Jod-R Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Klarte ikke å holde meg og gikk på impuls kjøp av Prusa i3 fra aliexpress Virker veldig greit, godt dokumentert, følgte med absolutt alle verktøy og ting man trenger for å sette opp. Deler virker å være av meget god kvalitet. Tenkte at siden printeren er i gjennomsiktig akrylplast så kan man gjøre den litt clean, så tok frem paracord og sleavet kabler: Bilde 12.05.15, 23.04.03.jpg Høyest unødvendig, men jeg syns det er litt kult Hva kostet den, sånn totalt sett levert hjem. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 ... Fra 3000 til 4000 avhengig av porto, dollar kurs og hvor "heldig" man er med tollen. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Det var ikke så galt hvis det er kvalitet på de. Med en sånn pris så kanskje det blir en 3d printer her i huset og etterhvert. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 da er endelig jeg ferdig med og bygge min velleman k8200 også,mangler bare og bestille kontrollpanel og glassplate. bestillte disse teflon sylindrene fra en butikk i Italia,ettersom multi supply ikke viste om man fikk kjøpt de løs vekt fra velleman,så kjøpte 2stk og ark til og lime på printplaten. var litt spent på loddingen når jeg skulle måle NTC Thermistor med multimeteret,men målingen var det den skulle være,så da er i det minste 2 loddinger bra Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Fullførste build og fikk ut et par test prints. Her er en liten video: Ser ut som jeg enten fikk defekt hotend eller så har jeg gjort noe feil - men plastikken kommer ut fra andre steder enn selve nozzle mens den printer. Ikke store mengder - men ser ikke så pent ut. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 var det ikke noe lodding på prusaen? har du skrudd igjen kobberdelene hardt nok?tenker på endelokket hvor plastikken kommer ut,står i beskrivelsen på printeren min,om disse delene ikke skrus hardt nok igjen,så vil det lekke plast Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 var det ikke noe lodding på prusaen? har du skrudd igjen kobberdelene hardt nok?tenker på endelokket hvor plastikken kommer ut,står i beskrivelsen på printeren min,om disse delene ikke skrus hardt nok igjen,så vil det lekke plast Nei var ikke noe lodding - men jeg liker å lodde - så kommer til å lodde litt frivilig Yes, helt riktig det du sier. Dobbelt sjekket ikke den biten før jeg kjørte i gang - og i kinesiske tutorial så nevnte de ikke noe om det. Siden jeg oppdaget det så pass seint er det nokså håpløst å fikse det nå. Bestilte ny i dag. Man lærer noe hver dag Heile extruder er ganske elendig designet - har luft på +/- 4mm fra side til side - SCS8UU er ganske lause på "guide rod". Så blir nok nødt til å redesigne den. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 17. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2015 Da har jeg gått til innkjøp av sparkel og spraysparkel. Så må jeg etterhvert lære meg litt små lakkering ol. Så får vi se om jeg kan printe noe som blir fint til slutt.. 1 Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Noen som har bestilt fra Micro3d som har fått sin? Bestilte for 7-8 mnd siden og begynner på bli litt lei av å vente :-) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 19. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2015 Noen som har bestilt fra Micro3d som har fått sin? Bestilte for 7-8 mnd siden og begynner på bli litt lei av å vente :-) Var det via Kickstarter? Ser iallefall på youtube at folk finn sin i Mars. Kanskje purre på dem? Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Har tatt meg litt frihet og laget en gruppe for 3D-printing på Facebook https://www.facebook.com/groups/687742354684995/ Bli gjerne med - syns det er litt lavere terskel for å poste på Facebook og man kan dele ting litt kjappere. Lenke til kommentar
djmathisen Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Det er allerede en gruppe på facebook for 3d printing i norge: https://www.facebook.com/groups/3DPrinterNorge/ Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Det er allerede en gruppe på facebook for 3d printing i norge: https://www.facebook.com/groups/3DPrinterNorge/ ahh okay har søkt og søkt etter den, men fant aldri. prøvde å melde meg inn nå Er blitt medlem nå, kan ikke si at jeg liker den gruppen. Veldig mye reklame og eksterne lenker - jeg ser for meg en gruppe der medlemer deler de tingene de 3D printer, gjerne ting de jobber med å designet selv. Endret 24. november 2018 av Countryman Lenke til kommentar
djmathisen Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Er blitt medlem nå, kan ikke si at jeg liker den gruppen. Veldig mye reklame og eksterne lenker - jeg ser for meg en gruppe der medlemer deler de tingene de 3D printer, gjerne ting de jobber med å designet selv. Litt eksterne lenker blir det vel altid uansett. Det blir diskutert alt som omhandler 3D printing, så da blir det jo fort linking til andre sider som selger. Reklame? Var en periode andre brukere som kun ble medlem for å promotere sine printere. Men tror det har blitt ryddet opp i. Men ja, savner en side der folk deler det de har printet og designet. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 ... Jupp absolutt, akkurat det jeg tenkte på. "Reklame" i form av bitraf treff, nye printere, filament osv. Det er ting jeg tror folk kan finne ut av andre steder. Kort sagt litt mer fokusert gruppe som går på det med bruken av 3D printer og ikke bygging / anskaffelse som jeg føler er fokuset på den gruppen som eksisterer. Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Noen som har bestilt fra Micro3d som har fått sin? Bestilte for 7-8 mnd siden og begynner på bli litt lei av å vente :-) Min ligger i tollen i Oslo nå, og jeg vet om i hvertfall to andre nordmenn som har fått sin. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Da har jeg fått pakke med lineær rails, stepper drivere, kulelagere, skruer, timingbelts, pulleys, osv. i posten. Har tenkt til å bygge min egen printer med litt størrelse (alle lineærføringene er 12 x 700 mm herdede lineærførings stenger så vandringen i alle 3 akser blir litt mindre enn det) og bruker pololu stepper drivere og har tenkt til å bruke en modifisert utgave av marlin som kan kjøre på teensy istedenfor ardiuno. Ekstruder/hotend har jeg ikke kjøpt enda, men jeg kommer nok til å kjøpe noe ferdig her (å dreie og frese noe selv av aluminium blir sikkert ikke like bra som det man får kjøpt ferdig). Buildplate kommer jeg nok til å få skjært til en glassplate hos en lokal glassmester når det kommer så langt og jeg har tenkt til å ha oppvarmet bed og noe pleksiglassplater for å lukke printeren for å holde varmen og lukten inne. Printeren blir en vanlig XYZ akse printer lignende ultimaker sitt konsept. Jeg vurderte å bygge en delta type, men så ikke helt den store fordelen med det så gikk bort fra det. Den største CNC fresen jeg har hjemme har for lite arbeidsområde i Y-akse retningen til å kutte ut platene til printeren (den har bare 520 mm vandring i Y-aksen) så jeg får se hvordan jeg løser det. Kanskje man kan bruke bitraf sin nye shopbot? Hvor stort arbeidsområde har den? Får se om jeg kanskje skal poste en byggetråd når jeg kommer i gang med byggingen (har en bod utenfor huset jeg må lage ferdig til mine andre maskiner først før jeg kan begynne å bygge 3D printeren). Endret 21. mai 2015 av flesvik Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Vil bare minne dere på at det er en IRC kanal med navnet #reprap.no på freenode for de av dere som fremdeles bruker IRC Kanalen blir ikke akkurat større med årene, så fint om det kommer inn noe nytt blod også Man kan også bruke nettleseren via denne addressen > http://webchat.freenode.net/?channels=#reprap.no&uio=d4 Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 hei! jeg har lyst å kjøpe 3D printer og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt?? lurer på om det er beste å kjøpe alle delene selv eller kit, eller om det er best å kjøpe ferdigbygd? liker å ille med elektronikk så tror det hadde vært gøy å prøve å bygge en 3D printer.. lurte også på hva jeg må se etter i en 3D printer? bra og dårlige ting? har funnet denne men vet ikke om den er "god" eller bare jalla? http://www.ebay.com/itm/Geeetech-Acrylic-Prusa-I3-Dual-extruder-MK8-Unassembled-3D-Printer-kit-LCD2004-/231516556972?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35e7764eac Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) hei! jeg har lyst å kjøpe 3D printer og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt?? lurer på om det er beste å kjøpe alle delene selv eller kit, eller om det er best å kjøpe ferdigbygd? liker å ille med elektronikk så tror det hadde vært gøy å prøve å bygge en 3D printer.. lurte også på hva jeg må se etter i en 3D printer? bra og dårlige ting? har funnet denne men vet ikke om den er "god" eller bare jalla? http://www.ebay.com/itm/Geeetech-Acrylic-Prusa-I3-Dual-extruder-MK8-Unassembled-3D-Printer-kit-LCD2004-/231516556972?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35e7764eac Prusa er vel en velkjent utgave, så det skal være lett å få hjelp av communitiet der ute hvis det er noe du lurer på. Nå er jeg nybegynner selv, men ut ifra det jeg vet, så er de med akrylramme litt mer "fleksible" enn de av f.eks metall. Det kan slå negativt ut, men usikker på om det har noe å si for oss nybegynnere. Ellers har den du ser på dobbel ekstruder, slik at du kan printer to forskjellige farger eller materialer. Det er kult, men trenger du det? Det fordyrer og kompliserer hvis du ikke er dreven i gamet. Du kan sikkert oppgradere senere også hvis ønskelig. Selv har jeg bestilt meg en wanhao i3 ferdig montert. Stålramme, og visstnok kvalitetskomponenter. Den kan du få for ca 400$ men da mister du "sjarmen" med å skru sammen selv. Den har også bare en ekstruder. Men, den har oppvarmet printerbed som er en fordel ved f.eks ABS printing. Endret 22. mai 2015 av Trazor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå