Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med det? Man kan jo lage helt kurvede flater? hmm

 

Sketchup til venstre, autodesk til høyre:

 

post-214279-0-93878300-1404069525_thumb.jpg

 

Hvilke slice program bruker dere? Jeg bruker kisslicer. Det som er synd, er at du må ha pro versjonen for å printe to forskjellige filer samtidig :(

 

Jeg buker slic3r (og skeinforge)

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Hvilke slice program bruker dere? Jeg bruker kisslicer. Det som er synd, er at du må ha pro versjonen for å printe to forskjellige filer samtidig :(

Du kan bruke andre programmer for å sette samme flere STL filer sammen før du åpner de i kisslicer for å printe. Jeg likte best Cura.

 

 

veldig kult! men hvor nøyaktig er Sketchup? eller er den nøyaktig nok til vanlig bruk?..

Kuler og kurvede flater får kanter på seg. Ellers er det helt greit å bruke!

 

aha okay, godt å vite at det er kun begrenset til kurver. takk for info!

Lenke til kommentar

 

Har ikke det problemet med RoundCorners pluginen til Sketchup.

 

Ah, visste jeg ikke om...

 

Eller så setter du sides høyere en 24 når du lager en sirkel

Jeg bruker for.eks 96 :)

 

Etter at du har velgt circle tool så ser du nede i høyre hjørne at det står sides: 24. Sett dette til et høyere nummer.

 

yc86x.png

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Bilde 1: Mitt første spede forsøk på å printe ut noe jeg selv har tegnet i Sketchup. Planen er å tegne og printe ut et helt sett med sjakkbrikker, men en kan ikke akkurat nekte for at designet trenger en "smule" forbedring ennå. :laugh:

Bilde 2: Et forsøk på å printe ut en forbedret verson av sjakkbrikken. Dessverre var ikke printeren enig i at designet trengte noen forbedring. :(

 

 

post-22020-0-68834500-1404158545_thumb.jpg

post-22020-0-21409500-1404158563_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på en ting her... Jeg har en 3d printer og den fungerer utmerket. Jeg startet å printe med hvit PLA helt i starten. Da gikk printeren en stund helt til den stoppet å extrude. Ingenting kom ut. Så etter at jeg hadde bestilt pla plast fra ebay og fikk en svart plastikk. Så fungerte printeren helt utmerket og har aldri hat problemer med å extrude siden jeg sist brukte hvit pla plastikk.

 

Var det noe gale med plastikken? Produksjonsfeil?

Lenke til kommentar

Lurer på en ting her... Jeg har en 3d printer og den fungerer utmerket. Jeg startet å printe med hvit PLA helt i starten. Da gikk printeren en stund helt til den stoppet å extrude. Ingenting kom ut. Så etter at jeg hadde bestilt pla plast fra ebay og fikk en svart plastikk. Så fungerte printeren helt utmerket og har aldri hat problemer med å extrude siden jeg sist brukte hvit pla plastikk.

 

Var det noe gale med plastikken? Produksjonsfeil?

 

Er du sikker på at ekstruderen er varm nok? (målt med termometer/ blåse på og kjenne varme?)

Kan også være dårlig plastikk eller at motoren som dytter plasten glipper på filamentet eller at motoren ikke går i det hele tatt.. Sikkert flere feilkilder, men dette er hva jeg kommer på nå...

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Da har printeren min fått sitt eget hjemmemekka skap i kjelleren. Nå kan jeg printe døgnet rundt :)

 

post-214279-0-26561900-1404248696_thumb.jpg

 

btw, printer ny halefinne til seilbrett. Halefinnen sank og jeg tegnet ny.

Endret av Itek
Lenke til kommentar

post-7631-0-87718800-1404391532_thumb.jpg

 

Dette dreier seg ikke helt om 3D printing, men går på samme teknologi. Jeg har i lengere tid jobbet med å sette sammen et "shield" for Raspberry Pi som skal gjøre det mulig å styre bla stepper motor og DSLR kamera med blits. Det heile styres med touch-skjerm. Jeg har kommet ganske langt i prosjekte, har fått første PCB tilbake og alt ser ganske bra ut.

 

Men er på helt og fulstendig desperat jakt etter noen å jobbe sammen med på dette prosjekte. Kjenner at aleine blir dette litt små trist å jobbe med :)

 

Praktisk sett så kan dette brukes fra 3D scanner, til alle former for motorisert kamera platform - det inkluderer bla timelapse, video og den slags.

 

Edit: Da både noen å diskutere prosjekte med, men hovedsaklig noen som kan bistå med det elektroniske designet

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

attachicon.gifphoto1.jpg

 

Dette dreier seg ikke helt om 3D printing, men går på samme teknologi. Jeg har i lengere tid jobbet med å sette sammen et "shield" for Raspberry Pi som skal gjøre det mulig å styre bla stepper motor og DSLR kamera med blits. Det heile styres med touch-skjerm. Jeg har kommet ganske langt i prosjekte, har fått første PCB tilbake og alt ser ganske bra ut.

 

Men er på helt og fulstendig desperat jakt etter noen å jobbe sammen med på dette prosjekte. Kjenner at aleine blir dette litt små trist å jobbe med :)

 

Praktisk sett så kan dette brukes fra 3D scanner, til alle former for motorisert kamera platform - det inkluderer bla timelapse, video og den slags.

 

Edit: Da både noen å diskutere prosjekte med, men hovedsaklig noen som kan bistå med det elektroniske designet

Det så jo ganske interessant ut det der. Har du fått med deg noen så langt?

 

 

Jeg så forresten at Komplett har bra tilbud på PLA nå, 1kg Add3d PLA til 219kr, og så har de gratis frakt samtidig :w00t: Bestilte to ruller, blir morsomt å se hvordan de fungerer.

Lenke til kommentar

 

...

takk :) men nei, har ikke klart å rekrutere noen enda...

 

har planner om å lodde alt sammen, kanskje lage en litt små fancy video på det - håper det vil trigge noe interesse...

 

jeg kunne gjerne tenkt meg å se på det, både det mekaniske og det elektriske virker jo veldig interessant. Jeg har sett på å bygge noe sånt før, bare med Arduino som basis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har prøvd å lære meg litt Sketchup nå, men selv om det er relativt enkelt å lære, synes jeg programmet er alt for dårlig optimalisert for 3D-Printing. Mange tungvinte løsninger, og dessuten må jeg nesten alltid reparere filen med programmet Netfabb etterpå for at den skal bli god nok til printing.

Finnes det ingen 3D-programmer som er optimalisert for å brukes sammen med 3D-printere? (Hvis det ikke finnes må vi seriøst begynne å lage ett. Må jo bli en skikkelig gullgruve nå som flere og flere begynner å eie egne 3D-Printere. :p )

Hvilke programmer er det folk flest her på forumet bruker? Kan gjerne betale litt for noe som er skikkelig bra, så lenge det ikke koster skjorta naturligvis.

 

 

 

Litt OT: Tenkte jeg skulle printe ut noen deler i dag, men da jeg åpnet døren inn til rommet der printeren står, merket jeg en veldig ubehagelig lukt. Skjønte ingenting før jeg flyttet på en kasse med plast, og fant denne lille krabbaten. Gudene må vite hvordan den har kommet seg inn uten at jeg har merket det. :dontgetit:

post-22020-0-34594800-1406668296_thumb.jpg

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...