 time, 18 dollar: ja, takk!

Sett at flytiden varierer enormt, ettersom det noen dager er lang ventetid i Moskva. Sett differ på 20 timer, så jeg må se hva jeg får billigst/kjappest. Mener å huske at jeg fant en dato hvor reisa og selve flytiden var ganske lik, da det var meget lite venting på mellomlandingen. Prisen var vel rundt 5.000-5.500 kr.

Tenker meg en tur hvor jeg tar mye som det kommer. Vil ikke mase meg igjennom landet for å se mest mulig, men nyte det jeg gjør, og finne ut av ting underveis. Men det er veldig greit å vite hva man KAN gjøre, så jeg slipper å bruke mye tid der nede på å finne ting å gjøre. Men har sett ut en del chille kvelder, og avslapning.

Føler de rundt meg begynner å bli rimelig lei alt snakket om Vietnam, så de vil vel ha meg vekk så fort som mulig :p Gleder meg i alle fall noe helt enormt!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Forøvrig er det bare å melde seg på som "fellow" reisende, om det er noen som har samme tanke som meg, men som enda ikke har funnet reiseselskap.

Følt meg som et håndballag som tjener inn kroner på lodd, men har endelig fått inn nok kroner til å gjøre drømmen til virkelighet. Viste seg at mormor har ønsket en tur til Vietnam siden krigen for 500 år siden (her: i forhold til vestlige turister(?)), å spons er på sin rette gate B.

Igjen, tenkt tanken, fra de mange interrail-planene, at en reisekompis kunne vært noe. Kunne evt. reist til hvert vårt om vi skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Må nesten beskrive meg selv, om en evt. ryggwekk kommer på "trå'n".

Ting som beskriver meg er:

Først og fremst.. fanatisk fotballiodiot (LSK), men det skal jeg klare å holde meg unna, med unntak av noen få artifacts.. Elsker å reise (of c?), reiser enkelt, har null behov for PC etc., vil gjerne (som jeg før har gjort i Norge), leve NÅ, og ikke AV ting/folk.

Lenke til kommentar

hehe :green:

Flott at du har fått inn kronene! Da er det bare å få ut fingeren og bestille reisen. Jeg gikk rundt og vurderte det i over 5 år før jeg fikk ut fingeren....men når reisen først var bestilt, forandret det meste seg og jeg angret på at det tok så lang tid.

Nå, etter min første tur, har jeg virkelig fått blod på tann og har savnet vietnam helt siden jeg kom hjem..

har derfor bestemt meg for en tur til, med start/slutt i Hanoi hvor jeg trivdes så godt og en tur ned til Hoi An. Det var det stedet jeg siktet meg inn på før jeg reiste, men det eneste stedet jeg aldri kom meg til(:

Kanskje ta midtuka i reisen der.

Jeg har vurdert å dra i februar/mars som er en fin tid der nede (vurderer fremdeles), men det er midt i høysesongen til luftpistolskytinga mi... :hmm: ...så, jeg tror heller jeg skal spørre sjefen om å få ferie uke 32-34 (august). Det er lenge til, men een langtur i året får nesten være nok for denna karen nå. Dessuten er det veldig digg å ha en slik ferdig-bestilt tur i bakhodet.

Ser at flyreisen ligger på 4900kr nå, om man bestiller tur i august (på kelko, flyselskap Aeroflot som jeg reiste med sist)

Husk, det kan være en litt vemmelig følelse å sitte her hjemme og tenke på at man skal reise så langt helt alene. Jeg vet alt om det, men har erfart at når man først kommer dit at man skal dra, er det ikke noe problem. Men det er klart, det er ikke alle som er skapt for slikt, det kan jeg også forstå.

Bare ikke la det hindre deg i å reise, for du treffer folk der nede, overalt, og du lærer og opplever vanvittig mye om deg selv og verden underveis. Vietnam er et utrolig bra sted å dra til, og alle er umennesklig snille og hjelpsomme - både vietnameserne og de reisende du etterhvert treffer på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...