Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva endte du opp med i pris på det kittet fra aliexpress? Moms frakt osv :)

2800kr :)

 

Var skrevet lav moms på den. Overrasket at den gikk i gjennom.

 

Heisann!

 

Driver å kalibrer og leker med printeren og ha et spørsmål.

 

Stp per mm på bowden extruderen min er 83,7 og når jeg ber den spytte ut 150mm plast, trekker den bare 130mm.

 

Er dette noe jeg burde endre på? Fugte en guide og etter den burde Stp per mm være 64. Stemmer dette?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Driver å kalibrer og leker med printeren og ha et spørsmål.

 

Stp per mm på bowden extruderen min er 83,7 og når jeg ber den spytte ut 150mm plast, trekker den bare 130mm.

 

Er dette noe jeg burde endre på? Fugte en guide og etter den burde Stp per mm være 64. Stemmer dette?

 

Sjekk gjerne denne her:

Lenke til kommentar

 

Heisann!

 

Driver å kalibrer og leker med printeren og ha et spørsmål.

 

Stp per mm på bowden extruderen min er 83,7 og når jeg ber den spytte ut 150mm plast, trekker den bare 130mm.

 

Er dette noe jeg burde endre på? Fugte en guide og etter den burde Stp per mm være 64. Stemmer dette?

 

Sjekk gjerne denne her:

 

Er den jeg har sett på. Lurte bare om mine tall stemmer?

 

Edit: La en 64, men da ble det spyttet ut mindre :s

 

Her er et bilde av siste print.

 

Er noe som er galt. Muligens at det er plasten som blir holdt igjen noen steder?

 

Har en veldig provisorisk holder til rullen. Hva tror dere er feil?

 

Stort bilde:

 

 

2qn42mt.jpg

 

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

litt rundt denne tråden, er CNC og det som er rundt det innafor på denne tråden eller skal vi kjøre på med eget CNC-tråd?.. :shrug:

Ikke vondt ment mot de som publiserer CNC-innhold her, men er vel kanskje best med en egen CNC-tråd.

 

3D printing blir mer og mer populært, det gjør også CNC på sikt. Da er det nok greit med 2 egne tråder hvor folk får all informasjon som dem trenger når de skal lese seg opp om det, eller bare jatte med i trådene. :)

 

3D Printing og CNC er jo forsåvidt 2 forskjellige ting, selvom de kan sammenlignes noe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de fleste holder det med å se på GCoden som blir generert for et enkelt objekt (la oss si et rektangel med kun ett lag og enkel tykkelse). Da innser du at dette har du ikke lyst til å gjøre for hånd. :)

 

hehe joda :) er bare noen jeg testet her om dagen, og syns det var litt fascinerende - og ikke minst så var det lærerikt og god måte å bli ekstra godt kjent med printeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, nå har jeg lest endel i denne tråden (og mange andre steder) om 3D-printere og har konkludert med at det er noe man "trenger". (som sikkert flere her inne kan kjenne seg igjen i :wee: )

 

Så kommer det store spørsmålet; Hvilken printer skal man kjøpe?

 

Jeg har sett på en Rostock MAX v2 det virker for meg som at denne printeren er solid, og har er stort byggevolum for en printer som koster mindre enn 10 000 kroner inkludert moms (ikke beregnet frakt).

 

Er det noen her som har erfaring med denne, eller andre delta printere?

 

Eventuelt, er det noen som har andre anbefalinger av en printer under 10K kroner?

 

Jeg ser også at det stadig vekk kommer ut nye printere, så det er kanskje noe som er verdt å vente på?

 

Setter stor pris på innspill :)

 

Lenke til kommentar

Min første 3D printer (Solidoodle 2) kostet vel rundt 3000kr. Veldig mye moro for pengene.

 

Idag har det jo kommet såpass mye at jeg har ikke satt meg helt inn i hva som er mest for pengene.

 

Har ikke helt bestemt meg om jeg skal fikse opp min Solidoodle 2, eller kjøpe en ny av annen fabrikat.

Printeren du linket til ser jo kjekk ut. Virker som den har stort byggevolum, spesielt i høyden.

Lenke til kommentar

Hvis Solidoodle 2 var en god printer, så er det kanskje riktig å anta at Solidoodle 4 kan være et godt alternativ som første printer :)

og prisen på 600 dollar er heller ikke avskrekkende.

 

En av grunnene til at jeg har helt mer mot Rostock printeren er at den kommer som et byggesett, jeg innbiller meg at man vil få mer for pengene hvis man er villig til å investere arbeidstimene for å sette den sammen. (for den printeren går det fort mer enn 20 timer).

 

Men dette er bare en teori fra min side da jeg har null erfaring med 3D printing :hmm:

Lenke til kommentar

Er nok en god del billigere om man bygger selv.

 

Ulempen er jo den evige byggeprosessen og kalibreringen som må til i etterkant.

Men om man vil dette så er det jo en fin læringskurve uansett.

 

Canon har jo startet med 3D printere (utgiver for 3D systems), så vil se litt på hva prisene der blir

http://www.canon.co.uk/printers/3d-printers/desktop/projet-1200/

 

Ellers er vel både HP og Epson rett rundt hjørnet med forbruker printere. forhåpentligvis :)

 

Føler vi er rett på overgangen til litt mer avanserte 3d printere, som ikke bruker PLA\ABS lenger, men gjerne pulver eller noe. Til forbrukerpris.

Lenke til kommentar

...

Har ikke erfaring med Delta - men er mange som bruker de som førstegangsprintere. Spesielt enn del på youtube - dog usikkert om de er sponset :)

 

Jeg kan anbefale printere fra http://store.makerstoolworks.com/

 

Fordel med å bygge selv - nesten uansett hvordan det blir - er at man kan lett fikse og oppgradere ting selv :)

 

Gjennom min siste ferden i CNC verden, kan jeg også si at det å ha god elektronikk gjør at stepper motorer beveger seg så å si lydløst og mye "mykere". Det er noe helt annet å ha et ARM 32bit kort vs Arduino basert sak. Her kan man nevne Azteeg, RepRapPro Duet, Smoothieboard osv. SD kortleser og skjer er gode ting å ha dersom man har planer om å printer ting som vil ta noen timer.

 

Det er også enn del kits som selges i Norge, f.eks. Velleman K8400 eller RepRapPro Ormerod 2

Lenke til kommentar

for en amatør som har i hvertfall 9 tommeltotter,er f.eks RepRapPro Ormerod 2 FDM 3D Printer Kit et bra kjøp?eller anbefales det en ferdigbygget pga kalibreringen for en nybegyner?

 

hva med de printerene de selger på dealextreme,er det et bra kjøp?noen som kanskje har kjøpt en her?og hva med kvaliteten på printingen?tenkte og bruke den til og lage deler for modelbygging,så er jo greit at kvaliteten er ganske bra,vet at man uansett på pusse delene for bra resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...