Winze Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Må jo spørre: Hva er grunnen til at du vil oppgradere? Hva er egentlig bedre med nyere printere? Min Solidoodle 2 har blitt nokså dårlig med tiden. Tar ca. 1 time før bed varmes opp nok, nokså liten build volume (15x15x15 cm), bråker en del (hele greia rister jo som bare det). Pr nå er den også i ustand, men er kun noen kabler som må byttes om, så skal nok få den opp igjen med tiden. Ultimaker 2 som jeg har for øyet har litt større build volume (23x22.5x20.5 cm), kan printe ned til 0.02mm (ikke at det spiller noen stor rolle for min del, da prints tar jo mange dager med den oppløsningen.. ) Ellers, så kan den printe med wood-filament ( om jeg ikke er helt på bærtur), den har SD kort (så kan printe alene.. dvs kræsjer PCen min under et print, så vil den fortsatt printe like godt). Mulighet for wifi. Ekstremt mye raskere enn den jeg har nå osv. Alt er liksom litt bedre da. Eneste ulempen er at den spiser 3mm filament, når det jeg har liggende er 1.75mm. Den har jo også en slags skjerm hvor man kan endre på instillinger, velge print fra sd kort osv. Ser jo litt penere ut også Edit: Your order has been processed successfully Kan bare fortelle at jeg er strålende fornøyd med min ultimaker! for en fantastisk maskin å jobbe med, alt blir så bra uten å måtte knote med alt mulig Så det er bare å glede seg Angående 2.85 filament, så er det meste som er merket som 3mm egentli 2.85. Ultimakeren skal kunne svelge unna om det er 3mm også, da bowdentuben er 3.10mm innvendig. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 Kan bare fortelle at jeg er strålende fornøyd med min ultimaker! for en fantastisk maskin å jobbe med, alt blir så bra uten å måtte knote med alt mulig Så det er bare å glede seg Angående 2.85 filament, så er det meste som er merket som 3mm egentli 2.85. Ultimakeren skal kunne svelge unna om det er 3mm også, da bowdentuben er 3.10mm innvendig. Godt å høre. Vet du om Ultimaker 2 takler wood-filament? Lenke til kommentar
Winze Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 har ikke noe erfaring selv, men tror colorfabb sin woodfill skal gå veldig greit. Colorfabb bruker selv ultimaker for å teste sine egne produkt. Men 0.4 nozzle er vel helt på grensa av hva som går med wood-filament. her er en tråd om akuratt det filamente http://umforum.ultimaker.com/index.php?/topic/3316-colorfabbs-new-woodfill-pla-hehehe/ (har ikke lest igjenom den selv enda, så ikke sikkert det er noe fornuftig å finne der) Lenke til kommentar
Itek Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Hva er egentlig alternativene når jeg skal ha et lag på printerbordet? Fort tiden bruker jeg PET tape. Jeg har også prøvd kapton. Finnes det andre alternativer? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 (endret) Hva er egentlig alternativene når jeg skal ha et lag på printerbordet? Fort tiden bruker jeg PET tape. Jeg har også prøvd kapton. Finnes det andre alternativer? Hm si det. På Ultimaker 2 er det bare en glassplate, men følger med en limtube (Vanlig papir lim tror jeg?) for bruk med ABS plast. - Ellers er glassplate + hårspray veldig ofte brukt. Endret 28. september 2014 av Merko. Lenke til kommentar
Leifen Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Bruker sitronsaft, sånn gul flaske. Funker som bare det. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Hmm, hårspray har jeg lest om, men papirlim (stick med skru-funksjon? eller kanskje trelim?) og sitronsaft visste jeg ikke om. Dette er noe jeg må teste! Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 Hmm, hårspray har jeg lest om, men papirlim (stick med skru-funksjon? eller kanskje trelim?) og sitronsaft visste jeg ikke om. Dette er noe jeg må teste! Ja. vet iallefall at Ultimaker sender med papirlim i "tilbehør-posen" med til printerene. Sånn vanlig skrulim som man brukte på skolen før. (gjør det sikkert enda. ) Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 (endret) Sånn vanlig skrulim som man brukte på skolen før. (gjør det sikkert enda. ) Limstift som det så fint heter Endret 28. september 2014 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 Sånn vanlig skrulim som man brukte på skolen før. (gjør det sikkert enda. ) Limstift som det så fint heter Ja, ikke sant.. Ikke brukt det på flere år..går fort i glemmeboken hva det heter ja! Lenke til kommentar
War Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Tenker jeg skal prøve meg på dette prosjektet i vinter.. http://www.thingiverse.com/roguebytes/collections/tanks Ser jo litt artig ut, når man får litt størrelse på den.. Hvor kjøpte du den? Lenke til kommentar
djmathisen Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Jeg bruker Aceton slush på ABS, og trelim med vann på PLA. Alt henger og får ikke warps i det hele tatt Har da 2 glassplater, så når jeg bytter plast så bytter jeg glassplate Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Tenker jeg skal prøve meg på dette prosjektet i vinter.. http://www.thingiverse.com/roguebytes/collections/tanks Ser jo litt artig ut, når man får litt størrelse på den.. Hvor kjøpte du den? Kjøpte hva da? De tanksene er jo ting som andre har laget \ designet som man selv kan laste ned og printe ut (utenom elektronikken da selvsagt) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Printeren^^ www.ultimaker.com Frem til 12 Oktober, kjører de en slags kampanje. Kjøper du printeren nå, får du med 3 ekstra ruller filament (hvit, rød og blå), om disse ikke er på lager, så får du en annen farge. Er grunnet at de lanserer ultimaker i USA.. Står ingenting om at det kun er USA som får denne kampanjen, så går ut ifra at det gjelder alle. Bare €30~ i frakt. Jeg kjøpte flexible PLA i tillegg, da kom det på totalt rundt 16000kr eksl mva. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Sikkert eit dumt spørsmål men, kordan er kvaliteten på gjenstandane som du printer ut? Som f.eks vinkelane som du printa ut, er dei mykje svakare enn orginalen? Liker egentlig ikke ordet 3D-printer siden det gir inntrykk av at det er en magisk maskin som spytter ut en fysisk kopi av hva enn slags modell du har på datamaskinen. Det er mer et verktøy på linje med en CNC-maskin eller laserskjærer. Du må ta hensyn til begrensningene til verktøyet for at det skal bli bra. Men på den annen side så kan man printe det meste med en slik. Vinkler blir greit nok gjengitt. Skalerer du ned nok så blir det selvfølgelig plastgrøt til slutt. Printeren legger ut plast med f.eks tykkelse 0.2mm, da er det "pikslene" du har å spille med kan du si. Lag en liten sirkel i paint og en stor. Den minste er ganske hakkete. Litt samme greia med 3D-print. Skal du printe figurer så blir nesten printeren for bra, den får med fasetteringen på selve 3Dmodellen. Så den badeanda du printet ut er ikke helt glatt, men ser heller ut som noe fra et dataspill. Scannede modeller av statuer o.l hvor det er mye mikroskopiske overflatedetaljer blir som regel veldig bra. Styrken på tingen spørs blant annet på plasten. ABS eller PLA er hovedtypene, samt særere ting som nylon etc. PLA er nok det mest brukte. Både ABS og PLA er omtrent like sterke, ABS har noe seighet før det ryker mens PLA knekker plutselig. Dog ABS har dårligere styrke i lagbindingen, noe som nok gjør at PLA stikker av med styrkeseieren helhetlig sett. Er det sprøytestøpt så er det omvendt, da er ABS klart sterkere. ABS har sine fordeler også slik som lett å lime (Vel du sveiser det sammen rettere sagt, siden du løser opp plasten med f.eks aceton) og mulighet for å glatte ut overflaten med acetondamp (For viderekomne som tar brannsikkerhet seriøst! Du har ikke lyst til å ende opp seende ut som en smeltet plastfigur i trynet. Så vær forsiktig med slikt!). Bruker selv stort sett ABS, men det kan være et lunefullt materiale. Den andre variabelen er plastblandingen. Samme type plast kan variere avhengig om det er billig kinaplast eller noe mer seriøst. Skal du bare printe ut figurer eller noe så spiller det liten rolle. Det var plasten, selve printet derimot der er det også en del ting. 3D print er litt som treverk. Altså du har linjer i treverket. Skjærer du til en planke med linjene på tvers så knekker den lett. Men en planke med langsgående linjer er sterk. Samme med 3D print. Her er et bilde, det forklarer bedre. Lagene blir oppover i høyden og det er i lagdelingen printet knekker. Dette er ene verktøykroken til å holde en drill på en verktøytavle (BTW: Har du en grønn Hitachi 14.4V drill så har jeg holderen til den. Standard verktøytavle fra Biltema o.l. Ligger i zip filen med innlegget.). Den skal tåle litt vekt på armen som stikker ut. Da er printretningen viktig. Her er et annet bilde som illustrerer det: Hvilken av de knekker først mon tro? Og sist men ikke minst så har du støtter. Printeren begynner å slite med overheng over 45 grader. Det funker som regel, men kan bli litt frynsete og lite pent. Støtter er tynne strukturer du må renske bort i etterkant, de kan etterlate merker i printet. Er som om tingen din ble bygget av små arbeidere som satte opp en masse bittesmå stillaser her og der. Også har man "bridging" men det kan du google selv hva er. Ble printet ditt dårlig så er det instillingene og dermed din sin skyld, ikke at printeren i seg selv er dårlig. Den gjør bare blindt det den fikk beskjed om og printer gladelig ut svidde plasttråder i løse lufta om du ber den om det. Litt av morroa når man begynner å lage sine egne greier er å få til ting som printer perfekt rett ut av printeren, uten støtter og slikt. Det er litt tricky, men ganske belønnende når man får det til. Og folk på f.eks Thingiverse elsker slike ting, da får du likes. PS: Skal noen svare på dette så kutt bort all teksten. Ingen som vil se samme veggen med tekst to ganger. Hitachi14.4V.zip Endret 5. oktober 2014 av BlueShroom 3 Lenke til kommentar
War Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Printerene skulle hatt fres også, så kunne den printe hele blokker i områder hvor det kreves styrke for å så frese ut Lenke til kommentar
Itek Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Har nettopp eksperimentert med trelim på glassplaten. PLA. - fungerer dårlig. Skal se om jeg får tak i limstift i morgen... Lenke til kommentar
War Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Blir ikke glassplatene seende ut som et hel**te til slutt? Har kjøpt nytt hus nå med 4 rom bare i kjelleren (over bakken) på 55kvm hvor eget rom blir 3dprinterom, så nå er det bare til å lære. Bestillt ventilasjon fra flexit. Kona får bruke de to andre etasjene, bannlyst fra kjelleren. 2 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Way to go, War! Jo, det er et pent og jevnt printerbord jeg er ute etter. Trelim vil legge seg som et lag med plast over hele bordet, så fort jeg skal fjerne en print blir det store hull i plasten. Noe jeg skulle unngå... Håper at limstift blir annerledes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå