lesles Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Prøvde meg litt og lagde mitt første 3d design;D Det er firekanter som kan settes sammen til sjakkbrett. Hvis jeg skulle ha bestemt meg for å printe det ut i 3d, ville det ha funket? Måtte selvfølgelig printe hver av de firekantene for seg, antar jeg...? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Printe delene hver for seg, men passe på at det er litt plass mellom hann- og hunn- pluggene Lenke til kommentar
Obi-Wan Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Jeg ville printet ut kun en av hver først for å se om de passer. Denne sketchup stl utvidelsen/extension er veldig god: http://extensions.sketchup.com/content/sketchup-stl Den støtter både import og export. Edit: Letteste måte å installere plugins/extensions på er å laste den ned og lagre den på for eksepel skrivebordet. Åpne sketchupWindow -> Preferences -> Extensions -> 'Install extension'Så finne filen du lastet ned. Endret 1. mai 2014 av Obi-Wan Lenke til kommentar
lesles Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Jeg ville printet ut kun en av hver først for å se om de passer. Denne sketchup stl utvidelsen/extension er veldig god: http://extensions.sketchup.com/content/sketchup-stl Den støtter både import og export. Edit: Letteste måte å installere plugins/extensions på er å laste den ned og lagre den på for eksepel skrivebordet. Åpne sketchup Window -> Preferences -> Extensions -> 'Install extension' Så finne filen du lastet ned. "The requested page "/en/tent/sketchup-stl" could not be found.", funker ikke. Edit: funket nå, takk:) Endret 1. mai 2014 av lesles Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Jobber daglig med Creo og vil si det har sine sterke sider, men vil ikke anbefale noen som starter fra scratch at dette er stedet å begynne, da jeg mener typisk SolidWorks eller Solid Edge er mye mer brukervenlige og intuitivt (har +5 år erfaring med Solid Edge og ca 2 åre med SolidWorks). Inventor er også verdt å nevne, men har ikke brukt dette på noen år nå, men det var i alle fall veldig brukervendlig i gamledager. Solidworks og Inventor og sikkert også Solid Edge er uoppnåelig dyre for hobbyister som ikke kan få noe studentlisens. 24 000 kr til 84 000 kr pluss moms (eller enda høyere med div tilleggspakker) for en solidworks lisens for et års utgave f.eks er umulig å forsvare for en privat hobby bruker. Jeg har brukt både Solidworks og Inventor og de er veldig gode og veldig intuitive (i motsetning til mange billigere CAD programmer), men jeg kunne aldri i verden ha rettferdiggjort å bruke så mye penger på en CAD software som privatperson. Hvis jeg f.eks på mine 2 CNC freser skulle hatt Solidworks pluss Solidcam med lovlige lisenser til å lage min G-kode så ville det ha kostet meg mer for software enn det kostet meg å bygge begge fresene til sammen i hardware. Endret 1. mai 2014 av flesvik Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Ang. plugin for eksport fra SketchUp bruker jeg denne: http://www.guitar-list.com/download-software/convert-sketchup-skp-files-dxf-or-stl. Aldri hatt noen problemer med den. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Er det noen her som har prøvd å printe feks. en AT-AT fra Star Wars? Litt sent for 4.mai, men men Lenke til kommentar
Obi-Wan Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Det finnes mange ferdige AT-AT modeller, det er jo teoretisk bare å konverterte de til .stl og printe.I praksis er det nok litt mer jobb. http://3dwarehouse.sketchup.com/search.html?backendClass=entity&q=+AT-AT Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg har merket at hvis man bruker google sketchup så blir tegningene mer "cartoon"-aktig, mens i andre programvarer som autocad ser det realistisk ut. Hvordan påvirker dette når man printer ut? La oss at vi har to helt identiske tegninger, en i Google sketchup og en i 3d. Hvis man printer ut begge disse i 3d, vil man få to identiske produkter? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Vil tru den printer etter koordinater og ikke hvordan tegningene ser ut på skjermen. Vil tippe likt uten å eie 3D-printer enda^^ Lenke til kommentar
D02 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 så og si 100% likt. Eneste som kan ha noe å si er konverteringen til STL fil. Diverse programmer har ulike måter å vise frem modeller på. Om de tar med skygger, om texturer vises som en farge eller slik teksturen er etc. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Da jeg gikk bort fra google sketchup fikk jeg overflater som var jevnere. Feks en ball ble helt rund. I sketchup blir ballen "kantete" rund... Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Kanskje den kutter ut/sløyfer komma eller siste desimal ^^ Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Geometri i SketchUp består av rette linjer hele veien, inkludert sirkler og buer. Sirkler består (som standard) av 24 "faces"/sider, halvsirkler av 12 etc. De fleste endrer vel neppe denne standardverdien, og ender opp med kantede sider. Når man velger sirkel-verktøyet kan man skrive inn hvor mange sider man vil ha. Jeg pleier å bruke 100, det er som oftest nok til en "mer-eller-mindre" rund sirkel i en 3D-print med mindre den skal være veldig stor. Forresten: SketchUp er en "Face-modeller", ikke et CAD-verktøy. :-) Endret 7. mai 2014 av magnusalex Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Hva er minste bevegelse i en printer? Om man for eks velger verdi 999999999999 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Det vil resultere i en fryst applikasjon og tap av ulagrede data. Det er stor forskjell mellom de forskjellige printerne, så nøyaktig presisjon vil variere stort - men med de 100 "facene" jeg nevnte i forrige post blir sirkler på ca. 10 cm mer eller mindre helt runde. Hadde jeg øket til 200 feks, hadde det ikke vært mulig å se i det hele tatt (tror jeg). I alle modeller man printer er det en fordel med minst mulig geometri, slik at de slices og printes lettere og raskere. Leste et sted for litt siden at den beste desktop-printeren i normale prisklasser kan klare nøyaktighet ned til 100nm, og det er jo ganske bra - men det er langt i fra normalen. 0,05 til 0.1mm er dog fullt mulig. Ville heller fokusert på oppløsningen i Z-aksen og nozzle-size før jeg begynte med modeller med en million unødvendige polygoner. ... Men du er kanskje et unntak, med maskinvaren du har tilgjengelig Endret 7. mai 2014 av magnusalex Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Forresten: SketchUp er en "Face-modeller", ikke et CAD-verktøy. :-) Hva er Face-modeller og hva er cad-verktøy? Tok et søk på google, men det kom make up shitts;P Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Se feks her: http://2.bp.blogspot.com/-NFdB8_Y6bSo/UNhHE8WBBjI/AAAAAAAAC80/jUrkc6-WX0c/s1600/3d_modeling_the_side_of_the_head.png Ser du at alle flatene egentlig er helt flate? Hver av disse flatene er en "face" i 3D-modellen. En CAD modell: http://epsilonindustries.com/wp-content/uploads/2008/07/taillight-cad.jpg Her er det også definerte "områder", eller "flater" - men de er ikke flate. De kan være kurvede, ujevne eller runde. (Veldig korte trekk, men det er hovedforskjellen). Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Se feks her: http://2.bp.blogspot.com/-NFdB8_Y6bSo/UNhHE8WBBjI/AAAAAAAAC80/jUrkc6-WX0c/s1600/3d_modeling_the_side_of_the_head.png Ser du at alle flatene egentlig er helt flate? Hver av disse flatene er en "face" i 3D-modellen. En CAD modell: http://epsilonindustries.com/wp-content/uploads/2008/07/taillight-cad.jpg Her er det også definerte "områder", eller "flater" - men de er ikke flate. De kan være kurvede, ujevne eller runde. (Veldig korte trekk, men det er hovedforskjellen). aha, Har face-modelling noen fordeler? Bruker disse programvarene til to forskjellige design typer? Endret 7. mai 2014 av lesles Lenke til kommentar
SolidFloyd Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 CAD står for computer aided design, og det er uavhenging av om det er 2D eller 3D, parametrisk eller direct modellering eller om det er flatemodell, trådmodell, solidmodell, punktsky osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå