Pål08 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) God dag alle sammen! Jeg skal begynne på VG3 til høsten og neste året skal jeg mest sannsynligvis begynne på et studium (siv.ingeniør NTNU). Derfor har jeg i den andelding behov for en ny pc. Følgende er aktuelt: - Lett og tynn - Bra ytelse - Høyoppløst skjerm (13'' eller 15'') - 512 GB lagringsplass skal holde - Høy batterilevetid - Skal ikke brukes til spill - Maks pris er rundt 13000-14000kr I utgangspunktet så skal PCen brukes bare til skolearbeid, surfing, filmer, fritid, musikk. Altså ingen tung belastning. Med tenke på studietiden så vil jeg mest sannsylgvis trenge at pc'en skal være rimelig rask hvis jeg f.eks arbeider med noen lette programmer, surfer og hører på musikk samtidig. Jeg har aldri brukt en Mac/iOS før, men blir stadig mer og mer imponert av Apple og deres produkter. Så derfor har jeg i utgangspunktet lyst på enten Macbook Pro eller Macbook Air. (Har egentlig ventet på Macbook med Retina men prisene var skuffende). Men jeg er også åpent for Windows PC forslag. Asus UX31 er uaktuelt (dårlig touchpad og keyboard). Men med tenke på Mac produkter, hva som ville være best i min situasjon? Jeg foretrekker egentlig Air siden den er så lett og tynn, men er litt redd for ytelsen. Vil den være rask nok? Jeg vil ha en smooth og rask PC. Også hvordan er keyboard til Macbook Air? Som student vil jeg ha en god og behagelig keyboard. Hvordan er overgangen fra Windows til OSX? Er det noe å bekymre seg for? Også sånn generelt blir det dyrt å eie en Mac, med tenke på ekstra tilbehør, apps, programvare? Jeg ser frem til deres forslag og tips. Alle bidrag blir positivt motatt. Takk på forhånd! Endret 6. august 2012 av Pål08 Lenke til kommentar
medlem-250267 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Skal du kun bruke den til det du beskriver der, ser jeg ikke nytte i at du bruker så mye penger på en PC. Ville heller ikke anbefalt å bruke Mac i den sammenhengen, med mindre du blir å arbeide med redigeringsprogrammer for film og bilde/grafikk. (<- Kan gjøres like bra på en PC med Windows, IMO). Macbook's er overpriset i forhold til programvaren og ytelsen, selv om de har et godt utseende, og et rent OS. Om du nå virkelig har lyst på Mac, er jo denne dyr fra før av, men også tillegsutstyret er dyrt. Småkabler o.l. spesielt. Når det gjelder disse er det like greit å bestille gode kopier/erstatninger fra andre sider som fungerer like bra, men som er mye billigere. Når det gjelder programvaren, så ligger det en god del på OSX fra før, men med dine studier vil du sikkert ha behov for å kjøpe andre programmer, om du ikke får dette dekt av skolen. Pris på programvarer er vanskelig å fastslå, avhengig av hva du skal ha. Er også en god del som piratkopierer disse, da det vistnok er ganske enkelt. Selvsagt er dette ulovlig. Overgangen fra Mac til PC, går fort og du er raskt inne i hvordan ting er og fungerer. Skulle du lure på noe, står det meste beskrevet på nettet, så er bare å søke litt rundt. -Sunny Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Må du ha mac så er Macbook Air 13" tingen, ingen ved siden (av andre macs, that is.) Lenke til kommentar
vitty Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) ux31 er forresten nylig fornyet med bedre touch pad og tastatur. (ux31A og UX32VD). SSD ville jeg si er et must. Natt og dag. Har du prøvd SSD så går du ikke tilbake:P Alternative windows maskiner er samsung 900/700 Har forresten Asus UX32VD med SSD selv og er veldig fornøyd. Nydelig skjerm som knuser alt jeg har sett av skjermer på 13 tommere. tastaturet er upåklagelig. Touch pad'n er ikke like god som på en mac. Jeg har ikke opplevd bedre på win maskiner så jeg skal ikke klage men den kan virke litt billig. Ut over det så er touch pad'n uplåklagelig i bruk. Maskinen kan videre oppgraderes med mer minne og SSD etc. Skal du videre drive med noen tyngre tegneprogrammer etc. etc. så kommer dedikert skjermkort og mulighet til oppgradering av minne godt med. Edit: skriveleif Endret 7. august 2012 av vitty Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Det du beskriver er en 13" Macbook Air. - 7 timers batteridrift (slipper å dra med lader) - Beste touchpaden som finnes til bærbar (slipper å ta med mus) - Så liten og nett at du med glede tar den med deg over alt For 14 000 får du en topp-specet Air med 240GB ssd og oppgradert prosessor. Jeg er muligens litt biased, i og med at jeg har en selv, men fy f***, sjelden har jeg vært mer fornøyd med et produkt. Du kan jo kjøpe en Air og se om du liker den. De holder seg meget godt i pris om du velger å selge den igjen etter et par måneder, om du mot formodning vil ha en Asus/Samsung i stedet. edit: Kan jo nevne at jeg for inntil ett år siden var meget, meget anti-Apple. Skulle hvert fall ikke ha iPhone, iPod eller iPad. Nå har jeg iPhone og Macbook Air, og begge produktene er en fryd å bruke sammen Endret 7. august 2012 av MDCCLXXVI Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Husk nå på at Apple Air og Apple Pro Retina er vanskelig å oppgradere, Air kan vel bytte SSD i følge 2012 MacBook Air's SSD men å bestille fra utlandet kan raskt bli dyrt, så det er lurt å vite på forhånd hvor god prosessor, ram og SSD man trenger. Godt mulig Apple produkter holder seg høyere pris en PC, men prisen faller nok minst 1000 kr etter noen måneder siden de fleste som kjøper Apple bryr seg lite om pris, men det finnes jo unntak også her. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Klart en taper et par tusenlapper om man selger en brukt PC. Men Macbooks er jo, slik jeg ser det, et ganske hett produkt på bruktmarkedet. Derfor er ikke det innledende tapet så stort, ettersom etterspørselen er høy. Kan jo også nevne at det eneste adapteret jeg har kjøpt til min Air er en display port -> HDMI. Hva mer trenger man? Optiske medier brukes nesten ikke lenger. Samme med kablet nettverk. edit: Nyeste 13" Air med oppgradert prosessor (i7 2GHz med 3.2 tubro), 8GB ram og 256GB SSD koster 13 200 med studentrabatt. Klarer man seg med i5 1.8GHz og 4GB ram er prisen 11 700. Endret 7. august 2012 av MDCCLXXVI Lenke til kommentar
Pål08 Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Tusen takk for alle svarene dine. Jeg lurer på hvordan vil Air opperere til de oppgavene som jeg har nevnt? Vil den være rask nok? Også som en student er det greit med en 13'' eller er det en stor fordel å ha en 15''? Fortsett kan ikke bestem meg om det blir Air eller Pro.. Hvordan er keyboard til Macbook Air, er den like bra som Macbook Pros? Til slutt er det kanskje litt dum spørsmål med er Flash det samme som SSD hos an Air? Lenke til kommentar
Racazar Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 I disse dager vil jeg STERKT anbefale deg å kjøpe pc med SSD. Uansett hva valget blir, men da blir det kanskje litt dyrt med 512GB lagringsplass! Apple tar 8000 for en sånn harddisk. Jeg anbefaler enten den beste Macbook Air 13" med 256 GB lagringsplass SSD/Flash (flash og ssd er det samme), eller den "dårligste" Macbook Pro med 256 GB SSD hvis du vil ha den ekstra prosessorkraften, men får også med litt vekt og tyngde + cd rom og flere tilkoblinger. Til ditt bruk ser jeg egentlig ikke nødvendigheten for en pc til 13-14 000. En Macbook Air 13" til 12 490,- vil holde masse Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Du kan ta en titt på Lenovo ThinkPad E530. Ikke så liten og lett, men en meget god all-rounder til prisen. Matt skjerm 1600x900, NVIDIA GeForce GT 630M / Intel HD Graphics 4000 - 2 GB, 750GB hybriddisk, siste generasjon 4-kjerner Intel Core i7 og grei batteritid. Alt dette til en overkommelig pris. Tror også du vil finne denne bedre egnet til ditt videre studiefelt http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=290554&banid=hwpg# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå