Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

...

Jepp. Har Creatr, men jeg kjøpte den brukt, så jeg vet ikke hvor plug&play den er når den er ny. Solid er den i allefall, pluss at den er stor, tung, og bråkete. Ikke akkurat noe du vil plassere på stuebordet for å si det slik. Bortsett fra det så må jeg si meg fornøyd. Den gjør det en printer skal gjøre, hverken mer eller mindre.

 

Dette er den eneste printeren jeg har prøvd, så jeg har egentlig ingenting å samenlikne med, men har du spørsmål så skal jeg prøve og svare. :)

Hvordan er kvalitet på første lag? Opplever du problemer med at første lag er breiere enn resten av print eller at hulene er ugjevne? Og hvordan er fyll på topp layer - gjevn og fin?

 

Står mellom den og Replicator 2X - selv om jeg missliker Makerbot veldig sterkt så har det et software til printere sine som er helt uslåelig...

 

 

Nå er jeg litt usikker på hva du mener med første lag. Hvis du mener det som i programvaren kalles "skirt", så er dette laget helt klart mye mer unøyaktig enn resten av printet. For å være ærlig så har jeg faktisk aldri prøvd å printe ut noe uten "skirt". Det burde jeg nok prøve en gang.

Når det gjelder det øverste laget, så har jeg egentlig ikke noe å klage på. For meg ser det iallfall helt greit ut.

 

Prøvde å ta noen bilder av forskjellige prints. Om jeg husker riktig, så er alle printet ut med nøyaktighet på 0,2 mm. Må bare beklage at mine *kremt* ferdigheter som fotograf kan få printene til å se både bedre og dårligere ut enn i virkeligheten. :blush:

 

 

Bilde 1: Ikke så mye å si om dette. Viser bare overflaten på forskjellige prints. For meg ser det iallfall helt greit ut.

 

Bilde 2: Printet ligger på siden slik at bunnen er mot venstre på bildet.

 

Bilde 3: Testprint av en halvkule.

 

Bilde 4: Her ser en tydelig at det som blir kalt "skirt" er mer unøyaktig enn resten av printet. Personlig har jeg alltid antatt at dette er normalt, men aner egentlig ikke om det skal være slik.

 

Bilde 5 og 6: Printet ut dette i går. Førte delen av DETTE prosjektet. :)

post-22020-0-92831500-1401147318_thumb.jpg

post-22020-0-83064100-1401147334_thumb.jpg

post-22020-0-59823000-1401147351_thumb.jpg

post-22020-0-39202300-1401147369_thumb.jpg

post-22020-0-53213200-1401147384_thumb.jpg

post-22020-0-18980800-1401147402_thumb.jpg

Lenke til kommentar

...

Takk for et utfyllende svar og bilder! hjelper virkelig til

 

Jeg syns de ser veldig bra ut! Eineste er kanskje den røde printen som kunne kanskje blitt bedre med litt saktere hastighet og litt aina layer-height for å få gradering litt pene på sidene.

 

Bruker du også Simplify 3D eller open-source løsninger?..

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

 

...

Takk for et utfyllende svar og bilder! hjelper virkelig til

 

Jeg syns de ser veldig bra ut! Eineste er kanskje den røde printen som kunne kanskje blitt bedre med litt saktere hastighet og litt aina layer-height for å få gradering litt pene på sidene.

 

Bruker du også Simplify 3D eller open-source løsninger?..

 

 

Bruker fremdeles bare Slic3r. Har hørt at Simplify 3D skal gjøre printene både bedre og raskere, men har ikke prøvd den selv.

 

Når det gjelder det røde printet så glemte jeg å fortelle at den er printet med støtte. Det er vanskelig å se av bildet, men det meste av de stygge stripene kommer fra rester av støttematerialet.

 

Endelig ferdig med en lang (men morsom) print. Må nok fram med kniven for å fjerne litt overflødig plast enkelte steder, men har allerede fått den til å fly 5-6 meter opp i lufta. :D

 

For å få litt større marginer jukset jeg litt og skrev ut alt i 130% original størrelse. Som en bonus gjorde dette også at den passet mye bedre i hånden. Iallfall veldig moro å se at det er mulig å printe ut noe som faktisk fungerer. :)

 

Flere som har lyst til å prøve?

http://www.thingiverse.com/thing:312971

 

 

 

 

post-22020-0-95686200-1401411394_thumb.jpg

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt Creatr (Dual Extruder) fra Leapfrog. Blir spennende å se hvordan denne printeren er.

 

Ellers vil jeg nevne at Elfa har satt ned prisen på K8200 3D PRINTER til 3890,- eks mva.

 

Vurderte nesten å kjøpe den bare for å bygge den, virker som et morsomt build.

 

Håper du blir fornøyd. Synes iallfall at en får veldig mye for pengene med Creatr hvis en samenligner med andre printere i samme prisklasse. Det ligger forøvrig en Creatr i salg på E-bay akkurat nå der det foreløpige budet er på 5110 kroner. Jeg finner ingen informasjon om denne har single eller dual extruder, men er ganske overbevist om at bildet viser en dual extruder. Nesten så jeg får lyst til å legge inn et bud selv. Det eneste som holder meg tilbake er at prisen nesten virker mistenkelig lav.

 

 

http://www.ebay.com/itm/Leapfrog-Creatr-3D-Printer-BRAND-NEW-/251546531093?pt=UK_CamerasPhoto_Printers_Printers_JN&hash=item3a91577515

Lenke til kommentar

Kan i alle fall si at det der med "shipping < 72 hrs" viste seg å ikke stemme. Har gått nu mer enn 72 timer og ordren står fortsatt som "processing". Og det er kun snakk om printer - ikke noe ekstra utstyr.

 

Blir spennende å se hvor lang tid det vil faktisk ta før de sender den ...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Slenger ut et par nye screens fra et nytt prosjekt jeg holder på med. Mai har vært en glede ettersom jeg fikk fikset printeren min og printet ut etterlengte objekter jeg har hatt liggende en stund nå!

ixyhK2gl.jpg

 

 

0QbcujJl.jpg

 

Bare denne delen tok alene 7 timer og spiste opp plastikken min som aldri før. Volum har mye å si!

 

VDtUHGBl.jpg

 

DiwEcbFl.jpg

Som vanlig så gjennomgår print som jeg skal male og sånt først et par runder med sanding og filing før jeg deretter tetter sprekker og layerene med en filler. Skulle virkelig ønske jeg hadde printet i ABS her, for å bruke acetoner hacken :-/

 

 

 

Fyjqjrbl.jpg

 

Enden på sverdet, som skal limes på selve sverdet som jeg da lager i tre.


Jeg skulle egentlig printe ut flere deler, men dessvere sa printeren min takk for seg enda en gang, og jeg venter igjen på en pakke fra usa med reservedeler. Sukk.

Ellers enjoy!

Lenke til kommentar

Får opp en error i slic3r som jeg ikke forstår bæret av. Visstnok filament diameter error, men kan ikke skjønne hvorfor...

 

Noen som kunne tenke seg å sjekke fila: C:\Users\K\AppData\Local\RepetierHost\Slic3r.ini

åpne i notisblokk el.

Søke etter "filament"

 

Står det: "filament_diameter = 2.95,0" hos deg?

Endret av Itek
Lenke til kommentar

 

Får opp en error i slic3r som jeg ikke forstår bæret av. Visstnok filament diameter error, men kan ikke skjønne hvorfor...

 

Noen som kunne tenke seg å sjekke fila: C:\Users\K\AppData\Local\RepetierHost\Slic3r.ini

åpne i notisblokk el.

Søke etter "filament"

 

Står det: "filament_diameter = 2.95,0" hos deg?

 

 

Ingen her som får åpnet den fila.. :)

 

C:\Users\* PC_NAVN* \AppData\Local\RepetierHost\Slic3r.ini

 

Bytte ut "K" med navnet på din pc?

 

Har forsøkt å reinstallere repetier host, men uten at det hjalp. Må være noen sjulte slic3r filer ett eller annet sted... :(

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Får opp en error i slic3r som jeg ikke forstår bæret av. Visstnok filament diameter error, men kan ikke skjønne hvorfor...

 

Noen som kunne tenke seg å sjekke fila: C:\Users\K\AppData\Local\RepetierHost\Slic3r.ini

åpne i notisblokk el.

Søke etter "filament"

 

Står det: "filament_diameter = 2.95,0" hos deg?

 

Hos meg står det "Filament_Diameter=1.71,1.734".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...