Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering fra meg:

Etter mye frem og tilbake med UPS har jeg fått Creatr HS fra Leapfrog - ventet bare sånt ca. et halvt år. Den var elendig pakket inn og bunnen på esken har bokstavelig talt falt ut Det førte til at printeren var på skrå i esken og det heile såg ganske kjipt ut.

Når jeg først fikk printeren satt opp, viste det seg at heatbed ikke klarte å nå høyere temperatur enn ca. 80 grader. Og det tok nesten en time å komme så langt.

Det er også veldig vanskelig å få platform i vater - føles som om det er noe bøyd ett eller aina sted.

Merket at ett av skruene som holdt pulley var litt løs - prøvde å skru den inn - hode falt rett av. Og nei jeg brukte ikke mye styrke og bare en liten M3 nøkkel.

Når det gjelder selve printeren så på tross av skjerm, kontroller osv (som egentlig Raspberry Pi) så er det kun mulig å utføre 2 ting - preheat printerhode og platform og starte / stoppe print. Det er ikke mulig å bevege verken plattform eller hode. Ikke engang mulig å senke plattform for å bytte filament. Så på tross av skjerm og kontroll hjul må man bruke PC / Mac for å styre den.

Det hadde forsovet fungert greit, men det er ikke mulig å printe direkte fra PC / Mac da prints ofte stopper eller bare ikke begynner i det heile tatt. Samme gcode lastet over på USB pinnen fungerer som den skal.

Det er utrolig slitsomt å bruke printer - når man kobler PC til så stopper printer å gjøre alt den gjør og går over i "tilkoblet-til-pc-modus" - så noe on-the-fly tilpasninger er ikke mulig...

Simplify 3D som følger med er ganske dårlig. Den henger langt etter både Makeware og Cura - selve første Makerware var bedre... For å ikke nevne at det er ganske kompleks instillingsmatrise som er ikke akkurat noe lett å bruke. Jeg har også fått tilsendt spesialt tilpassete profiler for akkurat min printer for Simplify 3D som de selv bruker. Det hjalp sånt ca. ingenting.

Arbeidsflyten er følgende:

- Koble til PC, senke buildplatform

- Starte preheat, vente ca. en halvtime for 45C for PLA

- Koble ut PC, lage gcode, skrive til USB pinnen

- Restarte printer, sette inn USB-pinnen

- Starte print

Klarer så vidt å printe i PLA, små modeller. ABS er det bare å glømme.

Har kontaktet Leapfrog flere gang, de er veldig hyggelig og alt det der, men de ville ikke ta printeren tilbake og har sendt meg nytt buildplatform og nye skruer. Så skal jeg få ett eller aina manual for å bytte ut de deler. Men siden skriveren er ikke opensource og absolutt ikke dokumentert vil jeg gjøre det meste i blinde og håpe på det beste.

Alt i alt så vil jeg si at dette er en printer som man bør kjøpe til sin største fiende slikt at den person kan fullstendig klikke i vinkel og forlate alt som heter 3D printer for evig tid.

Jeg har tidligere hatt Makebot Replicator Dual, Printrbot Simple Kit og MakersToolWorks Fusematic 3D - og kan med hånd på hjerte si at selv om denne ser best ut så er det absolutt den verste 3D-printer opplevelse jeg har noen gang opplevd. Med andre ord - ikke kjøp denne!

PS: Legger ved bildet av mitt beste print så langt:

post-7631-0-35329700-1417560988_thumb.jpg

http://www.thingiverse.com/thing:398548

Endret av GCardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen her som har prøvd å printe med nylon? Og testet styrken opp mot det tradisjonelle ABS eller PLA? Nylon skal jo være en del sterkere og med nye filament har de vel også fått passelig vedheft på underlag og blitt kvitt krymping/vridningsproblemene?

Jeg har printa litt Taulman 645 nylon på Printrbot'en min. Det var ganske vanskelig å få det til å fungere, men det var mest på grunn av problemer med extruderen.

Det jeg har hatt mest hell med når det gjelder festing på printbed har vært Tufnolpapir. Det fås visst i plater og, men jeg fikk papir av en annen som brukte det. Dessverre har jeg hatt mye problemer med krymping og vridning. Det er mulig det fungerer bedre med en lukket printer, men det har jeg ikke tilgang på.

De få tingene jeg har printa i nylon har vært veldig sterke, for eksempel denne. Det måtte veldig mye makt til for å rive den fra hverandre, jeg klarte ikke å rive delen i stykker sidelengs, men det ble til slutt en svikt mellom lagene. Det var etter en dag på messe hvor de fleste som kom bortom prøvde å ta og rive den i stykker :wee:

Lenke til kommentar

..

Takk for oppdateringen. Da styrer jeg unna denne..

Synd at du har så ekstremt uflaks når det kommer til 3D-printere.

hehe ja, begynner nesten å lure :) kan godt hende at det er bare meg.

Tror jeg kunne ha unngått mye trøbbel dersom de printere jeg satset på var open-source. Ultimaker, MendelMax eller Prusa med litt bedre hardware er det man bør satse per i dag syns jeg.

Alle 3D printere feiler - før eller seinere. Med open source kan man stressfritt fikse ting selv. Open source er helt avgjørende for et vellykkede 3D-printer drift.

Lenke til kommentar

Alle 3D printere feiler - før eller seinere. Med open source kan man stressfritt fikse ting selv. Open source er helt avgjørende for et vellykkede 3D-printer drift.

Aochi! Virkelig synd det der..

Feiler printerne etter hvert?

Jeg kan iallfall varmt anbefale mendelmax! Kjøpte min hos ultibots.com. Har ikke hatt noen problemer what so ever.

Har hatt printeren i ett halvannet år nå :) Den har sikkert gått noen tusen timer..

Eneste er at monteringsguiden er nesten lik null, så anbefales å ha litt peiling eller tålmodighet. Selv om jeg klarte meg fint med nada erfaring og bilder som fulgte med...

Lenke til kommentar

Printrbot'en min har også vært relativt driftssikker. I løpet av ~1.5 år har jeg hatt en mekanisk feil, og det var fordi jeg glemte å montere strekkavlastning på en kabel.

Hotendene skal visst være noe som går etter hvert, men ingen av de jeg har hatt har feilet.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har prøvd å printe med nylon? Og testet styrken opp mot det tradisjonelle ABS eller PLA? Nylon skal jo være en del sterkere og med nye filament har de vel også fått passelig vedheft på underlag og blitt kvitt krymping/vridningsproblemene?

Jeg har printa litt Taulman 645 nylon på Printrbot'en min. Det var ganske vanskelig å få det til å fungere, men det var mest på grunn av problemer med extruderen.

Det jeg har hatt mest hell med når det gjelder festing på printbed har vært Tufnolpapir. Det fås visst i plater og, men jeg fikk papir av en annen som brukte det. Dessverre har jeg hatt mye problemer med krymping og vridning. Det er mulig det fungerer bedre med en lukket printer, men det har jeg ikke tilgang på.

De få tingene jeg har printa i nylon har vært veldig sterke, for eksempel denne. Det måtte veldig mye makt til for å rive den fra hverandre, jeg klarte ikke å rive delen i stykker sidelengs, men det ble til slutt en svikt mellom lagene. Det var etter en dag på messe hvor de fleste som kom bortom prøvde å ta og rive den i stykker :wee:

Takker for info.

Den så veldig myk ut. Er nylon vesentlig mykere en f.eks ABS eller er det bare at den har veldig tynne vegger som gjør det?

Lenke til kommentar

Takker for info.

Den så veldig myk ut. Er nylon vesentlig mykere en f.eks ABS eller er det bare at den har veldig tynne vegger som gjør det?

Jeg har printa noen solide biter og, med tykkelse på 5-8mm. De er mye hardere enn vasen jeg viste, men kan fortsatt bøyes uten å gå i stykker.

Litt OT så har jeg printa masse pepperkakeformer som vi bakte med i går. Absolutt verdt å prøve hvis du har barn og/eller nerdete venner

post-16418-0-51908900-1417938118_thumb.jpg

post-16418-0-57128700-1417938119_thumb.jpg

post-16418-0-42464900-1417938120_thumb.jpg

post-16418-0-82775200-1417938121_thumb.jpg

post-16418-0-94655900-1417938122_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er det en spesiell grunn for at du har et omriss rundt formene?

Jeg har det rundt alt jeg printer, men det er viktigst på første del man printer. Det kjører ut en viss lengde filament sånn at man er sikker på at trykket i extruderen har fått utjevna seg når man begynner på utskriften.

Lenke til kommentar

Elfa kjører kraftig tilbud på WT200 printeren:

1085794-01.jpg

Før pris: 8768,- nå til 5195,-

Har ikke testet den, men syns tilbudet var ganske god.

Er det foresten noen som har erfaring med CNC ? F.eks. Shapeoko 2?

Fikk beskjed fra Leapfrg at de skal erstate Creatr HS med ny printer, men det tar selvsagt ett par mnd. Så i mellomtiden tenkte at jeg kunne prøve noe nytt og kaste meg på CNC - denne gangen selvbygd :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det foresten noen som har erfaring med CNC ? F.eks. Shapeoko 2?

Fikk beskjed fra Leapfrg at de skal erstate Creatr HS med ny printer, men det tar selvsagt ett par mnd. Så i mellomtiden tenkte at jeg kunne prøve noe nytt og kaste meg på CNC - denne gangen selvbygd :)

Jeg har 2 CNC maskiner hjemme. Og begge har jeg bygget selv, ikke kjøpt ferdig.

Det er en stor en laget i MDF og aluminiumplater som har et arbeidsområde på 920 x 520 x 200 mm i XYZ som jeg har laget helt fra grunnen av selv med noen steppermotorer, linjærføringer og kuleskruer fra Hong Kong og en vannkjølt 2,2 Kw spindelmotor med omformer fra Hong Kong. Denne bruker jeg til å frese treverk og plastikk på, men jeg har frest litt aluminium på den også.

Denne er i en såkallt "gantry" utføring med såkallt torsjonsboks konstruksjon av bordet og en kasse oppe og nede på den bevegelige gantry'en.

Også har jeg en Sieg X2 metallfres som jeg har konvertert til CNC styring med kuleskruer og steppermotorer som jeg nå driver å utvider aksenes vandring ganske kraftig på ved hjelp av ekstra støper av bunn og søyle. Denne skal brukes til metallfresing da den er mye stivere enn den store fresen og har en spindelhastighet og spindel kon som er mer egnet.

Begge er noen beist som veier noe enormt mye mer enn man skulle tru.

Kan sikkert ta noen bilder av hvordan løsninger jeg har valgt hvis det er interessant.

Jeg hadde noen autocad tegninger jeg lagde av den store fresen når jeg bygde denne for å få riktige dimensjoner på alle plater, men disse tegningene er blitt borte på en eller annen harddisk eller minnepinne som nå sikkert er kastet.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har knekt et håndtak til en aluminium stekepanne. Relativt tung til å være aluminium. Det er festet med en skrue og sitte fast, var ingen bevegelsesrom fjør jeg knakk det. Vurderer og prøve å støpe nytt i Aluminium, det er i noe hard plast tror jeg. tror dere at dette er noe som kan printes?

Lenke til kommentar

Jeg har knekt et håndtak til en aluminium stekepanne. Relativt tung til å være aluminium. Det er festet med en skrue og sitte fast, var ingen bevegelsesrom fjør jeg knakk det. Vurderer og prøve å støpe nytt i Aluminium, det er i noe hard plast tror jeg. tror dere at dette er noe som kan printes?

ja det er flere som har støpt aluminiumsdeler ved hjelp av 3D printede deler i PLA.

de heller en blanding av sand og gips rundt PLA delen også brenner/smelter Ut PLA plasten og heller det flytende aluminiumet opp i formen som blir igjenn etter plasten. De bruker PLA fordi den i motsetning til ABS ikke etterlater noe rester når den brennes ut av støpeformen.

For å smelte aluminiumet kan man bruke grillkull i en stålbeholder med en vifte som blåser inn luft i bunn, og en rustfri kjele til å ha aluminiumet oppi. Ikke bruk noe galvanisert metall da det lager giftige gasser når det varmes opp mye.

Søk på "lost pla casting" på youtube.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Altså jeg har anskaffet meg et håndtak nå (ved å kjøpe ny panne, da det ikke var min panne jeg ødela) men jeg har nå en panne uten håndtak som jeg kunne tenkt meg å skaffe et nytt håndtak til og har da et funksjonelt håndtak og ta avstøpsel av med gips. Men jeg lurte på om et massivt ABS håndtak kunne vært et akseptabelt alternativ? Altså om jeg kunne printet ut et håndtak i ABS plast som ville håndtert vekt og varmen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...