GCardinal Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 ... Hvordan er det å bearbeide scannete filer? Har aldri funnet noe særlig godt verktøy for å fikse / redigere .stl filer (lider av impulskjøp desverre). Hehe, høres ut som et kjent fenomen nei... aldri hørt om Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 Bestilt meg en 3D Sense scanner. Men litt usikker på om jeg vil beholde den eller ei. Vi får se. Vel, da var den i hus. Kan vel egentlig slå fast etter noen minutters bruk at dette er det største tullet jeg har brukt penger(3999,-) på. Programmet fungerte ikke på Windows 10 (forståelig da det er et beta OS). Samme om jeg satt til Windows 7 eller 8 kompabilitet. Så da installerte jeg det på min Macbook, hvor jeg så måtte aktivere scanneren online, før jeg kunne starte programmet. Noe som tok litt tid, da aktiveringskoden jeg fikk ikke fungerte. Når jeg da endelig kom inn i programmet, så var det relativt rett frem. Når man da startet scanne prosessen, så gikk det relativt greit, men den mistet trackingen veldig fort. Var veldig vanskelig og finne tilbake til posisjonen man hadde når man mistet den, så det endte med at jeg måtte starte scanneprosessen på nytt flere ganger. Og da var det ikke bare trykke på "restart". Man må gå helt tilbake til hovedmenyen, velge Om det er Menneske eller Objekt, så velge om det er liten, medium eller stort objekt man vil scanne, så starte scanningen igjen. De burde absolutt hatt en enkel "restart"-knapp. Skulle også prøve og scanne RC Dronen min, hvor det startet greit, men så plutselig ble modellen litt dobbel scannet, slik at den plutselig fikk 2 armer isteden for 1, kroppen ble noe dobbelt osv. Noe som resulterte at man måtte starte helt på nytt igjen. Noe som er litt tidkrevende, da man må scanne veldig langsomt for at den i det heletatt skal fange opp noe som helst. Oppløsningen på det man scanner var også noe lavere enn hva jeg forventet. Ellers, så var den kablet med USB (noe jeg visste på forhånd), men er litt tungvindt når man skal gå rundt et litt større objekt. USB kabelen var noe lang (rundt 2,5 meter tipper jeg), men fremdeles for kort. Selve scanneren veier noen få gram og føles veldig billig ut. Til sammenligning så føles det ut som et lite print med 5% infill. Så noe positivt. testet "hode scan", som fungerte overraskende bra. Men nå var jeg alene her så fikk ikke ordentlig test. Men det jeg fikk testet så scannet den relativt bra, selvom oppløsningen var noe lav. De hullene man ofte fikk kunne man "reparere" i softwaren, selvom det ikke alltid ble helt perfekt. Den funksjonen er kanskje litt kulere om man scanner, så sender filen til shapeways. Man kan da få printet i full farger tilbake. Nå testet jeg kun Mac versjonen. aner ikke om Windows versjonen er bedre \ enklere. Overall, så er dette en scanner som absolutt ikke er verdt 4000kr. Kanskje 6-1000kr, toppen 1500kr. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) ... Stor takk for tilbakemeldingen på den - sparte meg for en del kroner der! Du bekrefter også det jeg fryktet mest - at de har tatt det valget og gjort software "tilgjengelig for alle" - nesten litt sånt barnevenlig versjon. Jeg hadde samme problemet med Cricut Explore - en fabelaktig plotter som kunne lett skjere materialer på 3mm super reint og perfekt - men man kunne kun bruke den gjennom nettleseren og kun online - og det ble bare så latterlig barnlig at jeg måtte selge den. Og var ingen mulighet til å bruke den på PC direkte - selv om den hadde både USB og Bluetooth. Så endte opp med å selge den kjapt... Tror jeg skal prøve å bygge denne her: http://www.thingiverse.com/thing:740357 Edit: Hadde vært veldig gøy å sett en scan fra den! Endret 27. mai 2015 av GCardinal Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Har egentlig pakket den ned i esken igjen, men kan se om jeg kan ta et par testscans imorgen igjen når det er litt lysere også. Edit: Den 3d scanneren fra thingiverse der ser absolutt lovende ut ja. Vet du hvor mye elektronikken koster m/ laser ol? Endret 27. mai 2015 av Merko. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) ... Fant denne her - http://www.bq.com/gb/placa-zum-bt- men mulig våre Kinesiske-comrades har noe kopier feil! Men ikke så gærn pris egentlig, tror man vil få det heile for langt unna 1000,- kr Her er foresten bildet av Wanhao Duplicator i3 fra 3D gruppa på facebook: Kan ikke si noe annet enn at jeg er imponert. Selv om extruder er helt ræva - så er bare den framen der verdt den prisen de ber om. Virkelig upgrade fra acrylic. Endret 27. mai 2015 av GCardinal Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 Nice. Tror jaggu jeg skal printe meg en 3D scanner. Prisen var ikke gal i det hele tatt! Ser solid ut den printeren fra Wanhao ja. