Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir morro å se resultatet. filmer du når du skal løse det opp? :)

Har ikke videokamera så det blir nok dårlig med film. :(

Kom også til å tenke på at jeg trenger et norgesglass eller noe liknende til å oppløse plasten i. Må prøve og lete for å se om jeg finner noe.

Printet er ferdig. Må vel si det gikk ganske greit, men kvaliteten på HIPS-printet er rett og slett elendig. Av en eller annen grunn ble også kvaliteten på PLS dårligere enn vanlig. Prøvde å stille extruder nr.1 (PLS) til 205 grader, og extruder nr.2 (HIPS) til 230 grader, men når printet var ferdig så jeg at begge extruderne lå på 205 grader. Aner ikke hvorfor, men antar dette kan være årsaken til at HIPS-printet ble så dårlig.

En annen negativ ting jeg oppdaget med HIPS, er at lukten er veldig plagsom. Føler meg tørr i halsen etter å ha sittet inne i det lille rommet som printeren er. :sick:
Uansett så er printet ferdig. Litt sent å prøve med limonen i kveld, så det får vente til i morgen. :)

post-22020-0-56077100-1395433634_thumb.jpg

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Har nå funnet et veldig bra løsning som fungerer for meg. Dekker først glasset med dette tapet her:

http://www.clasohlson.com/no/Tesa-Sensitive-maskeringsteip/31-5344

så varmer jeg opp plata og går over med klut fuktet med blanding av sukker og papir lim.

Kjørte ett 6-7 timers print uten noe som helst warping eller separasjon fra printbed.

På MakerBot brukte jeg kun det tapet uten å varme opp platten - men da brukte jeg mye høyre temperatur på PLA - nå printer jeg med 185-195 avhengig av hastighet.

Lenke til kommentar
Det er vel på tide jeg viser resultatet av forsøket med HIPS + limonen. Bildene sier vel det meste, og selv om forsøket kanskje ikke ble 100% fiasko, så må jeg nok stort sett si meg ganske missfornøyd. Poenget for meg var å forsøke å få et bedre print uten den skjemmende støtten, men hvis en ikke skal printe ut noe svært komplisert, vil en nok få mye bedre resultat med å bruke vanlig PLA filament som støtte, og heller ha litt tålmodighet med kniv eller dremel.
Bilde 1: Har fjernet det aller verste av støtten med kniv, og nå gjenstår det bare å fylle på med limonen.
Bilde 2: Etter bare ti minutter er det tydelig at det skjer noe der nede.
Bilde 3: Etter en time.
Bilde 4: Etter to timer.
Bilde 5: Lot den ligge i limonen i ca. fire timer. Noen små deler av støtten nektet å løse seg opp. Antar det er fordi de to plasttypene har blandet seg litt med hverandre.
Bilde 6: Ikke akkurat det jeg vil kalle et bra print. Kula i midten er enda dårligere enn den ser ut på bildet.
Bilde 7: På oversiden er printet helt greit.

Ok, da er kanna med limonen kommet, og printeren er i full gang med å printe ut noe med HIPS-filament som støtte. Dette skal bli spennende. :)

Noen spesiell grunn til at du bruker HIPS til støttemateriale og ikke PVA?

Ikke noe annet enn at mange sier PVA er veldig vanskelig å bruke. Nå synes jeg slett ikke at resultatet var noe særlig å skryte av med HIPS heller, men det kan selvfølgelig være min egen feil.

post-22020-0-95497100-1395679321_thumb.jpg

post-22020-0-14416500-1395679338_thumb.jpg

post-22020-0-32637200-1395679358_thumb.jpg

post-22020-0-28328100-1395679376_thumb.jpg

post-22020-0-83393500-1395679392_thumb.jpg

post-22020-0-14150500-1395679409_thumb.jpg

post-22020-0-14217100-1395679427_thumb.jpg

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Ikke noe annet enn at mange sier PVA er veldig vanskelig å bruke. Nå synes jeg slett ikke at resultatet var noe særlig å skryte av med HIPS heller, men det kan selvfølgelig være min egen feil.

Har du hatt noe mer hell nå?

Hvor kjøpte du forresten limonenen din fra?

Lenke til kommentar

Har du hatt noe mer hell nå?

Hvor kjøpte du forresten limonenen din fra?

Har ikke hatt tid til å prøve igjen ennå. Kommer nok til å gjøre et nytt forsøk i løpet av helga. :)
Når det gjelder limonen så kjøpte jeg DENNE kanna fra Amazon.
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å printe små detaljer med PLA plast, jeg tokk ned temperaturen fra 210*C til 190*C og modellen ble betydelig bedere, men fortsatt ikke helt perfekt. Hva gjør dere for å få best mulig modell med PLA? : )

Hvilken temperatur bruker dere etc.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å printe små detaljer med PLA plast, jeg tokk ned temperaturen fra 210*C til 190*C og modellen ble betydelig bedere, men fortsatt ikke helt perfekt. Hva gjør dere for å få best mulig modell med PLA? : )

Hvilken hastighet printer du med?

Jeg ligger på alt fra 195-210 med PLA avhengig av leverandør av plast og farge.

På modeller med små detaljer så pinter jeg i 30mm/s og 50-60 ellers

Lenke til kommentar

Det er også helt kritisk at du har riktig klibrert printbed og at det er "nok" avstand mellom hode og print bed ellers får man lett kjipt kvalitet.

Lenke til kommentar

Hvordan går det med printeren ? Funnet noe ut av bølgene som oppstår i z-retning?

Har ikke fått gjort så mye den siste uka. Jeg testa i går med ny extruder, men den ga foreløpig for dårlig resultat til at jeg kunne se om det gjorde noe forskjell (mangla fjær til filamentstrammeren). Ny strømforsyning eller fjerning av vifta gjorde heller ikke noen forskjell. Satser på at jeg får litt mer tid til å se på det nå framover :)

Lenke til kommentar

Det må være dagens aprilsnar fra botObjects:

post-7631-0-46538500-1396360659_thumb.png

Samtidig har de fjernet mulighet for å betale med VISA / PayPal og erstattet det med "telephone orders". Det heile virker som et større og større svindel... Usikker om jeg vil noen gang se hverken printer eller pengene.

Lenke til kommentar

Sketchup er desidert det letteste å lære seg hvis du skal lage enkle ting. Bruker det selv hvis det ikke er avangserte former.

For å få bokstaver har du et fint værktøy

Gå på View -> Tool Palettes -> Large Tool Set, du får opp en menylinje til venstre. Der ser du et ikon med en stor A. Bruk denne ;)

Hvis du har lyst til å lære deg 3D kan du prøve Blender. Bruker det selv, og det funker utrolig bra. Eneste haken er at det krever at du bruker litt tid på å lære deg programmet, men det gjelder alle mer avangserte 3D programmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sketchup er desidert det letteste å lære seg hvis du skal lage enkle ting. Bruker det selv hvis det ikke er avangserte former.

For å få bokstaver har du et fint værktøy

Gå på View -> Tool Palettes -> Large Tool Set, du får opp en menylinje til venstre. Der ser du et ikon med en stor A. Bruk denne ;)

Hehe, så enkelt var det altså. :laugh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...