Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Magnusalex, dessverre kan jeg ikke bruke noe sånt utstyr. :( Så derfor tenkte jeg at det enkleste måtte være å sende originaldelen i posten til den som skulle gjøre det. Hvis du kunne tenke deg å gjøre det på den måten, er jeg veldig med! :) Sønnen min skal forresten på harrytur i morgen, så hvis det kunne ordnes ved at han leverte originaldelen på vei bort, er jo det også veldig greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye betaler dere for printerene?

Har ventet litt med 3dprinting med vilje så jeg ikke blir hektet og må oppdatere printerene hele tiden.

Ser for meg å kjøpe en til 30-40k ca.

Holder på å bytte hus og ser aktivt etter ett med eget rom for printeren.

30-40k er jo mye da. For det får man jo en semi profesjonell printer med STORT byggevolum som f.eks makerbot replicator z18 eller german reprap X400.
Lenke til kommentar

Hvor mye betaler dere for printerene?

Har ventet litt med 3dprinting med vilje så jeg ikke blir hektet og må oppdatere printerene hele tiden.

Ser for meg å kjøpe en til 30-40k ca.

Holder på å bytte hus og ser aktivt etter ett med eget rom for printeren.

30-40k er jo mye da. For det får man jo en semi profesjonell printer med STORT byggevolum som f.eks makerbot replicator z18 eller german reprap X400.

Mer som 60k :p

gpflns.jpg

Lenke til kommentar

Damn... Bytter gjerne et par av de kortene mot min 3D printer jeg, ass... :p

Magnusalex, dessverre kan jeg ikke bruke noe sånt utstyr. :( Så derfor tenkte jeg at det enkleste måtte være å sende originaldelen i posten til den som skulle gjøre det. Hvis du kunne tenke deg å gjøre det på den måten, er jeg veldig med! :) Sønnen min skal forresten på harrytur i morgen, så hvis det kunne ordnes ved at han leverte originaldelen på vei bort, er jo det også veldig greit.

Kan du sende meg et bilde av den først, da? Sånn at jeg ser om det er noe jeg føler jeg klarer å få til før jeg sitter med den i hånda og får mer prestasjonsangst enn nødvendig ;)

Lenke til kommentar

Hei :)

Ser det er mange verktøy for 3d tegning. Hva er vanlig å bruke? Hva anbefales? er det veldig mye forskjell på de? Er nybegynner :)

Personlig så foretrekker jeg ProEngineer/Creo, men dette er et "highend" program og koster en liten formue for en lisens. Fordelen er at det er forholdsvis litt å sette seg inn i til basic bruk. Har hørt at Sketchup er OK, som er et gratisprogram fra google. Selv synes jeg det er boss, men er vel mest sannsynlig fordi jeg er vant med bedre. :-)

Og hvilke av de støtter de formatene som man lett kan laste ned ol.

Jaaa! Det er også greit å vite :)

De fleste 3D filer du finner på nettet er lagret som .stl. Dette er filer som alle program kan åpne, men ikke endre på selve modellen (ja, det går på et vis, men er ikke for hvem som helst). Kall det gjerne for 3D-verdens svar på .pdf.

Resten av filformatene kan etter det jeg kjenner til stort sett brukes på tvers av de forskjellige 3D programmene.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Uansett hva man bruker så må man vel lære seg programmet men mindre man skal laste ned og printe.

Er vel bare å sette igang med "how-to-guider" i et random.

Hvordan vet man hva som kan printes og om det vil kreve å printe støttesøyler osv i selve modellen man fjerner i ettertid?

Ser det er printere som bruker laser og titanpulver, printe ut et våpenskap anyone :dribble:

Lenke til kommentar

En tommelfingerregel er om det er en vinkel større enn 45% - så må det support/støtte til.

Noen printere klarer dette bedre enn andre, men om man skal printe mye modeller med mye overhengende vinkler, hulrom osv - bør man ha en printer med 2 hoder slik at man kan bruke et annet materiale til selve støttematerialet enn materialet selve modellen printes av.

Lenke til kommentar
Personlig så foretrekker jeg ProEngineer/Creo, men dette er et "highend" program og koster en liten formue for en lisens. Fordelen er at det er forholdsvis litt å sette seg inn i til basic bruk. Har hørt at Sketchup er OK, som er et gratisprogram fra google. Selv synes jeg det er boss, men er vel mest sannsynlig fordi jeg er vant med bedre. :-)

Om man har modellert litt i parametriske CAD-programmer tidligere så er det ikke så vanskelig å sette seg inn i ProE/Creo, men det er vel ett av de minst intuitive programvarenen jeg har vært borti og det er i mange tilfeller ganske sært på hvordan man bør gjøre ting (dette er dog blitt mye bedre i Creo 1/2, men om du går tilbake til ProE Wildfire 5 så finner du mye rart...)

Jobber daglig med Creo og vil si det har sine sterke sider, men vil ikke anbefale noen som starter fra scratch at dette er stedet å begynne, da jeg mener typisk SolidWorks eller Solid Edge er mye mer brukervenlige og intuitivt (har +5 år erfaring med Solid Edge og ca 2 åre med SolidWorks). Inventor er også verdt å nevne, men har ikke brukt dette på noen år nå, men det var i alle fall veldig brukervendlig i gamledager.

De overnevnte CAD-pakkene er vel hovedsaklig benyttet til parametriske modeller og enkle- til middels-avanserte flatemodeller, om du vil på mer avansert flatemodellering så har vel Catia vært en industristandard.

Alle de overnevnte pakkene er relativt dyre å anskaffe, jeg har ikke noe oversikt eller erfaring med "rimelige" eller open source CAD program, men det finnes nok ganske mange. Vil anbefale å sette seg ned en kveld å google litt, lese litt på div. fora for å gjøre seg opp en mening, deretter så gjelder det bare å lære seg programvaren, det som er viktig at man ikke gir opp og hopper over på et annet programvare med en gang man sliter litt, da blir man aldri flink...

Om man igjen ønsker å modellere mer organiske modeller så vil jeg anbefale å ta en titt på Blender, som er gratis open source, veldig omfattende og ikke så alt for vanskelig å lære... :-)

De fleste 3D filer du finner på nettet er lagret som .stl. Dette er filer som alle program kan åpne, men ikke endre på selve modellen (ja, det går på et vis, men er ikke for hvem som helst). Kall det gjerne for 3D-verdens svar på .pdf.

Resten av filformatene kan etter det jeg kjenner til stort sett brukes på tvers av de forskjellige 3D programmene.

Native filformat fra de forskjellige CAD programmene kan normalt sett ikke benyttes på tvers av hverandre.

Du vil i mange tilfeller kunne åpne et nativt format fra et annet program, men da blir det typisk konvertert til en "dum" modell hvor du mister en del informasjon og man kan ikke arbeide videre på denne modellen på samme måte som man ville gjort på en modell av orginal format.

Det finnes en rekke standart utvekslingsformater som de fleste CAD programmer kan lese og skrive, typisk IGES, STEP, STL osv... men her gjelder det samme, ved at man ikke kan editere/jobbe videre på disse modellene som om de skulle være av nativt format. Enkelte CAD programmer kan dog enkelt jobbe med slike modeller, eks. Solid Edge og NX... antar at programmer også kommer med dette etterhvert (om de ikke allerede har det)...

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Og hvilke av de støtter de formatene som man lett kan laste ned ol.

Jaaa! Det er også greit å vite :)

Prøvde å åpne en stl fil på google sketchup, men det funket ikke. Fikk beskjed om at dette ikke er googlesketchup fil.

Lenke til kommentar

Prøvde å åpne en stl fil på google sketchup, men det funket ikke. Fikk beskjed om at dette ikke er googlesketchup fil.

Du må installere en plugin slik at du kan importere .stl-filer til sketchup. Da kan du evt gjøre endringer på dem i etterkant. :)

Du må også ha en plugin om du skal lagre som .stl-fil da dette ikke er støttet opprinnelig.

Lenke til kommentar

I tilfelle noen skulle lese meldingen min over om å skrive ut noe til et ekkoloddfeste, kan jeg opplyse om at saken er biff og i boks. :) Så dermed melder jeg meg av denne tråden, så kan herrene forstette å diskutere temaet uten min lille forstyrrelse. :green:

Bra det ordnet seg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...