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) ... Sorry ga feil informasjon i siste post. For å få den scannere til å fungere trenger du kun Arduino og denne shielden her http://diwo.bq.com/en/zum-scan-released/ Den virker ikke komplisert ikke det heile tatt - tror det er noe jeg kan klare å lodde sammen. Her er de mekaniske deler man trengder: http://diwo.bq.com/en/ciclop-released-2/ I tillegg er det også behov for Logitech® C270 camera Edit: Og på youtube er det video av den brukt samme med RAMPS Edit2: Det er også mulig med Arduino CNC shield som virker som den billigste alternativet https://github.com/snhack/horus-fw Har ellers kommet litt lengere på Y Carriage for Sunhokey Prusa i3 varianten: Og slikt er den midlertidig påmontert: Mangler fortsatt 2 bearing og vifte til hotend for å få testet den. Men alle hul og alt ser ut å ha passet på første forsøk Viften og viftekanalen holdes sammen med M3 uten mutter. Endret 24. november 2018 av Countryman Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Hvis noen skulle "hyre" dere til å lage en modell, hvor mye ville dere tatt da? Hadde dere bare gått etter hvor mye filament dere hadde brukt om kunden hadde lagd tegning klar for printeren deres? Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Sikker feil plass og tråd men fant ikke noen tråder om det og vet mange har peiling her så spør her.. Lurte på om dette var noe gode greier eller om det bare er Jalla? Kan det kutte igjennom ting eller skriver det bare på ting? gjerne si ifra hvis det er en egen tråd om dette http://m.banggood.com/500mW-Desktop-DIY-Violet-Laser-Engraving-Machine-Picture-CNC-Printer-p-969324.html?utm_design=28&utm_source=emailvision&utm_medium=mailad194_all&utm_campaign=newsletter&utm_content=Misue Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 ... Mekanikken fungerer nok helt greit - når det gjelder laser er det bare å google 500mW laser eller søke på youtube så ser du hva den klarer å gravere / kutte. ... Litt avhengig av vanskelighets grad - men jeg kan gjerne se på det. Om du ikke er komfortabel med å dele den her kan du enten sende PM til meg eller epost til [email protected] Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 ... okay fant ut at den kan kutt hvis den går mange gonger nok men tror den er hovedsaklig til å brenne inn i tre med.. står jo forsåvid også dette på siden da.. Laser Engraving Machine Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Jaaa! Dette her er fantatisk: http://www.clasohlson.com/no/Plast-till-3D-skrivare-38-7104,-Robox/Pr387107001 Classeren med ABS og PLA filament. Det er bare über-digg! og de har det på lager også Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 Litt stiv pris, men ja, kjekt at de også har det nå Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Litt stiv pris, men ja, kjekt at de også har det nå Njah også er det ikke 1kg - mer ca. 0.7kg - men for meg er det supert at jeg kan bare gå å hente sånt i butikk på vei hjem fra jobben. Ddigitalimpuls i Oslo selger Verbatim - det er 1kg og det er 429,- kr / spool - og det er veldig stivt. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 (endret) Komplett selger også Verbatim til 390,- \ kg Edit: Pris pr meter: Digi: 1.2844Clas: 1.2457Komplett: 1.1676 Digitalimpulse er ikke veeldig mye dyrere enn clas ohlson, men komplett er vinneren. er ikke snakk om mye penger da. Endret 29. mai 2015 av Merko. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 ... Thumbs up! Også har vi denne her: http://www.multicom.no/technaxx-nunus-3d-printer-filament-pla-175mm-1kg-luminous-supl/cat-p/c/p7826743 Som jeg tror er desidert den billigste i Norge Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Komplett selger også Verbatim til 390,- \ kg Edit: Pris pr meter: Digi: 1.2844 Clas: 1.2457 Komplett: 1.1676 Digitalimpulse er ikke veeldig mye dyrere enn clas ohlson, men komplett er vinneren. er ikke snakk om mye penger da. 390kr per kg (Komplett) er vel ikke billig? Ikke like billig som multicom, men her har den til tieren mer: http://3dnet.no/collections/featured-1/products/pla-1-75 Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Hvis noen skulle "hyre" dere til å lage en modell, hvor mye ville dere tatt da? Hadde dere bare gått etter hvor mye filament dere hadde brukt om kunden hadde lagd tegning klar for printeren deres? Hadde tatt filamentpris + litt ekstra. Det tar jo litt tid å stille inn printen, i tillegg til slitasje og mulig feilprint. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 ... Har kjøpt fra 3dnet og kvaliteten var elendig. Se f.eks.: https://www.dropbox.com/sh/jdgbelkvdmdvjih/AABAsE-SFsR5GKXK5SMR66pHa?dl=0 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 Jepp. prisen er kanskje lav, men det er også kvaliteten i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå